Volkswagen Golf III : Nokkenas met rare bruine plek. Beginnende slijtage of nog nieuw?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 ABA (USA)

Hallo,

Wegens een lekkende kleppendekselpakking vandaag de kleppendeksel eraf gehad om de pakking te vervangen
De nokkenas zag er in mijn ogen nog netjes uit. Geen krassen, putten oid.
Witmetaal lijkt er nog goed uit te zien.
Echter wel een paar rare plekken, op de zijkanten van de nokken, toevallig allemaal aan de rechterkant van de nok?
Ben eigenlijk benieuwd of iemand daar wat zinnigs over kan zeggen.
In mijn ogen zag het er niet uit alsof daar het witmetaal was weggesleten.
Lijkt er meer op alsof de nok daar de klepstoter niet raakt.
Verder een hoop bruine/zwarte zooi aan de binnenkant.
Auto heeft 155k gelopen en rijdt nog prima.

Nokkenas nog prima, of tijd voor wat anders?

Alvast bedankt,

Hugo
[url=http://postimage.org/image/4xqe0kyl9/][img]http://s14.postimage.org/4xqe0kyl9/Nokke...[/img][/url]

hugo4599

Geplaatst door hugo4599 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

ik heb het zelfde idee als jij dat daar de nok de stotor niet raakt,lekker laten zitten,wie weet of dit al vanaf de eerste km.is.
En bruine zooi is aangekoekte olie,of verbrande olie,ik zou daar niet teveel aan doen als je dit gaat wegspoelen heb je kans dat je oliekanalen dicht gaan slippen,misschien met een todje wegpoetsen maar meer ook niet,en op tijd olie verversen plus filter met de juiste olie,reinigt ook het zaakje.

kaleido 1 (1715) PRO, 12 jaar geleden

Goeie verse olie met filter en nog 155000 erbij.

tedkroon (0), 12 jaar geleden

Helemaal mee eens! Wel minimaal 1x per jaar olie verversen. Komt wellicht ook wel dat een 2 l motor relatief weinig vermogen behoeft te leveren en daardoor gauw sludge vormt (en dat met weinig km's).

Overigens is het draagvlak keurig in gelopen op die kleine plekjes na. Geeft ook aan dat de nokken nog weinig ingesleten zijn. Kortom deze nokkenas wordt oud.

Bij mijn 2e opel had ik na 20 dkm pitting op de nokken en die is destijds onder garantie volledig vervangen.

hugo4599 (0), 12 jaar geleden

Oke, gelukkig.
Ik had dat idee ook al een beetje, dat het allemaal wel meeviel.
Sinds ik hem heb, nu 6 jaar, wordt de olie keurig om de 15.000 km ververst met 10w40 Castrol Magnatec en een oem filtertje. (rij 18-20dk pj).
Schoonmaken ga niet aan beginnen, kleppendeksel zit weer op zn plek en die zwarte aanslag en smerigheid zie ik toch niet meer :P
Had nog de gedachte om over te gaan op een vol-syntheet, maar gezien de dikke aanslag laag die ik uit mn kleppendeksel heb weggehaald verwacht ik eerder problemen (door oplossen van vuil op plaatsen die ik niet kan zien), dan het voordeel van wat makkelijker starten als het vriest.

Sludge heb ik inderdaad last van, witte smurrie. Maar dit eigenlijk alleen in de vochtige en koude wintermaanden. Nu en zomers totaal geen mayo achtige derrie meer te vinden aan de binnenkant van mijn oliedop. Koelwater verbruikt ie niet, en olie verbruikte hij ook niet totdat de kleppendekselpakking ging lekken.

Heren, bedankt voor het meedenken.
Met deze gedachte gaat het dak er zo weer lekker af, en blijf ik voorlopig lekker door toeren met mn cabrio.

Hugo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.