twee-liter ADY-motor. Mijn probleem bij deze auto is dat hij soms een slag laat lopen. De motor valt dan voor een moment volledig uit om vervolgens toch weer de draad op te pakken. De situaties waarin dat gebeurt is onder andere als ik een constante snelheid van bijvoorbeeld 50 km/h rijd en vervolgens even het gas moet loslaten voor bijvoorbeeld een bocht. Ook heb ik al eens meegemaakt dat ik in Duitsland op de autobahn rijdt met ongeveer 125 km/h en dat de motor ineens twee keer achter elkaar wegvalt en dan toch weer de draad op pakt.
Ik heb al veel dingen aan de auto laten doen. Zo is de EGR-klep afgesloten, als ik deze aansluit loopt de auto erg slecht bij een constante snelheid van bijvoorbeeld 50 km/h. De dealer adviseerde mij daarop om de EGR-klep af te sluiten en inderdaad hij loopt zonder EGR-klep beter.
Ik heb een compleet nieuwe gasregeleenheid mogen proberen van de dealer, al na 100 meter wist ik dat dat niet het probleem was, de auto liep nog beroerder als met de oude, dus de oude er maar weer opgezet. Ik heb de lambda-sonde laten vervangen. De bougies, bougiekabels, bobine, verdeelkap inclusief rotor is allemaal vervangen. Er is een andere katalysator geplaatst, het mag allemaal niet baten. Als de auto aan de computer gezet wordt komt het bericht dat er geen storingen zijn.
O ja, ik heb het gevoel dat de auto vaker hapert naarmate de temperaturen buiten hoger zijn. Verder stinkt de auto naar benzine aan de kant waar de tankdop zit. Ik heb alle vulslangen en de tank laten nakijken maar er zit nergens een lek en de stank blijft. Wellicht heeft dit laatste te maken met mijn probleem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een vraagje,merk je dat de motor bijna wil afslaan en is er linksonder het stuurkolom een tikend geluid waarneembaar wanneer dit gebeurt.
Doordat het altijd op een onverwacht moment gebeurt weet ik niet of er inderdaad wat te horen is, het zou best kunnen. Maar kun je me aangeven wat er dan aan de hand zou kunnen zijn?
Groeten Wietse
21 jaar
Ik heb een keer een seat alhambra ADY motor gehad met de klacht dat ie af en toe weg viel en zelfs een keer dat ie helemaal niet meer deed.Het gebeurde af en toe.Je had soms 60 KM geen problemen en dan hikte ie voor 1 sec.Je hoorde dan de brandstof relais in en uit schakelen.Omdat het af en toe gebeurde is het voor monteur niet makkelijk om dit te vinden.Heb toen ook de auto 4 weken bij me gehad,voordat het probleem te voorschijn kwam.
Er bleek toen 2 problemen te zijn met de auto.
- De - draad van stuurkast die alles regelt was niet in orde.Hij had hierdoor ook schakel problemen(automaat).De stuurkast zit achter het dashboard.vraag van mij is dan ook:is de verdamper pas geleden vervangen,hier moet namelijk het hele dashboard eruit om daar bij te kunnen komen.
- Het andere probleem was de BDP-sensor(dit is een toerental signaal voor de stuurkast,zonder dit signaal doet de motor het niet).Hier was omhulsel weg gebrandt en maakte de bedrading af en toe kortsluiting,waardoor ie even inhield.Zie hiervoor ook rubriek particulieren seat alhambra slaat soms af.
Denk zelf dat je BDP-sensor stuk is,advies om deze ook te vervangen.
Ik heb de BDP-sensor vervangen. Ik weet nog niet of het geholpen heeft omdat ik nog maar weinig heb gereden met de auto. Overigens was er aan de oude sensor aan de buitenkant niets te zien. Je gaf eerder aan dat deze sensor regelmatig stuk gaat, kun je dat dan altijd ergens aan zien of is het vaak helemaal niet te zien aan de buitenkant? Volgende week ga ik met vakantie en maak dan veel kilometers, ik zal dan nog even doorgeven of het probleem zich nog weer heeft voorgedaan.
Groeten Wietse
21 jaar
Je kan aan een sensor niet zien of stuk is,behalve als de bescherming van de bedrading beschadigd is.Het is dus uitproberen of het probleem weg blijft.
prettige vakantie en hopen dat je geen problemen krijgt onderweg.
groeten Alexander
Na het vervangen van de sensor is het probleem van het wegvallen van de motor niet meer voorgekomen. Dus dit lijkt opgelost. Ik heb echter nog wel af en toe last dat de auto een moment inhoud als ik even van het gas ga. Verder stinkt de auto nog steeds naar benzine. Dit probleem deed zich vooral voor tijdens het stijgen in de bergen, zou dit veroorzaakt kunnen worden doordat de EGR is afgesloten?
21 jaar
Je hebt de EGR afgesloten las ik,hoe heb je deze dan afgesloten.
Denk wel dat dit geen oorzaker is van je probleem betreft inhouden.Wat het kan zijn weet ik eerlijk gezegd niet.Het probleem is er ook maar af en toe las ik,dat het er zeker niet makkelijker op.Misschien geeft ie nu wel een foutcode aan,zal hem dus maar eens uit laten lezen.Kijken of ie wat aangeeft.
Betreft de benzinelucht zal ik het zoeken in het koolstoffilterabsorptie systeem.De benzine werd vroeger na buiten afgevoerd,tegenwoordig worden de benzinedampen opgeslagen in een koolstoffilter en wordt doormiddel van een elek. klep in verbinding gezet met de motor.De stuurkast stuurt deze klep aan tijdens het rijden,de motor zuigt de opgeslagen benzinedamp uit het filter en wordt dus mee verbrandt.
Misschien kan ie ze benzinedamp niet goed kwijt naar dit filter toe of de elektro werkt niet goed.Deze zit op het luchtfilterhuis gemonteerd,aan de zijkant.Dit systeem moet dus even goed gecontroleerd worden.Zelf heb geen ervaring gehad betreft een slecht werkende ontluchtingssysteem,maar ik zal hier wel als monteur in zoeken als ik deze klacht zal krijgen.Ik las dat e rest van de vulslangen al gecontroleerd waren,dus laat dit systeem goed een garage/dealer controleren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar