Volkswagen Golf 1997: Multieriem spanner

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: vr6

Ik vermoed dat mijn multieriemspanner het gaat begeven.

Als ik luister na de multieriemspanner komt er een aanlopend geluid vandaan (een droog schrapend geluid). Als ik mijn vinger op de spanner leg voel ik het ook.

Is het de multiespanner of zou het ook wat anders kunnen zijn. De riem is nog wel goed op spanning.

Ik begreep dat hij redelijk makkelijk te vervangen is. Een m8 moer in de ketting spanner draaien om de spanning van de multieriem te halen. 3 moeren los en dan een nieuwe erin en de riem weer langzaam op spanning brengen.

Of zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Zie foto wat ik bedoel:

evdbeek

Geplaatst door evdbeek (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Pieterb1 (0), 17 jaar geleden

Als het alleen het spanrolletje is, is deze eenvoudig te vervangen.
Boutje centraal in de spanrol even losdraaien daarna de riem van het rolletje halen (dus even tegen de spanrichting in).
Boutje er helemaal uitdraaien en nieuw rolletje monteren (kosten circa € 10,-)

PB

den v (0) PRO, 17 jaar geleden

idd het wil ook wel is gebeuren dat het waterpompje de boosdoener is

evdbeek (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor de informatie.

Kwam er alleen achter dat het wieltje niet los te krijgen is. Bij Volkswagen moet je de hele spanner vervangen a 100 euro.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=evdbeek]Bedankt voor de informatie.

Kwam er alleen achter dat het wieltje niet los te krijgen is. Bij Volkswagen moet je de hele spanner vervangen a 100 euro.[/quote]
dit klopt.... niet alleen de spanner maar ook de looprol heeft zo z'n levensduur, vandaar een compleet onderdeel..

paul,

evdbeek (0), 17 jaar geleden

Ik ben benieuwd, ik ga eerst maar eens kijken of het echt de spanrol is. Misschien is het toch de waterpomp. Maargoed dan zou ik dat toch ook moeten merken aan mijn tempratuur?

En die is heel normaal. De olietempratuur schommelt tussen de 86 en 90 graden bij normaal gebruik. En de koelstoftempratuur blijft rond de 90 graden (volgens de dashbord meter).

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

een raas geluid dat is de looprol van de spanner... een rauw geluid duidt op een waterpomp.. deze geluiden zijn goed te onderscheiden vanelkaar..

paul,

evdbeek (0), 17 jaar geleden

Ik heb een filmpje met geluid gemaakt. Als je goed luistert hoor je het. Als je zelf voor de auto staat hoor je het beter. Op 1 of andere manier overstemd het motor geluid. Wat zou het kunnen zijn? de multieriemspanner of de waterpomp?

http://www.globalworkspot.com/~evdbeek

en dan bestand MVI_0153.mpg openen.

evdbeek (0), 17 jaar geleden

Heb m vervangen en het geluid is weg. Zal nog een keer luisteren als hij warm is. Maar heb het geluid niet meer gehoord.

Ik had wel moeite om 1 schroef eruit te krijgen. Nadat ik de schroef kapot had gedraaid en er een inkeping in had gezaagd om hem er met de schroevendraaier eruit te halen heb ik hem er maar helemaal afgezaagd (de schroef dan). Het rare was wel dat ik de rest van het schroefeinde er zo uit kon draaien.

Dus nieuwe spanner en een nieuwe schroef en het was allemaal weer dik voor elkaar. Ik heb de schroef ook maar bij de dealer gekocht dan klopt de lengte tenminste.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.