Volkswagen Golf IV: Riem span demper, wordt die vervangen bij dist. riem beurt?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 turbo 20V

Hoi,


Ik vermoed dat de riemspandemper kapot is bij mij, terwijl vorige jaar een nieuwe dist, riem is geplaatst.

Heb nu een tikkend metaal achtig (diesel achtig) geluid. Vooral bij warme motor rond de 1600-1800 toeren. Bij koude motor stukke minder. Boven de 2000 toeren is het geluid zo goed als weg... lijkt ook weg te komen bij dist. riem.

Wat ik me ook afvroeg, als de hydr. spanner nu helemaal defect is, kan de dist. riem dan tanden verspringen en serieuze schade veroorzaken aan kleppen??

Als ik de auto naar de VW garage breng om de distributie riem + spanrol e.d. te laten vervangen. Hoort dan ook de hydraulisch riem span demper meegenomen te worden? Want ik vermoed dat deze niet is vervangen.... Zit deze hydraulische spanner bij de standard dist. service set?

Bedankt.

Gr. Herb

herb18T

Geplaatst door herb18T (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

1. Dat bijgeluid is moeilijk te beoordelen vanachter de pc, film het eens en zet het op Youtube zodat wij het kunnen horen.

2. Als de hydraulische spanner van de distributieriem stuk zou dan kan dat inderdaad schade opleveren, de riem kan dan slap gaan staan waardoor inderdaad de mogelijk aanwezig is dat de riem een aantal tanden verspringt.

3. De spanner wordt niet mee vervangen, bij een set alleen de riem, spanrol en eventuele meelooprollen.

Als ik dit zo hoor dan zou ik als ik jou was dit even aan een monteur laten horen die ervaring heeft met VW. Ik zou bij een dealer vragen naar een ervaren monteur om even mee te luisteren (niet alle monteurs bij een dealer kennen dit blok goed....) of bij een universele garage die veel met VW doet.

herb18T (0), 12 jaar geleden

bedankt voor je reactie ricky,

Ik heb vanmiddag even de dist. riem kap eraf gehad. Ik zie wat olie bij riemspandemper (duidt misshcien op lekkage van de plugner). Verder zie ik de spanrol behoorlijk resoneren (dat vork beugeltje waar de riemspandemper onder zit te drukken). Lijkt me toch echt dat deze defect is... Vind het vreemd dat de riemspandemper niet wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt voor de dist. riem... Het is wel degelijk een kritisch onderdeel.

ik kon trouwen bij koude motor zo de riemspandemper indrukken met de duim, weet zo even niet of dat normaal is.

ps. er hebben al 3 man van de VW garage omheen gestaan. Die kwamen met het verhaal dat er structueel gedemonteerd moest worden om het op te zoeken. Dat vind ik nu niet echt een goede aanpak.

Ik heb geen filmpje helaas.

herb18T (0), 12 jaar geleden

had toch nog een filmpje, alleen is het echte metaal snerpende geluid nu niet te horen omdat dat pas bij 1600-1800 toeren begint, en nu loopt die idle met nog koude motor. Bij warme motor is het geluid veel meer aanwezig.

De eerste seconden zie je het beugeltje aan de spanrol nogal heftig resoneren.

http://youtu.be/K2ruGg7p7-0

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Die hydraulische spanner zou je niet met de hand ik moeten kunnen drukken, die gaat vaak heel zwaar dus ik denk inderdaad deze lek en daardoor dat geklapper van de spanrol.

herb18T (0), 12 jaar geleden

UPDATE:

Gelukkig klopte het vermoeden en was inderdaad de riemspandemper defect. (gelukkig niet de nokkenas-ketting spanner). Het geluid lijkt er namelijk wel veel op.

@ Ricky, Bedankt voor je reacties Oke, ik kon inderdaad de demper met de duim indrukken, dat bevestigd inderdaad een defecte veer in de riemspandemper dan.

Auto rijdt en klinkt weer als vanouds.... Echter wel relatief dure rekening als ik na ga dat vorig jaar de disturbutie riem is vervangen (eigenlijk had die toch gewoon meegenomen moeten worden imo).

Gr. Herbert

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Had inderdaad beter geweest om toen mee te vervangen maar veel klanten accepteren het soms niet als je iets wil gaan vervangen wat op dat moment nog goed is want kost dan meer geld, ik geef het dan vaak als advies mee vervangen op en soms mag het wel en soms weer niet. Wel vaker gebeurd met lease auto's, ik geef bij vervangen van distributie de waterpomp er altijd als advies bij en dat mocht toen niet van de lease en 2 maanden later blok in puin gedraaid maar andere blokken draaien zo weer een ton verder dus is best lastig maar ik persoonlijk neem liever het zekere voor het onzekere.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Prima uitleg Richard. Hier kan eenieder het mee doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.