Volkswagen Polo: Polo '96 (6N1) start (bijna) niet met een koude motor.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Ik zit nu al een ruime maand met een probleem dat me Polo met een koude motor nagenoeg niet start. Na een minuut ge rommel. starten wachten starten etc... doet ie het eindelijk wel... dan blijft ie echter nog wel stotteren. Zodra de meter eindelijk omhoog loopt en de motor de juiste temperatuur krijgt is het probleem weg, en stottert hij ook niet meer tijdens het rijden. Sterker nog, als ik dan de motor uit doe en weer start is alles oke (want de motor is nog warm).

Ik heb hem uitgelezen met bosch KTS, maar gaf geen (relevante) fout melding. (een simpele mini fout over stationair lopen, controleer bovenste gasklep afstelling) dus uitlezen gaf geen uitkomst..

Hij zuipt voor een 1.4 ook ontiegelijk veel benzine.. rijd nu ong 1 op 12 op de snelweg en binnen bebouwdekom zuipt ie nog meer benzine. (bij 120 km/u is het toerental ook 3300... wat dus veel te hoog is...)

Het benzine zuip probleem heeft denk ik niet veel met een slecht startende motor te maken.... dus dat terzijde tenzij iemand hier ook een oplossing voor weet...

Alvast bedankt,

Joop

jopievdstap

Geplaatst door jopievdstap (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Beide problemen kunnen best met elkaar te maken hebben. Je hebt alleen maar een koelwater temperatuur sensor nodig die verkeerd aan geeft.
Lees de meetwaarde blokken uit en kontroleer of de sensor waarden redelijk zijn.
Uit laat is volledig dicht? Vooral het 1e deel tot aan de kat?
Geen valse lucht? Lek/poreus slangetje misschien?

Wat voor signaal geeft de lambda-sonde met warme motor bij stationair en verhoogd (3000) toerental?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Joop

Een verbruik van 1 op 12 vind ik niet belachelijk hoog, ook het toerental is wel normaal te noemen bij die snelheid..Zal gewoon aan de overbrenging van de bak liggen.

Het startprobleem bij koude motor kan goed een te kort aan brandstof zijn > Koelvloeistoftemp sensor! Controleer het maar eens met de testkast of meet eens de weerstand van de sensor bij koude motor.

Ik neem aan dat bougie`s en kabels in orde zijn.

Gr Stefan

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

De grootste oorzaker van dit probleem zegt die storing al over de gasklepis juist wel een relevante storing,gasklep is zwaar vervuild (vandaar de storing),denk dat als je die schoonmaakt en weer in de basisstand laat zetten dat hij weer goed is.
Maar idd de temperatuurvoeler zou ik ook mee vervangen.
Wat ook nog wel eens voorkomt bij dit blok en wat deze klacht ook kan veroorzaken is de ontsteking,speling van lager van de rotoras in de verdeelkap,de verdeelkap en rotor zelf en de boegiekabels en met name de doppen,ook bougie's op tijd niet vervangen vinden deze blokken niet lekker.

marceld83 (0), 14 jaar geleden

Beste Jopie,

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn VW Polo 1.4 uit '96. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar de oplossing van dit probleem, zodat ik zelf ook m'n auto kan repareren!

alvast bedankt,
groeten Marcel

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Marcel,

Wat doet jou auto precies ? Ook dezelfde motor en geen storingen in het geheugen ?

Gr Stefan

jopievdstap (0), 14 jaar geleden

EINDELIJK DEEE OPLOSSING!!

Ik was ff een tijdje weg maar hier issie dan!

Het was de bobine. Op een gegeven moment startte de auto gewoon echt niet meer... door starten duurde te lang.. accu bijna leeg... tot ik op een keer met een 2e man ging testen. Ik zag iedere keer een oranje haarscheurtje aan de rand van de bobine bij de kabel.

De rede waarom hij bij een normale motor wel goed start en bij een koude niet is te verwijten aan het feit dat er vocht bij dit koude weer overal onder de motor kap zit en dus ook op die kabel.. waardoor die vonk die in de bobine wordt aangemaakt naar buiten slaat door het scheurtje waarbij het vocht als een geschikte geleider diende... Bij een warme motor is dat vocht dus weg en heb je dat probleem dus minder (tot bijna niet)...

Het had dus niet met gas kleppen te maken wat ik al vermoedde (omdat de gaskleppen misschien heel lichtelijk vervuild zijn... (in mijn ogen tot nog toe verwaarloosbaar)) echter gaf de computer wel die storing aan... maar dat ter zijde...

Wat je in dit geval ook kon doen is een schroeven draaier pakken en het ijzere uiteinde in een bougie kabel stoppen (bv kabel 1) en vervolgens met een non isolerend materiaal die kabel vast houden. dan dit boven een blank motor gedeelte houden met een afstand van 1mm tot 10 mm. Geen vonk zegt dan al genoeg...

Maargoed: BOBINE!

marceld83 (0), 14 jaar geleden

Fantastisch jongens hartstikke bedankt. Mijn polo 6n 1.4 ('96) start ook weer als vanouds nadat ik er een nieuwe bobine in gezet heb.

Bedankt!
groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.