Volkswagen Polo: Motor slaat af na starten

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400 cc - 44kw

Ik heb wat startproblemen met mijn polo en ik hoop dat ik middels dit forum wat verder geholpen wordt. De feiten/constateringen op een rijtje:
- Motor start, maar slaat na 2 seconden weer af.
- Na meerdere malen proberen slaat hij wel aan.
- Momenteel zijn er zo'n 20 startpogingen nodig. (ik neem voorlopig even de fiets naar het werk :) )
- Auto startte slecht op 95 brandstof (met name de fuelsave brandstof van Shell)
- Op 98 startte de auto prima, gedurende 3 maanden, tot een week geleden.
- Als de motor eenmaal draait loopt hij soepel
- Geen problemen met gas geven.
- Temperatuur van de motor (aldus de teller) blijft laag.
- Heel zelden (eens in de 3 weken) staat het klokje op 0:00 uur na starten
- Buitentemperatuur maakt geen verschil.
- Minpool van de accu los gehad gedurende 15 minuten: hierna startte auto nog steeds niet beter.
- Kabels en contactpunten van de accu schoongemaakt.
- Verdelerkap en kabels zijn in augustus vervangen.
- Bougies nog niet nagekeken.
- Met reserve sleutel hetzelfde probleem.

Iemand goede ideeen?

Ik had gelezen dat het contact slotblok defect kan zijn, de ontsteking happert of dat de startmotor wellicht niet naar behoren werkt.

JohanDerks

Geplaatst door JohanDerks (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

43 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als ik het rijtje af lees, denk je aan een aantal dingen :

* Startblokkeering
* Thermostaat defect ( Temperatuur te laag tijdens rijden )
* Accu slecht

Zorg eerst eens voor een goede accu, aangezien je zegt dat het klokje op 0.00 valt na het starten, dat betekent dus dat de accu erg zwak is, de startmotor zal dan wel traag ronddraaien ??

Thermostaat heeft niks met het starten te maken, maar beter was als je deze ook gelijk vernieuwt.

Als hij start, valt hij dan altijd weer gelijk uit of blijft hij ook wel eens wat langer lopen ?

Contactblokje is ook mogelijk en sneuvelt vaker..

Zou hem eens uitlezen om te kijken welke storingen erin staan en vanaf daar ff verder kijken.

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie!

Accu lijkt goed te zijn, aldus de indicator die op de accu zit, maar dat zou ik nog kunnen doormeten voor de zekerheid.
Startmotor draait vlot rond en zit ook genoeg pit in. Hij start altijd, maar slaat in verreweg de meeste gevallen na 2 seconden af. Als hij niet afslaat draait de motor soepel.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

temp sensor koelvloeistof

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Van de indicator op de accu kun je ook niet altijd vanuit gaan, maar hij klinkt dus wel nog goed.

Je kan eens tijdens het starten op de accu meten, en kijken hoever deze wegvalt, mag niet onder de 10 / 10,5 V komen.

Je zou ook eens op de bobine kunnen meten of daar de spanning wegvalt als de motor loopt en dan afslaat, dan weet je waar je het zoeken moet.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Temp sensor verdenk ik hier niet meteen, omdat, als de motor loopt, hij wel perfect loopt..

Je kan altijd even de weerstand van de sensor meten en die hier plaatsen,

Maar wat ik nergens lees, wanneer start hij slecht ? Altijd of bij een koude / warme motor ?

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

Hij start slecht bij een koude en een warme motor (zelfs al hij een uur heeft gelopen).

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dan bekijk je bougie's eens

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Je zou ook eens op de bobine kunnen meten of daar de spanning wegvalt als de motor loopt en dan afslaat, dan weet je waar je het zoeken moet.[/quote]
Stomme vraag, maar waar kan ik de bobine vinden bij de Polo? Ik heb wel een spanningsmeter.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Volg de bobine kabel even, dus die middelste kabel op de verdeelkap, dan kom je bij de bobine uit, zal bij het schutbord zitten..

Maar niet op de bobine kabel zelf meten! Maar op de aansluiting / stekker zelf.

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Volg de bobine kabel even, dus die middelste kabel op de verdeelkap, dan kom je bij de bobine uit, zal bij het schutbord zitten..

Maar niet op de bobine kabel zelf meten! Maar op de aansluiting / stekker zelf.[/quote]
Ga ik doen, nog andere dingen die ik kan controleren?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

het is een feit dat deze bobine's veel kapot gaan heb er al verschillende vervangen,om die schroefjes los te krijgen moet je even onder de plastic kap met je handen .

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Inderdaad, als de auto wel normaal loopt, spuit dan maar eens met een plantenspuit op bougiekabels en bobine, als hij afslaat of vonken ziet, weet je hoelaat het is..

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Inderdaad, als de auto wel normaal loopt, spuit dan maar eens met een plantenspuit op bougiekabels en bobine, als hij afslaat of vonken ziet, weet je hoelaat het is..[/quote]
Ik zet ook een plantenspuit klaar :)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Niet buiten want dan bevriest hij en zit de piel dicht :-)

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

Omdat ik helaas de komende twee weken niet de tijd heb om even op m'n gemak aan de auto te sleutelen, gaat hij morgen voor onderzoek naar een Volkswagen dealer. Ik laat nog weten welke problemen er gevonden gaan worden.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik ben benieuwt wat eruit komt, maar zoveel tijd hoef je niet vrij te maken, kost je enkel een minuutje, even motor laten lopen en sproeien maar..

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

Zojuist even contact gehad met de Volkswagen dealer en zij denken dat het probleem in het motor regelapparaat zit. Ze hebben hem overigens wel kunnen uitlezen en geen storing kunnen waarnemen. Ik ga morgenvroeg even de analyse resultaten ophalen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Was er ook geen probleem met de startonderbreker ?

ECU lijkt me wel het laatste probleem..

Hou ons even op de hoogte.

Gr Stefan

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

Gistermiddag ben ik mijn auto op gaan halen. Frapante was dat de monteur de auto 4x achter elkaar kon starten zonder problemen. Toen ik hem startte gisteren, ging het ook in 1 keer goed. Gisteravond nog een keer getest en hij startte weer in 1 keer. Kortom een vreemd geval.

Wat betreft de analyse (die overigens summier is beschreven), het volgende is uitgelezen:
- WRB: geen storing
- Motor: geblokkeerd

Tevens zijn kabels nagelopen, bougies nagekeken en hier niks kunnen vinden.
Advies van de garage is om eventueel ECU te vervangen en de gasklep te reinigen. De carterventilatieslang schijnt niet helemaal ok meer te zijn en moet worden vervangen.

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

Afgelopen zaterdag voor het laatst in de auto gereden. Toen ging het starten (op de 3e keer na moeiteloos). Vandaag wilde ik met de auto naar het werk, aangezien het erg slecht weer is hieri n Arnhem. Auto startte meteen de eerste keer. Ik reed de straat uit en de motor sloeg af. De auto start nu helemaal niet meer. Vanavond ga ik de accu doormeten.

Zou het probleem een sensor kunnen zijn? Startmotor ook een optie?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

de auto zal bij hen wel goed starten omdat hij binnenstaat vochtvrij ,haal je bobine los leg hem binnen koppel hem morgen weer aan en proberen wat ie doet[quote=JohanDerks]Gistermiddag ben ik mijn auto op gaan halen. Frapante was dat de monteur de auto 4x achter elkaar kon starten zonder problemen. Toen ik hem startte gisteren, ging het ook in 1 keer goed. Gisteravond nog een keer getest en hij startte weer in 1 keer. Kortom een vreemd geval.

Wat betreft de analyse (die overigens summier is beschreven), het volgende is uitgelezen:
- WRB: geen storing
- Motor: geblokkeerd

Tevens zijn kabels nagelopen, bougies nagekeken en hier niks kunnen vinden.
Advies van de garage is om eventueel ECU te vervangen en de gasklep te reinigen. De carterventilatieslang schijnt niet helemaal ok meer te zijn en moet worden vervangen.[/quote]

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

[quote]de auto zal bij hen wel goed starten omdat hij binnenstaat vochtvrij ,haal je bobine los leg hem binnen koppel hem morgen weer aan en proberen wat ie doet[q[/quote]
Hoe bedoel je? Als hij binnenstaat is er minder vocht in de lucht? De auto heeft de hele nacht buiten gestaan bij de Volkswagen dealer. Het 4 x starten van de auto deed de monteur ook buiten.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

heb je de tip met de plantenspuit al geprobeerd

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

[quote=robby10030]heb je de tip met de plantenspuit al geprobeerd[/quote]
Ga ik ook vanavond doen. Ben afgelopen week weinig thuis geweest, vandaar. Ik hou jullie op de hoogte.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

en nu hij niet aanslaat kun je het ook anders testen pak een fohn en maak die bobine goed warm kijken wat ie dan doet

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Als de motor na een paar honderd meter zomaar stopt verdenk ik de benzinepomp en niet de startblokkering. Hoor je de pomp wel steeds voor iedere startpoging. Je kunt ook een controle lampje Installeren of een manometer op de aanvoerleiding. Succes Robby .

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

[quote=Punt]Als de motor na een paar honderd meter zomaar stopt verdenk ik de benzinepomp en niet de startblokkering. Hoor je de pomp wel steeds voor iedere startpoging. Je kunt ook een controle lampje Installeren of een manometer op de aanvoerleiding. Succes Robby .[/quote]
Dit is enkel vandaag gebeurd. Kan ook zijn dat ik de koppeling niet goed liet opkomen waardoor de motor afsloeg. Overkomt me zelden, maar denk dat het dat is geweest. Ik ga er alsnog even naar kijken.

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

Gisteren met startkabels de auto proberen te starten: geen verschil, auto starte nog niet. Kon helaas niet de spanning van de accu meten, aangezien mijn multimeter geen hoge amperage aankan.

Hierna kabel van bobine nagekeken. Die zag er goed uit. Bobine leek als nieuw. Spanningkabel van de bobine goed aangeduwd.
Verder:
- Carterpanslang zat niet goed op het luchtfilter: deze weer goed gemonteerd. Slang is wel aan vervanging toe.
- Luchtfilter nagekeken: zag er redelijk schoon uit. Filter was nog mooi egaal creme kleurig.
- Verdeelkap losgehaald
- Binnenkant van de kap was schoon en droog. Op het metalen gedeelte waar de kap op gemonteerd is, zat wat oxidatie, deze verwijderd.
- Tevens contactpunt van de "bobine" kabel schoongemaakt. Hier zat oxidatie op.
- Verdeelkap weer gemonteerd en gestart: 5 keer starten zonder problemen.
- Auto slaat nu niet meer af bij gas geven en loopt als een zonnetje.
- Rondje gereden, motor rijdt soepel.
- Vanmorgen weer gestart, eerste keer sloeg hij af, 2e keer startte hij en liep de motor mooi.

Vanavond nog eens goed wat andere zaken gaan nalopen, want ik vertrouw het nog niet helemaal. O.a. bougies nakijken.

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

Wellicht een leken vraag, maar kan ik met een normale multimeter de spanning op de accu meten, aangezien het amperage van de accu erg hoog is.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Johan het is de bedoeling dat je tijdens het starten de overgebleven spanning meet. Er gaat geen vermogen door je meter alleen een spanning , gewoon tussen + en - Onder de 10,5 is slecht. Succes

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je praat over ampere maar die moet je niet meten, je moet gewoon de spanning meten van de accu..

Zet de meter op bv 20 Volt en houd de pennen op de accu.. Lees het voltage af, start de accu en bekijk de laadspanning.

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Je praat over ampere maar die moet je niet meten, je moet gewoon de spanning meten van de accu..

Zet de meter op bv 20 Volt en houd de pennen op de accu.. Lees het voltage af, start de accu en bekijk de laadspanning.[/quote]
Ok dan kan dus gewoon, dan ga ik dat vanavond nog nakijken.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Laat even weten hoe het afgelopen is..

Benny Vee (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je de storing hebt motorregelapp. geblokkeerd en motor slaat direct af na het starten denk je bij een polo van 1996 direkt aan wegrijblokkering.
Die wegrijblokkering is ergens in 1996 verbeterd met aansluitingen met vergulde stekkers.
De dealer zou je dit ook moeten hebben vermeld. Die kunnen dit vinden in een oude hst melding.
Als deze auto daarvoor valt zal de leesspoel en het regelapp. moeten worden vervangen en daarna je sleutels opnieuw inleren.

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

Gisteren nieuwe bougies gehaald aangezien ik vermoedde dat de huidige aanvervanging toe waren en dat klopte. Isolatieneus was al al driehoekig. Nieuwe bougies gemonteerd en auto startte een stuk makkelijker. Auto reageert nu ook beter op het plotseling gas geven. De 5 pogingingen (inclusief een proefrit van 15 km) die ik heb gewaagd met starten (gistermiddag, avond en vanochtend waren allen succesvol. Auto startte meteen.

Voor vervanging: als ik plotseling veel gas gaf, leek het erop dat de auto of te weinig benzine of te weinig lucht kreeg. Dat is na vervanging van de bougies een stuk beter, maar dat kan beter. Kan het veroorzaakt worden door de brandstofpomp? Of door iets anders? Gasklep ziet er overigens schoon uit.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zou toch nog eens goed naar de verdeelkap en rotor kijken,

Net zoals de test met de bougiekabels nat te spuiten, daar hebben we ook niks meer van gehoord..

Meet dan gelijk ook even de weerstand ( Ohm ) van de koelvloeistof temp sensor, zowel bij een koude als warme motor, en noteerde de waarde even hier.

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Zou toch nog eens goed naar de verdeelkap en rotor kijken,

Net zoals de test met de bougiekabels nat te spuiten, daar hebben we ook niks meer van gehoord..

Meet dan gelijk ook even de weerstand ( Ohm ) van de koelvloeistof temp sensor, zowel bij een koude als warme motor, en noteerde de waarde even hier.[/quote]
Natspuiten van de bougies kabels en bobine gaf geen vonken of iets dergelijks. Motor bleef gewoon draaien. Verdeelkap heb ik nagekeken en die is helemaal schoon en droog van binnen. Het contact punt op de rotor was ook schoon. Voor de zekerheid er een droge doek overheen gehaald.

Koelvloeistof sensor zat bij het koelvloeistof tankje toch? Zal dat nog even meten.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nee niet de sensor in je tankje, die waarschuwt je als het expansiereservoir leeg is, indien aanwewig, gaat dan het lampje knipperen links onder op je dashbord,

Deze moet je hebben :

[url=http://img259.imageshack.us/i/71928973.p...][img]http://img259.imageshack.us/img259/9528/...[/img][/url]

Stekker los trekken, contact kan gewoon uit blijven staan en dan meten tussen aansluiting 1 & 3

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Nee niet de sensor in je tankje, die waarschuwt je als het expansiereservoir leeg is, indien aanwewig, gaat dan het lampje knipperen links onder op je dashbord,

Deze moet je hebben :


Stekker los trekken, contact kan gewoon uit blijven staan en dan meten tussen aansluiting 1 & 3[/quote]
Bedankt ga het meten vanavond!

JohanDerks (0), 14 jaar geleden

Na het vervangen van de bougies geen problemen meer gehad met het starten. Ik heb tevens een nieuwe sensor besteld, om hiermee het "probleem" op te lossen dat ik geen goede temperatuur te zien krijg op het dashboard.

JohanDerks (0), 13 jaar geleden

Inmiddels zijn we maanden verder. Ik heb nauwelijks problemen meer gehad, echter tijdens het warme weer zijn de problemen teruggekomen. Bij een koude start start de motor meteen. Echter als ik er een stukje mee heb gereden en ik wil hem weer starten, slaat de motor wel aan maar een seconde later weer af. Kortom alleen een warme start is nu het probleem.

De temperatuur sensor heb ik nog niet vervangen. Ik zal van het weekend even de waarde meten van de sensor en hier neerzetten.

De temperatuur wordt overigens nu wel goed weergegeven op het dashboard nadat ik de sensor een paar maanden had schoongemaakt.
Wat heb ik er verder aan gedaan:
- Nieuwe bobine er in gezet.
- Massa contactpunten op accu en motorblok schoongemaakt.

Hierna hield de motor niet meer in en gaat het gas geven vloeiend.

Wat zou er mis kunnen zijn??

JohanDerks (0), 13 jaar geleden

Temperatuur sensor heb ik inmiddels vervangen. Startproblemen zijn gebleven. Als ik de temperatuur sensor los haal wil de motor niet aanslaan.
Nu vraag ik me af of een nieuwe accu zou kunnen helpen.

Bij het starten hoor ik ook een soort pieptoon. Die lijkt haast van de startmotor te komen. Mocht deze niet genoeg toeren draaien..kan ik dan dit soort problemen hebben?

JohanDerks (0), 13 jaar geleden

Nieuwe bericht aangemaakt om een beter overzicht te houden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.