Volkswagen Golf IV: Motorgedeelte begingt te ratelen/zoemen nadat ik mijn kachel uit

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20V Turbo AGU GTI

Hallo,

Zodra ik mijn kachel uitzet begint mijn auto te ratelen/zoemen zodra ik mijn kachel aanzet is het voorbij heb een beetje lopen kijken waar het vandaan kwam maar kom echt van motor gedeelte af.

Heb hem al onderhoudsbeurt gegeven.

Kom er echt niet uit en snap ook niet. en het houd ook niet op na 5 of 15 of 30 minuten het blijft constant zoemen ratelen en zodra ik hem aanzet ineens weg..

Zou het iets met mijn koelvloeistof te maken kunnen hebben?

Hoor graag tips !

Met vriendelijke groet,

Nikoncio

Geplaatst door Nikoncio (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

wopitop (0) PRO, 9 jaar geleden

Probeer eens prciezer te zijn met de locatie van het geluid. Motorgedeelte is een vrij groot gebied.

Nikoncio (0), 9 jaar geleden

In elk geval niet vooraan als je voor de motor staat.

Meer midden / achterin ik hoor het meer rechts dan links.

kaleido 1 (1585) PRO, 9 jaar geleden

Blijft je fanmotor niet iets draaien en zit er rommel in ?
Want rechts zit je fanmotor , luister eens achter je dashbordkastje.

Nikoncio (0), 9 jaar geleden

Update :

Hij ratelt nog steeds zelfs als de verwarming aan staat.

Nieuwe problemen :

Hij word alleen warm bij stationair draaien ( 90 Graden ) Als ik rij dan valt hij terug 60-70. ( Inmiddels heb ik de Koelvloeistof temperatuur sensor vervangen nu ga ik ook de thermostaat vervangen van de week )

Om de dag moet ik een halve liter tot liter koelvloeistof bijvullen ( Kopakking is in orde want alle verschijnsel waarop koppaking aan duid komen niet voor ) Ik ga hem vd week even laten testen op lekkage. Want
als ik er onder lig zie ik helemaal geen lekkage van koelvloeistof.

Waterpomp is al vervangen..

Zodra ik getest heb op lekkage van de koelvloeistof en hij blijft nog doorrammelen dan laat ik jullie het even weten.

Ook brand mijn motor lampje niet als ik hem op contact zet.. Wel vraag ik mij af hoe je zoiets weer kan aanzetten? Hebben mensen het lichtje eruit gehaald of uitgezet?

En zo branden nog paar andere lampjes ook niet die uitgezet of lampjes verwijdert zijn..

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Nikoncio]Om de dag moet ik een halve liter tot liter koelvloeistof bijvullen ( Kopakking is in orde want alle verschijnsel waarop koppaking aan duid komen niet voor ) Ik ga hem vd week even laten testen op lekkage. Want
als ik er onder lig zie ik helemaal geen lekkage van koelvloeistof.[/quote]
Een halve liter tot een hele liter ???? En die motor loopt nog? Dan moet de KV wel achter uit je uitlaat lopen, als je werkelijk geen lekkage ziet. Zijn je vloermatten niet zeiknat?

Ik vermoedt dat "dat ratelen", luchtbellen in je koelsysteem zijn !!

Als er lampjes zijn verwijderd, ga er maar vanuit dat hier meer mis is. Laat aub een monteur meekijken.

Nikoncio (0), 9 jaar geleden

Volledig laten uitlezen waarvan paar kleine dingen te voorschijn kwamen. namelijk koelvloeistof temperatuur sensor, en nog paar van die zielige dingetjes niets groot..

monteur heeft er al naar gekeken is ook al een hoop aan vervangen.

maar dat kan goed kloppen maar alsnog het is raar.. soms rij ik van amsterdam en terug niks aan de hand ( 100km heen en terug ) en is koelvloeistof zelfde toen ik hem bijgevuld had en soms valt het pas weg als hij 2 dagen stil staat of soms als ik weer een lange rit maak van 100 km heen en terug soms wel soms niet een heel raar verhaal.. terwijl ik niks zie lekken..

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Er is wel een niveau verschil tussen een warme en koude motor!! Hou daar rekening mee.
Als je teveel hebt bijgevuld, kan dit zijn verdwenen tijdens de rit. Maar loopt die motor goed? Heb je geen koelvloeistof in je interieur? Geen beslagen ramen? Zoete geur waarneembaar?

Nikoncio (0), 9 jaar geleden

Ik doe altijd klein beetje over het helft zodat ik nog rekening kan houden of er wat eraf gaat. dus niet maximum vol ofzo..

Motor loopt als een zonnetje trekt lekker vlot op.. misschien soms hoor je wel wat raars bij echt hoge toeren als je rijd als je gewoon voor motor staat en maximum gas geeft niks mis mee..

En nee ik merk helemaal niks als koelvloeistof in het interieur..

En ja ik ruik sinds een weekje wel koelvloeistof als ik aan het rijden ben maar dan ga ik kijken of er wat af is gegaan maar nee hoor.. prima op peil..

Beslagen ramen ja als ik de verwarming niet aanzet

kaleido 1 (1585) PRO, 9 jaar geleden

Een slecht afdichtende dop op het reservoir komt nog wel eens voor , dan verlies je ook koelvloeistof.
Waterpomp lekt nog wel eens , is slecht te zien.

Nikoncio (0), 9 jaar geleden

Dop is muurvast. betreft ook geen lekkage

Waterpomp is gloednieuw.. Zou me sterk lijken als hij nog steeds lekt?

Toen ik hem vervangen had was de oude wel aan het afbreken als chips was er echt slecht aan toe.

Denk dat mijn golf ontluchten als eerst wel het beste is ivm geborrel.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Afpersen bij een koude motor, en bij een warme motor!!!
Ik dacht eerst aan een gescheurde cilinderkop, maar als die motor echt zo goed loopt, is dit ook te betwijfelen. Die koelvloeistof MOET ergens blijven.

Die dop kan wel muurvast zitten, maar de afdichting kan ook lekken. Dit zie je niet bij het afpersen.

Nikoncio (0), 9 jaar geleden

Wat bedoel je precies bij afpersen bij een koude en warme motor?

dat ik hem moet ontluchten bij warme en koude?

heb trouwens al paar keer koelvloeistof vervangen dmv een knobbeltje los te draaien onderin bij radiateur alles laten uitlopen en weer nieuwe in doen.

maar hoe ik mijn golf moet ontluchten zie ik nergens een nippeltje zitten ervoor enige tips?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik bedoel; bij een koude motor afpersen. Dus druk op het koelsysteem zetten. Controleren op lekkages of teruglopende druk.

Hetzelfde maar dan als de motor op bedrijfstemperatuur is. Ook dan deze controles uitvoeren.

kaleido 1 (1585) PRO, 9 jaar geleden

Ontluchten doet hij zelf , via het dunne slangetje die van je radiateur naar je tankje loopt.
Uit dit slangetje moet een constante stroom van koelvloeistof komen.
Dit slangetje wil nog wel eens verstopt gaan zitten.
Dop van het reservoir afhalen , slangetje los nemen op het tankje , boven het tankje houden , auto starten en dan moet het er zonder veel luchtbellen uit komen lopen.

Nikoncio (0), 9 jaar geleden

Update :

Flink wat slangen nagezocht en gekeken en toch uiteindelijk de lek gevonden. Bleek links van luchtfilter aan de onderkant te zitten plastic gedeelte dus vd week even loshalen

Nu wil ik even mijn thermostaat vervangen maar ik weet niet precies waar hij zit bij 1.8 turbo.

Heeft iemand link of tips?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.