Volkswagen Golf IV: Necam MEGA gassysteem.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: AHW 1.4 16V

Goeienavond collega's,

Ik heb hier een golf staan, die veel en veel te hard stationair loopt. Zo'n 4000 toeren ongeveer! De klant belde me op over dat probleem, en heeft verzuimd te vermelden dat hij op gas loopt. Mijn allereerste gedachte was dus dat het gasklephuis kapot was, wat wel vaker voorkomt. Ik heb dit nu meerdere malen gehad, en telkens van ACtronics een goede oplossing gehad. De klant heeft zelfstandig een ACtronics gasklephuis opgehaald, en kwam vervolgens bij ons om hem in te laten lezen. Maar daar werd het probleem niet beter van... Hij liep na het inleren dus zo hard, en hij start verschrikkelijk slecht. Na het inleren staat de gasklep enorm ver open. Je hoort het motortje hard werken. Het probleem met starten is uiteraard alleen op benzine, maar hij loopt ook zo gigantisch hard als hij overspringt op gas.

De foutcodes:
280 - gaskleppotentiometer controle ventiel onjuiste waarde - permanent.
523 - Idem

Nu zit ik zelf te denken dat het voortkomt uit de omleiding door het gassysteem. Volgens mij gaat het gasklepsignaal door de gascomputer, alvorens hij weer bij de benzinecomputer komt. Ik zoek nu dus ook een schema van het Necam MEGA gassysteem... Dan kan ik wat meer meten en zoeken...


Alvast bedankt voor het meedenken en zoeken!

m.vr.gr.
Sjoerd

Luiehond

Geplaatst door Luiehond (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Luiehond (0) PRO, 14 jaar geleden

En oh jah! Er zijn geen vacuümlekken, de EGR is afgedicht, en bij het uitlezen krijg je ook de foutcode dat de benzine injectoren doorgelust (kortgesloten) zijn, wat logisch is, omdat dit probleem pas verschijnt zodra hij op gas gelopen heeft.

m.vr.gr.
Sjoerd

Luiehond (0) PRO, 14 jaar geleden

Nou, na uiteindelijk een schema van het gassysteem geritseld te hebben, en een boel meet en zoekwerk verricht te hebben, bleek er 1 signaal te zijn wat NIET goed doorkwam bij ZOWEL de gas als de benzinecomputer... En dat was het temperatuursignaal!!! Deze gaf bij koude motor (plm. +10 graden) een signaal van: LET WEL! -40 graden! Geen wonder dat dan de gasklep wagewijd open gaat staan (inlaatluchttemperatuur klopte wel...), en de motor verzuipneigingen vertoont... De stekker op de temperatuursensor was volledig verzadigd met kvs aangezien de afdichtring lekte, vandaar dat de temperatuur al snel goed leek als de motor zelf op temperatuur kwam.

kortom: nieuwe kvs temp sensor gemonteerd en hij liep en startte weer als een zonnetje!

m.vr.gr.

Sjoerd

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.