auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: Motor wordt niet warm genoeg

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 RL

Heb gisteren een Passat uit juni 1987 gekocht met 1.6 motor, code RL. Hij rijdt prima, maar de motor wordt niet warm genoeg. Soms komt het wijzertje wel in het midden te staan maar hij zakt dan ook weer terug naar bijna 0. Soms komt hij helemaal niet in het midden terecht maar blijft onderaan net boven het witte gedeelte hangen. Op de foto is dit zichtbaar, ik sta voor een stoplicht terwijl ik toch al een kilometer of 20 gereden heb. [url=http://imageshack.us][img]http://img222.imageshack.us/img222/1871/...[/img][/url] Het kan zijn dat de wagen een tijdje heeft stilgestaan voor ik hem kocht. Is het een probleem dat de motor (volgens het metertje) niet warm is? Het stationair toerental lijkt ook vrij laag want hij loopt dan niet mooi rustig, trilt nogal. Tot nu toe heb ik olie ververst en het luchtfilter vervangen. Hij start wel meteen.

Geplaatst door

Passat32B (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Werkt je verwarming wel voldoende (echt warme lucht ) ook bij een hoge stand van de blower?
Zoniet denk ik dat je thermostaat de boosdoener is. Volgens mij staat de thermostaat open en krijgt de motor niet de kans om degelijk op bedrijfstemperatuur te komen. Thermostaat vervangen is een eenvoudig klusje en geen duur onderdeel.

omega8258 0

18 jaar

Marcel

je moet eerst even weten of de motor werkelijk te koud blijft of dat
de meter alleen te weinig aangeeft.
dan pas kun je verder gaan zoeken
bij de meeste garage's kunnen ze dat zo even meten met een temp.meter

succes gr. E.Tempel

Ernst Tempel 0
badge

18 jaar

Ben een stuk gaan rijden en de verwarming werkt prima, ook met hoge stand van de blower. De meter gaf nog steeds een erg lage temperatuurstand aan. Dank voor die tip Gilbert!

Evert, goed idee! Ik ga morgen denk ik even langs een garage om de temperatuur te laten meten.

Heb ook 4 nieuwe bougies besteld: NGK BP5ET-10 Wellicht dat hij dan ook iets beter stationair loopt (maar als dat probleem blijft moet ik er misschien een apart topic over openen, we zullen zien).

Passat32B 0

18 jaar

Zoals Tempel001 al zegt kan het ook de temperatuurmeter zijn die niet goed werkt.

omega8258 0

18 jaar

Hallo ik heb een golf 2 uit 90
en heb het zelfde probleem komt echt warme lucht uit de blower
was benieuwd of jij het probleem hebt opgelost
ook loopt mijn golf stationair soms niet goed
en mijn verlichting binnen en buiten schommeld met de motor mee.

vr gr. sven

nevs 0

17 jaar

Ha mensen, het was/is waarschijnlijk inderdaad de meter of de aansluiting die om één of andere reden hapert. De meter gaf 9 van de 10 keer wel correct aan toen het de afgelopen weken zo warm en droog was. Nu het weer wat natter en kouder is hapert de meter weer heel vaak.

Passat32B 0

17 jaar

Die meter is erg simpel te controleren.
Ergens op de motor waar de koelwaterslang op de motor zit, zit ook een electronische sensor. Deze sensor is een weerstand die veranders met de temperatuur. Haal deze stekker van de sensor af, en sluit hier een variable weertand op aan van 30 kilo-ohm. Door aan de variabele weertand te draaien simuleer je een koude of overhitte motor. Laat een tweede persoon kijken of jouw meterje omhoog en omlaag gaat.

In jouw geval vermoed ik een vocht-probleem in de bekabeling, of een defecte sensor. Deze gaan nog wel eens stuk.

Echter, ga eerst maar eens naar de garage om te kijken of je motor na 20 km rijden wel goed op temperatuur is.
Is deze dan te koud, dan lijkt me dit inderdaad de thermostaat, wat niet duur is.

bart1976 0

17 jaar

Dank je wel Bart, duidelijk! Ik voeg nog een foto bij van de 2 sensoren die zich op die plek bevinden. Ik ga er mee aan de slag binnenkort. [url=http://imageshack.us][img]http://img253.imageshack.us/img253/3708/...[/img][/url]

Passat32B 0

17 jaar

Erg late reactie maar ik post hem hier toch maar. De temperatuurmeter in het instrumentenpaneel is vervangen. Die was defect. Sindsdien geeft de "nieuwe" meter wel de juiste temperatuur aan. Dank allen voor de aangedragen tips!

Passat32B 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.