Volkswagen Bora: nieuwe computer vw bora 2001 (miss. verkeerde titel?)

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: AZD

Hoi allemaal,

na al een halfjaar zoeken ben ik er eindelijk achter wat het probleem is met mijn auto.
na een foutmelding, N80 storing in electrisch circuit eerst de N80 klep vervangen.
(N80 klep is de klep bovenop het koolstoffilter.)

deze nieuwe klep bleek nog steeds dezelfde foutcode op te leveren.

ik het electrisch circuit doorgemeten. klep eraf, meter op de stekkers, auto op contact en zolang de brandstofpomp loopt meet ik 12 volt. dit is goed!
nu doe ik de stekker op de klep aansluiten en dan de meter ertussen steken.
auto op contact en mijn 12V zakt gelijk weg. oftewel, spanningsverlies onder belasting.
ik de kabel helemaal teruggelopen en uiteindelijk kwam ik bij het regelapparaat uit.
ook hier blijkt dat er spanningsverlies is onder belasting.

nu heb ik ondertussen een nieuwe computer(regelapparaat) weten te bemachtigen voor 100Euro.
als dit mijn probleem oplost ben ik blij.
maar nu heb ik het regelapparaat verwisseld en toen ik de auto op contact zette kreeg ik gelijk 2 foutmeldingen op het dashboard.
1. lampje airbag (airbag fehler) 2. het sleuteltje blijft branden. (startonderbreker ingeschakeld)
ik kan nu de auto dus niet starten om het te testen.

weet iemand nu misschien of ik de sleutel moet laten inlezen op de nieuwe computer?
of kan ik nog iets anders doen?

alvast bedankt!

volksding

Geplaatst door volksding (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Snip-TDI (0), 14 jaar geleden

als je een ander ecu hebt voor je auto, moet die uiteraard ingeleerd worden en de sleutels ook opnieuw aangeleerd worden.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Violet / rood loopt naar pen 64 van de motorregelmodule en word als ik me niet vergis massa geschakeld,

Tussen pen 1 ( blauw / geel ) en massa moet je bij lopende motor tussen de 11 en 14 Volt meten met los getrokken stekker..

Deze sensor werkt ook niet constant, dus kan het goed zijn dat je ook op het moment van controleren niks meet!

Tijdens het rijden bij actieve lambdaregeling (motor warm) krijgt magneetklep 1 van absorptie-koolfilter -N80-, afhankelijk van belasting en toerental door het motorregelapparaat een stuurimpuls.

Heb je nog een foutcode ervan met nummer ?

Wat doet de auto precies en was de klep die je gemonteerd had nieuw of gebruikt ?

Gr Stefan

volksding (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

dit is nog op navolging van dit probleem.
http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=12...

die andere foutcodes zijn verholpen. ik zit nu nog met P0443 - EVAP klepreinigingssysteem -N80: storing in stroomcircuit

hij rijd goed maar loopt heeel slecht stationair en soms zelfs stilvallen na een paar minuten stationair lopen.
wat jij zei dat deze niet constant daar heb ik rekening mee gehouden.
deze klep gaat altijd open als je de auto op contact zet en de brandstofpomp gaat lopen. (is mij verteld)
daarom heb ik altijd op dit moment gemeten.

dank je wel voor de snelle reactie!

edit:
stefan, de klep is nieuw van de dealer.

misschien ook handig om te weten.
de auto is APK afgekeurd op een te hoge CO.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik kan me vergissen maar ben er bijna zeker van dat de klep dicht staat als deze niet werkt..

Ook kan ik me niet voorstellen dat met deze defecte klep ( word niet aangestuurd ) de motor slecht gaat lopen, koppel de slang wat naar de inlaat loopt maar eens af en dop deze af..nu is die dicht en kan ook geen valse lucht trekken daar, ook met deze opgeslagen storingscode zou het niks mogen uitmaken, ook uit ervaring mee gemaakt.

Misschien kan iemand anders er nog het e.e.a. aan toevoegen.

Doet hij het afslaan of soms slecht stationair open op gas of ook op benzine ?

Gr Stefan

volksding (0), 14 jaar geleden

ik heb dit inderdaad al geprobeert maar dat maakt niet uit hij blijft gewoon slecht lopen.
mij is verteld dat de computer niet de goede berekening kan maken en daardoor in het toerental gaat springen.
iets van communicatie tussen klep en lambdasonde.

de motor doet dit ook op benzine.
en tijdens het testen heb ik ook alles op benzine gedaan.

edit:
die slang die jij bedoelt trekt ook genoeg vacuum. dit is ook belangrijk toch?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.