Volkswagen Passat TDI 90pk: Niet in de versnelling gaan..

Bouwjaar: 1998

Hallo ,

Ik heb een Passat TDI 90pk uit 1998 150.000km , sinds enkele dagen heb ik een probleem met schakelen tijdens het rijden maar ook in stilstand. Ik krijg hem dan in geen één versnelling. Koppeling neemt verder goed op zonder hikken Het probleem is ook weer niet altijd. Als de motor niet loopt dan schakeld de bak zonder problemen. Ik heb natuurlijk al gezocht op het forum maar kom er niet echt uit wat de kans is dat het de koppeling of de bak kan zijn. De koppeling heeft geen afwijkend aangrijppunt sinds de problemen. Het is ook geen temperatuur afhankelijk probleem.

Heeft iemand ervaring met dit priobleem?

Richard9675

Geplaatst door Richard9675 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hallo.. komt de koppelingsplaat normaal vrij....? gaat de koppeling nog lekker licht...? of een beetje flauw..? is de schakelstang onder de auto al bekeken....!! zoals ik het lees heb je toch een probleem met je koppeling.. bakken bij audi gaan bij deze km, niet zo snel stuk..!! ( kan wel maar.? neem aan dat de bak géén bijgeluiden maakt...???? ( olie nog aanwezig in de bak.? ( nog op pijl.? )
afstelling nog juist..?




paul,

Richard9675 (0), 19 jaar geleden

Hallo Paul ,

Bedankt voor je snelle reactie.

De olie in de bak is naar mijn weten nog nooit verv. Ik weet het pijl niet en ook niet of de afstelling nog juist is. Het is niet zo dat het steeds slechter is geworden maar in 2 dagen tijd dramatisch verslechterd. Mijn koppeling komt wel laat op , dus wel een grote vrije slag. Het is niet te merken dat de koppeling ineens anders aanvoeld. En de bak maakt geen rare geluiden. De koppeling trouwens ook niet.
Het lijkt net of de koppeling inderdaad niet helemaal vrij komt. Maar dan zou ik dit moeten merken. De vrije slag is groot en hierdoor lijkt hij goed vrij te komen.

Alvast bedankt voor je reactie.

Richard

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Vrije slag bij dit type is altijd groot, is eigenschap van deze wagens. Ik schat zomaar eens in dat de afstelling van het schakelmechanisme eens bekeken moet worden. Ook zou het kunnen dat er een motorsteun of baksteun stuk is. Als de auto in de 1e versnelling staat en hij maakt geen kruipneigingen als je de koppeling intrapt kun je er van uitgaan dat de koppeling goed is. Heb je niet toevallig in ons drempellandje een keertje aan de grond gezeten; dan wil de zaak wel eens verbuigen.
Het kan ook nog overmatige slijtage van de onderdelen van het schakelmechanisme zijn.

Succes

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, de vulplug zit naast je aandrijvas, ( stuurkant...!! een vrij grote inbus. ( weet niet of je die wel hebt..? ) die draai je los.. dan moet het oliepijl net iets onder de rand staan van de opening..!! ( even met je pink er in ) voelen...!! bekijk ook even de onderzijde bak ( schakelstang ) maar ik denk niet dat je dat hebt geraakt...? ook daar zit een plaat onder..!! trek ook even de hoes bij de schakelpook los en kijk even of de bouten ( nog ) vast zitten.. van de afstelling...

slijtage... ben ik niet zo bang voor...!! heb er één van een vriend van me in onderhoud..!! met 385000,km op de klok en loopt nog en schakelt nog als nieuw...( nooit aan de bak geweest) met één sleutel...!! dus....????

paul,

Richard9675 (0), 19 jaar geleden

Hallo Paul en Harry ,

Ik ga morgen even de onderkant van de auto inspecteren op beschadigingen en of schade. Ik zit nu op mijn werk en kon net door eerst de auto in zijn achteruit te zetten en daarna de auto starten toch weg. Tijdens de rit van 16 km geen enkel probleem gehad. Net zo als vanmorgen vroeg. Maar 2 uur later wegrijden ging niet.

De koppeling werkt zonder kruipneigingen te hebben en neemt geleidelijk op.
Ik weet niet of de schakelstang makkelijk te bekijken is en of de afstelling makkelijk te doen is. Ook ga ik het olie pijl checken.Ik heb nog wel even gekeken bij de schakelpook of er iets los zat of dat die kunststof kogel droog was. Niets geconstateerd.

Bedankt voor de suggesties en misschien weet ik morgen meer.

Groeten Richard

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, mocht...? het de bak wel zijn dan ( hoef hij ) er niet onder weg... dus...!! wees gerust...?

paul,

Richard9675 (0), 19 jaar geleden

Hallo Paul ,

Ik beschik niet over een brug om de olie plug te kunnen bereiken. Ik kan er vanuit het motorruim niet bij.Wel heb ik de onderkant kunnen bekijken op schade bij de twee schakelstangen. Ziet er goed en onbeschadigd uit. Vanmiddag heb ik weer helemaal geen last gehad en mijn vrouw vanavond weer wel. Kan er dus geen pijl op trekken. Als ik zo naar de garage ga dan kunnen ze geen goeie diagnose stellen en gaan ze dalijk allemaal onderzoeken doen en onnodig tijd besteden.Ik ben dan bang dat de rekening hoog wordt.

Richard

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

ja richard.. oppassen dus nog niks laten doen aan die bak.. ik wil je best helpen met die plug... maar..? ( hoeft niet op de brug..!! ( wel veiliger..) het kan niet veel zijn.. denk ik..? die bakken zijn gewoon goed en worden al zo lang gemonteerd...!!! bij audi. ( je mag me wel bellen.? wil je dat dan hoor ik het wel van je..!!

paul,

Richard9675 (0), 19 jaar geleden

Hallo Paul ,

Harstikke bedankt voor je aanbod. Leuk dat je de moeite wil nemen mij te helpen. Ik woon zelf in Den Haag dus wel een stukje rijden van je vandaan.
Ik doe normaal alles zelf wat je zelf zonder brug kan doen natuurlijk. En hierdoor heeft mijn auto zolang ik hem heb (4 jaar) pas één keer in de garage gestaan wegens een terugroepactie van volkswagen. Er zou een slecht soort rubber gebruikt zijn bij de hoezen van de aandrijfassen.Ik doe dus alleen de standaard zaken die met een kleine of grote beurt gedaan worden . Verder een probleemloze auto .
Vanochtend weer totaal geen last gehad en de problemen zullen zich wel weer op een ongelegen moment aankondigen.
Ik hou je aanbod dus nog even vast en nogmaals bedankt hiervoor.
Misschien vanavond als ik naar mijn werk ga begint het weer. Het kan toch niet zomaar weer verdwijnen lijkt me. Er moet wel degelijk iets aan de hand zijn.

Groeten Richard

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, richard, wat je ook even kunt doen gooi er maar eens een toevoeging bij de bakolie,, (teflon, tube ) en schone olie ( 75/90 gl,5. normaal ben ik niet zo gek van die toevoegingen..!! maar zoals bij jou is het zeker niet verkeerd om dat eens te proberen.. ( bak los halen kan altijd nog ) vandaar..!! en die hulp. die ik jou bied is geheel kosteloos hoor..!! dit doe ik om dat je al zij dat je het juiste gereedschap niet had...!! ( ik zeg altijd maar met geld kun je niet alles kopen op deze wereld... dus.) ( geld is maar papier )

zelf zit in overijssel,


paul,

Richard9675 (0), 19 jaar geleden

Hoi Paul ,

Nog bedankt voor de suggesties. Ik had vanochtend wederom een probleem met het in de versnelling zetten. Ook heb ik nu voor het eerst duidelijk gemerkt dat de auto ondanks koppeling helemaal is , een beetje begon te hikken ( alsof is schoksgewijs weg wilde. Tijdens het rijden voel ik de tandwielen regelmatig ratelen bij dit moeizame schakelen.Het probleem is nu constant aanwezig. Volgens mij toont dit aan dat ik een koppelingsprobleem heb. Of drukgroep . Ik kan nu met een merkbaar probleem naar de volkswaken toe voor diagnose denk ik.

Groeten Richard

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, richard..

ja dat is beter.? dat er nu eens iets naar boven komt..! dan kun je er wat mee..!! tja, dan zal de bak er nu wel onderweg moeten..!! ik dacht al wel die bakken gaan nooit ( zeldzaam ) stuk, dus valt het hopelijk nog mee..?

veel sucses..

laat je het nog even weten....!!

gr, paul,

Richard9675 (0), 19 jaar geleden

Hoi Paul ,

Ja ik ga maandagmorgen langs bij de volkswagen en laat het je zeker weten.

Prettig weekend en de groeten

Richard

rfbroek (0), 19 jaar geleden

Inderdaad zeer waarschijnlijk dat de koppeling kapot is.

Vooral wat jij noemt "alsof ie schoksgewijs weg wil" kan een teken zijn dat de koppelingsplaat tot op de draad is versleten. Dan schuurt het ijzer van het vliegwiel over de klinknagels waar het frictiemateriaal van de plaat mee bevestigd zit, en gaat het "happen" met als gevolg het schokken.

Trouwens - ook het moeilijke schakelen is een bekend symptoom van een versleten koppelingsplaat. Ook geeft een kapotte drukgroep hetzelfde effect. Bij reparatie worden overigens normaal gesproken de plaat en de drukgroep tegelijk vervangen.

Het lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk dat de versnellingsbak het probleem is. Maar kijk uit en rij hier NIET mee door want dan help je alsnog de bak om zeep.

Richard9675 (0), 19 jaar geleden

Hallo Ronald ,

Ja klopt , in eerste instantie verdween het probleem weer en kwam toen heviger terug. Morgen ga ik naar de garage voor een diagnose en prijsopgaaf.
Ovirigens onstond dit schokken van de koppeling met het pendaal geheel ingetrapt. Dus in volledig ontkoppede situatie.

Morgen weet ik meer , zal wel een behoorlijke duit kosten.

gr
Richard

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

richard, niet naar een dealer.... dit gaat je 800, euro kosten..? bij een dealer moet je alleen komen met een nieuwe auto...!! is de garantie om ..? dan wegwezen...!! ze zijn te duur...!!! ( voor die stropdas betaal je dik....!!) ( wat wil je met al die nieuwe panden ) en dan moet je veel betalen..!! zetten ze ook nog een stageloper..! aan je auto..!! lekker'rrrrrr. niet doen dus..? er zijn genoeg vakgarages die het doen voor minder..!! ff, shoppen..!!

paul,

rfbroek (0), 19 jaar geleden

Dat ie toch wil schokken terwijl pedaal is ingetrapt kan ook wel kloppen.

Want ik bedenk me net.. je zou ook niet de eerste zijn met een opgerekte koppelingskabel of kapotte hydraulische koppeling (weet niet wat deze auto heeft, 1 van de 2).

Dan kan je zo diep trappen wat je wil en toch ontkoppelt ie niet helemaal. En schakelen gaat dan ook niet met draaiende motor en WEL met stilstaande motor, zoals je zelf al zei!

Een versleten koppeling zou bovendien meestal moeten slippen!!

Als je een gezonde auto (met de handrem erop) in zn 5 zet, een beetje gas geeft en dan in 1 keer de koppeling loslaat moet normaal gesproken de motor afslaan.

Bij een versleten plaat draait de motor dan echter zonder enige moeite gewoon door.

1 ding weet ik zeker: Het ligt niet aan je versnellingsbak. Ik geloof het meest in een niet geheel ontkoppelende koppeling (vrij simpel en goedkoop op te lossen).

En anders een versleten plaat/drukgroep, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Dus vermoedelijk is het heel simpel op te lossen, maar mocht onverhoopt toch de koppeling vervangen moeten worden zou ik inderdaad niet naar de dealer gaan maar naar een universele garage. Voor 250 a 300 euro ben je dan klaar.

Succes!!

Richard9675 (0), 19 jaar geleden

Hoi Paul ,

Ja je hebt gelijk , maar ik wil eerst even langs de dealer voor een diagnose en prijsopgaaf zodat ik een startprijs heb voor een vakgarage. Weet ik in ieder gaval vrij zeker dat het de koppeling is ( ervaring bij de dealer ) daarne heb ik al twee adressen om naar toe te gaan.

Maar toch bedankt voor het meedenken. En ja al die dure panden betalen wij .

gr. Richard

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

dat bedoel ik.......................!!! met 300, redt je het ook niet hoor de prijsen geef ik je nu....!

koppeling compleet ( drukgroep + plaat + druklager ) 285,- bruto

massa 2 vliegwiel..? kan er bij komen..? 445,- bruto

montage / demontage... 6, uur ** 45, euro 270,-ex,btw

kleinmatriaal.. ( hulpmiddelen ) milieutoeslag, 10,80,-ex,btw,


reken maar uit je winst...!!! ( daar gaat je spaarvarken )

paul,

rfbroek (0), 19 jaar geleden

En een koppelingskabel kost maar 30 euro.. weet ik ook uit ervaring.

Laat je niet zomaar een nieuwe koppeling aansmeren! Materiaal kost trouwens zeker geen 300 euro Paul, veel minder. Maar die dealers moeten het hebben van de overhead op het materiaal en hun werkplaatstarief - daar zit de winst in.

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

nee echt niet... hoe graag ik het ook zou willen..!! dit is echt een goed set..( luk ) ik keek net even namelijk...!! in mijn programa..!! ( prijslijst ) goedkoper kan het niet..!!

vertel me niks... wij bestaan nog niet zo lang hoor..!! pas vanaf 78, mijn vader.. nu ik sinds 1989, dat was gisteren..?? en een koppelingkabel werd gebruik in de oorlog..! is ook nog nooit bij audi geweest ik denk dat je in de war bent met een Opeltje...!! hoor ( gezien de prijzen )


paul,

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hey paul, is dit een prijs van duitse onderdelen of hier in dit lekkere automelkkoeland. Heb wel door dat voor dit soort reparatie's een weekendje duitsland een goede optie is. Ben je nog op vakantie ook.
Ennne, ook nog behoud van mobiliteitsgarantie en zo. Ik laat mijn beurten ook tijdens de vakantie in Duitsland of Oostenrijk doen. Scheelt genoeg Euro's (en je mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik heb het gevoel dat de duitse dealers veel kundiger zijn dan de knoeiers hier....)

Richard9675 (0), 19 jaar geleden

Hallo allemaal ,

Ja nu begin ik een beetje te twijfelen aan waar ik goed aan doe , als ik jullie kennis lees zou het best de hydraulische koppeling kunnen zijn. Ik ben vandaag naar de VW geweest en zij hanteren standaard prijzen voor vervangen van de koppeling. De kosten zonder druklager zijn 700 euro zonder druklager. Voor dit lager komt er dan nog 90 euro bij. Inclusief btw.
hierna doordereden naar een garage. Kosten daar 700 incl. met orginele onderdelen a 270 euro.
De monteur aldaar heeft een proefrit gemaakt en toen schakelde alles weer normaal. Maar toen we terug waren en de auto tot stilstand schakelde hij weer zwaar.

Het aangrijppunt van de koppeling ligt hoog.Ook als het probleem zich voordoet.Bij mij moet je de koppeling bijna helemaal op laten komen voordat ie aangrijpt. In het geval van een lekke hydraulische koppeling zou het aangrijppunt toch vrij kort na opkomen pedaal moeten zijn.

Donderdag gaat de auto naar de garage en ik zal ze benadrukken dat ze eerst de hydrauliek van de bediening eerst goed nakijken.
Het is wel een garage die betrouwbaar over komt.

Gr.
Richard

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, richard audi, kent geen kabel, t.b.v van de koppeling.. allemaal hydraulische... vandaar ook de prijs..!!! die prijs die ik gaf.. klopt als een bus.....!!!!!!!!!!!!!!!

paul,

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

harry, dit zijn mijn prijzen....!! van mijn leverancier..! van heck.. en ik heb daar ook nog 40% korting op die had ik nog niet eens meegerekent...!!! en in duitsland heb ik 18% en dan betaal ik nog bijna de helft dan hier in nl, tel maar uit wat dat kan zijn in het jaar.......!! kun je een dikke audi aan over houden.....!! zoveel doet dat in het jaar...

wat denk je wat die panden kosten ( hoe pon het graag wil hebben ) hahahahah, lekker he.....!!!!!!!!

en die stropdassen comedie....!! daar wordt je toch ook ziek
van...!!!!

en als je dan komt met je spaarpot..! vragen ze niet eens je naam. ( geef me uw, rug nummer maar..!! )

ach, kijk die dealers hier werken veel met vaste prijzen..!! in duitsland niet,( geven wel een indicatie ) en vergeet niet dat de tuv, er een grote rol speelt....!! ( veel strenger )

paul,

TDIPower11276 (0) PRO, 19 jaar geleden

hoe is het probleem nou uiteindelijk opgelost?? heb een soorgelijke probleem, vandaar.

groet,

Murat

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.