Mijn golf 2 (van 1991 turbo diesel) heeft olie in zijn koelvloeistof.
uit de verschillende berichten hier maak ik op dat er twee mogelijkheden zijn:
1. de oliefilter is lek
2. de koppakking (joint de culasse) is eraan
Normaal gezien heb je bij een kapotte koppakking een mayonaise-achtige substantie zowel in olie- als in koelvloeistofreservoir.
Ik heb geen mayonaise, dus ik twijfel of het wel degelijk dat is.
vraag: Kan er een olie-achtige substantie ontstaan door het mengen van verschillende koelvloeistof-types (chemische reacties?)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het oliefilter kan niet maar wel de warmte wisselaar die boven het oliefilter zit,die kan lekken.
Als je diverse koelvloeistof mengt zou je schuimvorming kunnen krijgen.
Ik denk dat het de koppakking is die de problemen bij jou veroorzaken.
Hans
Kop lek, geeft olie in koelvloeistof bij dit model, gaat standaard ergens rond de 200.000 km naar de knoppen, gewoon vervangen en verder rijden. Kost niet de hele wereld en is zelf ook goed te doen.
succes
idd, koppakking
19 jaar
ik bedoelde wel degelijk oliekoeler ipv oliefilter.
om de koppakking te vervangen moet de distributieriem eraf genomen worden. Volgens mijn boekje heb je daarvoor hulpstukken nodig (om de nokkenas vast te zetten).
vraag: kan dit ook zonder die hulpstukken en bestaat er een leidraad om die koppakking te vervangen?
19 jaar
Vraagbaak kopen, gebruikt op marktplaats of nieuw bij de boekhandel.
Staat het van haver tot gort in. Moet idd wat speciaalgereedschap hebben, een speciale dop voor de cilinderkopbouten, momentsleutel, montagesleutel voor de verende uitlaatklampen. Nokkenas blokkeren doe je door middel van een schuifmaat en 2 setjes voelermaten. De schuifmaat leg je in de gleuf en je fit hem uit op het passingsvlak van het kleppendeksel. Werkt prima. Brandstofpomp blokkeer je met een lange bout die precies door het gat in het riemwiel past.
Turbo kan je gewoon aan de kop laten zitten, het olieretourkanaal dat van de onderkant van de turbo naar het karterpan loopt (aan de achterzijde van het blok) moet je bij het karter middels de knelkoppeling demonteren. Onder de turbo kom je er bijna niet bij.
Tevens wil het wel eens dat er scheurtjes in de kop tussen de kleppen en de wervelkamers zitten. Tot een dikte van een duimnagel is toelaatbaar. In dit geval de kop wel even af laten persen bij een revisiebedrijf.
Als je de kop laat vlakken (meestal niet nodig) moet je een overmaatse (dikkere) pakking halen.
Oliekoeler lek kan ook, maar komt zeer zelden voor. Dan krijg je overigens ook water in de olie. (de olie wordt dan grijze drab)
Omdat een oliekoeler spotgoedkoop bleek, en ik dit zelf kan vervangen besliste ik toch maar van die eerst te vervangen en dan af te wachten. Ik heb met de nieuwe oliekoeler intussen 3000 km gereden en het probleem is blijkbaar opgelost. Toch bedankt voor de reacties.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar