Nogmaals afslaande motor,
Passat 96 oud model. motor ADY 2.0L
Motor slaat af na ca 5 a 20km rijden. Vanaf het moment dat motor koud was.
Als de motor eenmaal goed warm is geeft het geen problemen meer.
Voorheen was motor zo weer te starten als deze afsloeg.
Nu komt het soms voor dat ik de motor zelfs na een uur niet meer aankrijg.
Twee keer langs de weg gestaan. ANWB heeft twee maal een uur gezocht terwijl
motor af bleef slaan. Uiteindelijk naar huis gesleept en of begeleidt.
Toerenteller valt in een keer naar nul op het moment dat motor afslaat.
Bobine vervangen maakt geen verschil.
Oliedruk sensor lekte iets. Deze is ook vervangen. Geen verschil
Verdeelkap en rotor vervangen. Geen verschil
Relais 30 is vernieuwd. Geen verschil.
Auto is 4 dagen bij VW dealer geweest.
Na het wissen van de computer en een aantal hikken is dit niet terug te vinden
in het geheugen van de computer.
Electries deel van contactslot is vernieuwd bij VW dealer.
Bij VW zag men een vuil contact op achterzijde van zekeringenkast. Dit is
schoongemaakt.
Bij de laatste actie van de ANWB is de steker verbinding van de BDP sensor
losgenomen en met contactspray ingespoten. Daarna reed de auto een tijdje.
Onlangs heb ik dezelfde actie gedaan nadat ik 10minuten stilstond en
de motor niet meer te starten was. Dat hielp toen ook.
Kan een slecht contact vlak bij BDP sensor dit veroorzaken, zonder dat dit
een foutmelding genereerd in de computer?
BDP sensor bij ADY motor is een hall sensor en is niet goed te meten met
ohmmeter.
Nog steeds weet ik niet zeker of dit een vaag sensor probleem is?
Of een vaag contact naar motormanagement via relais 30.
Of something completely different?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien sla ik iets over (niet goed gelezen?) maar waarom is die bdp gever niet gewoon vervangen?
Bij seat alhambra's met dezelfde motorcode heb ik de BDP-sensor al regelmatig vervangen voor deze kwaal.Het inspuiten van contactspray is niet echt aanbevolen voor HALL-sensoren en lambda sensoren.Geeft meestal nog meer problemen.MAG DUS ECHT NIET!!!!!
Je kan de BDP-sensor goed controleren of hij de oorzaker is,maar hier is wel de juiste kennis en apparatuur voor nodig.
De eerste keer toen ik zo klacht had ben ik met een 2 kanaalsscoop gaan rijden met draden aangesloten op de BDP-sensor en de voeding van de injector.Ik had de voeding van de injector als trigger signaal gebruikt.Dit houd in als de spanning van de injector bijvoorbeeld onder de 10 Volt kwam zetten hij het beeld stil.De voeding op de injector blijft zolang erop staan totdat hij geen toerental signaal meer krijgt van ze BDP-sensor.
Met andere woorden....de betreffende monteur sluit alles aan en gaat ermee rijden.Als de motor stil valt wordt dus de voeding van injector onderbroken en wordt dus het beeld stil gezet.Nu kan de betreffende monteur controleren of de BDP-sensor nog goed werkte op het moment dat de voeding op de injector weg viel.Zo niet,dan je concluderen dat ie niet meer schakelt en dus mogelijk defect is.Zo ben ik er in ieder geval erachter te komen.
Misschien allemaal een beetje technisch,maar zo hoor je toch een goeie diagnose te stellen.Het aansluiten van de draden en proefrijden neemt misschien een uur in beslag,maar je bent in de meeste gevallen een HEEL stuk wijzer.Alleen weten jammer genoeg voor de klant niet al te veel monteurs hoe ze dit precies na moeten meten.Is ook niet makkelijk en niet elk bedrijf heeft de centen ervoor om een scoop aan te schaffen.
Als het goed is heb ik die scoopbeeld nog van deze motor met die kapotte sensor,misschien vind je het interressant om dit eens te bekijken.
PS:je kan ook inderdaad die sensor gewoon blind laten vervangen,maar meten is weten!!
Voor 1499 euro heb je bij Conrad al een Fluke 123 scopemeter. (2 kanalen en 20MHz) In een auto heb je niet veel meer nodig. Voor een garagehouder niet een extreme uitgave denk ik. Je hebt wel iemand nodig die de signalen kan beoordelen.
20 jaar
Dat is nou net vaak het probleem...,je moet er inderdaad goed mee kunnen omgaan dan is het ECHT een super meetinstrument.
FLUKE 123 is denk ik ook in mijn ogen de beste keus voor een garage.Zit echt van alles op en hij werkt ook vrij eenvoudig.De meeste scholen werken ook met zo FLUKE 123,is dus zeker aan te raden.Op www.marktplaats.nl staan ze ook wel eens aangeboden voor een leuk bedrag.Een keer voor 600 euro zie staan.Dit is dus voor een garage zeker te betalen,vooral als je er goed mee om kan gaan haal dit er zo uit.
De BDP sensor is ondertussen verwisseld.
Nu een weekje proefgereden. Als na een week de motor nog niet is
afgeslagen, dan ben ik overtuigd.
.
Eigenlijk begrijp ik niet dat voor zo'n duur onderdeel geen eenvoudige
methode bekend is of dit onderdeel stuk is of niet. Ik begrijp ook niet
dat de SIMOS computer niet eerder aangeeft dat het signaal niet correct is.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar