auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Bora: motor verliest power en gaat in noodloop

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19DTI 115 PK

tijdens het optrekken trekt de wagen even door en gaat dan in noodloop, na het afzetten van het contact en terug starten rijdt hij meestal goed en gaat het optrekken ook goed. Motor is dan al een beetje warm, doch ook als motor warm is gaat hij in noodloop na het contact hebben afgezet en onmiddelijk terug verder te rijden blijft hij normaal verder rijden en is optrekken geen probleem.
Er is reeds een censor vervangen aan de lucht inlaad rechts aan het voorlicht zonder enig resultaat 100 €uro voor niets.

Geplaatst door

kuve (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vaak is dit probleem een kleinigheid varieeerd van een vacuumslangetje, magneetklep. beste is eerst de auto op evt foutcodes uit te laten lezen alvorens kosten te maken.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

zo denk ik er ook over daarom ben ik langs de garage gereden en hebben ze een hogedruksensor of overdruksensor (weet de benaming niet juist meer) vervangen. Zonder resultaat...ondertussen heb ik al een aantal testen gedaan, vacuum is overal aanwezig stang op turbo beweegt mooi mee op vacuum, erg inlaat is schoon was niet erg vuil, ik heb mijn twijfels over N75 druk relais, ik vind dat die raar reageerd, als ik de stekker los maak uiteraard valt dan de vacuum weg maar komt niet terug als ik de stekker terug in steek. doch de spanning die ik meet (zonder relais aan) blijft dezelfde dus zou ik stellen dat de relais ook dan terug zou moeten opspringen. Dit gebeurt niet en toch is de vacuum aanwezig, welk onderdeel is verantwoordelijk voor het signaal naar de ECU ?

kuve 0

17 jaar

Hallo Kuve,

het kan misschien ook aan een kapotte temperatuursensor liggen, die zorgt ook dat de computer in de veilige modus gaat zodat de motor niet oververhit kan raken. Misschien dat je dat kan laten testen?

M.v.g. Tom ten Voorde

Tomtenvoorde 0

17 jaar

[quote=Tomtenvoorde]Hallo Kuve,

het kan misschien ook aan een kapotte temperatuursensor liggen, die zorgt ook dat de computer in de veilige modus gaat zodat de motor niet oververhit kan raken. Misschien dat je dat kan laten testen?

M.v.g. Tom ten Voorde[/quote]
tom, leg dit verhaal eens uit, het verhaal tempratuursensor wie heeft jou dit wijsgemaakt ? haal niet alles doorelkaar, dit betreft een PD dieselmotor.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

daar dit mijn eerste diesel is ben ik niet zo op de hoogte van de techniek die erachter steekt, ooit met een daewoo benzine gereden en daar heb ik wel eens een temperatuur sensor vervangen omdat de wagen niet trok als hij koud was, probleem was toen dat de ECU steeds dezelfde waarden binnen kreeg waardoor de inspuiting niet veranderde bij koud rijden. Ik heb er geen idee van of dit bij een diesel VW hetzelfde is.
Bij mijn deawoo had ik dan ook een volledig services manuel erbij gekregen.
Het is wel zo dat als hij in noodloop gaat en nog koud is hij na het afzetten van het contact snel terug in noodloop gaat, dit heeft hij niet als hij warm is. Het moet dus wel iets zijn dat zich anders gedraagd tussen warm en koud.
Ik ben mij nu toch even op de turbo aan het concentreren, want die is mogelijk ook onderhevig aan warm en koud...vandaag is hij dan weer niet in noodloop gegaan, even een stompje dat was al...dus mogelijk is er toch iets met de turbo???

kuve 0

17 jaar

Het probleem lijkt van de baan te zijn, rijdt nu al 2 weken zonder dat de wagen in noodloop gaat.
Draait veel soepelder en maakt geen grauw geluid meer. motor trekt beter dan voordien...
Het lijkt wel of hij een versnelling heeft bij gekregen, veel minder lawaai.
DE OPLOSSING :
DE AGR klep die aan de turbo zit gemonteerd en wordt bediend door een vacuum pomp kon niet over de volledige lengte bewegen, hierdoor bleef de klep altijd iets openstaan.
Door WD40 in de richting van de hefboom aan de turbo te spuiten, de hefboom met de hand mee te helpen (kan door vacuum even los te maken zodat je zelf de vacuum kan regelen) kon de klep nog een halve centimeter verder bewegen. Na een aantal keren was de vacuum pomp in staat om de klep volledig te bedienen.
Hopelijk komt de klep niet te snel terug vast te zitten, ben er niet voor onder de auto moeten kruipen kan perfect langs de motor kap al moet je wel zien waar je de WD40 naartoe spuit.

kuve 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.