close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen kever 1303: olie pomp

Bouwjaar: 1973

hallo ik heb een vraag, ik ben m,n kever aan het opknappen en nu is het zo dat ik heb aan een kant het kleppendeksel er af en er staat geen druppel olie in hij werd ook bloed heet aan die kant ik ga zoiezo de oliepomp vervangen zou het kunnen zijn dat de spoelkanaaltjes verstopt zijn? en kan ik die met perslucht zo doorblazen? of is het wijsheid om het blok uit elkaar te halen want ik kan nergens het bouwjaar ontdekken is volgens mij een ruilblok.
alvast bedankt Ramon

Geplaatst door

Ramon9280 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Olie komt via de stoterstangen (deze zijn hol) naar de kop toe. Verstopping komt voor. Meestal zit het probleem dan in uitgelopen nokkenas en krukaslagers veroorzaakt door inderdaad een versleten oliepomp. Complete revisie is de enige optie in dit geval. Anders heb je het probleem zo weer terug.

Ruilblokken zijn herkenbaar aan een recycle teken (twee pijlen in een cirkel) dat ingeslagen is voor het motornummer, net onder de dynamosteun.

audia4 0
badge

20 jaar

ik denk dat de krukaslagers en de nokkenas wel goed zijn want hij loopt uitstekend en geeft geen enkele misslag en een recycle teken staat er niet nummer begint met AB alleen de cijfers komen nergens overeen.
ik ga zoiezo de stoterstang pijpjes vernieuwen want deze lekken en dan kan ik meteen de rest nakijken.
bedankt zover voor je antwoord
groeten ramon

Ramon9280 0

20 jaar

De cijfers achter het AB zijn niet direct op een jaartal terug te herleiden, geef de cijfer code maar, dan kan ik proberen te achterhalen van welk jaar de motor is. (mits het nog het originele VAG nummer is)

Het zou ook kunnen dat je een motor hebt die door VéGé gereviseerd is, zij hanteren geloof ik een eigen nummering.
Het zou dan zichtbaar moeten zijn dat het orignele nummer uit het blok geslepen is. Dacht wel dat ze hun naam ook ergens in het blok slaan.

Als de krukaslagers beschadigd zijn heb je overmatige axiale en radiale speling (bandenlichter achter pouli zetten) en als je het deksel onder het carter demonteerd waar de aftapplug in zit kom je metaal slijpsel tegen. Meteen aanzuigzeef even schoonmaken....

Als je het blok uit de auto hebt is het ook de moeite de koeltunnel te demonteren en de oliekoeler uitwendig schoon te maken. Als er lagerschade in het blok zit kun je de oliekoeler beter weggooien, het slijpsel is er niet meer 100% uit te krijgen.

succes

audia4 0
badge

20 jaar

het motor nummer is AB 262285 , en volgens mij is het originele nummer er niet uit , speling voel ik niet dat is wel goed maar ik haal deze week de motor er onder uit dan kijk ik hem na en maak ik hem schoon
groeten ramon

Ramon9280 0

20 jaar

omdat hij verschrikkelijk heet is geweest is de kans groot dat de kleprubbers zijn verbrand maar hij verbruikt geen olie en dat komt dan natuurlijk doordat de zaak verstopt zit en/of de oliepomp niet of nauwelijks werkt?

Ramon9280 0

20 jaar

op 31-12-1970 stond de teller van AB motoren op 141 591, op 31-07-1971 was motornummer 350 000 aan de beurt. (beginnen in augustus in het nieuwe produktiejaar met een rond nummer.) Jouw motor is dus van modeljaar 1971, hoort dus niet origineel in jouw kever thuis. Je kunt nu zelf uitrekenen wanneer hij ongeveer gebouwd is. (Dit is originele VW info, meer bestaat er helaas niet)

Smering die aan een kant ontbreekt zit me niet lekker, moet verstopping zijn in de toevoerkanalen zoals nokvolgers of stoterstangen. Voordat je de motor weer inbouwd zou ik hem tornen met b.v een boormachine, zonder kleppendeksels om te kijken of er overal olie komt.

Contoleer ook even of de oliedrukregelzuigers (van onder in het carter gedraaid met een dop en een veer) gangbaar zijn.

audia4 0
badge

20 jaar

ik dacht zelf ook al dat de boel verstopt zou zijn want in de olievulpijp zit allemaal drab en rotzooi, het blok zal wel erg vuil zijn van binnen,
hartelijk dank voor de informatie mocht ik nog wat tegenkomen dan laat ik het weten.
ik ga komende week weer aan de gang dus,
bedankt zover
groeten ramon

Ramon9280 0

20 jaar

Ramon en Harry, houden jullie er ook rekening mee dat het blok niet per sé door een reviseerbedrijf gereviseerd moet zijn? Het kan ook door een hobbyist gedaan kunnen zijn...of half.... eventueel slecht werk....rommel in het blok..... 't is een kever dus alles kan. ( ik heb zelf eens een blok draaiend gemaakt met 2 1500 en 2 1600cc cilinders!! )
Links in het blok zit een plunjer die de oliedruk regelt. Werkt dat wel? Zit ie erin?
Ga je de kever 'opknappen' of 'oplappen' ?
Als je serieus het blok wil aanpakken, zou ik zeggen: splitsen lijnboren, nieuwe lagerschalen enz.... Dan heb je daarna een lekker lopend blok waar je weer jaren mee vooruit kan!
Reken maar eens uit wat je aan onderdelen kwijt bent. Dat valt wel mee, maar je krijgt er een hoop voor terug!
Suuces

H&k 0

20 jaar

ik ben hem aan het oplappen qua plaatwerk er zitten nieuwe dorpels in en wat gaten hen ik dichtgelast, maar ik vind dat het blok goed moet hij moet natuurlijk niet in de soep draaien.
ik haal hem uit elkaar maak hem goed schoon en als er wat aan mankeert vervang of repareer ik het gewoon hij moet wel goed.
bedankt voor je antwoord
groeten ramon

Ramon9280 0

20 jaar

H&K, als je enige kaas van het bewerken van machine en motor onderdelen gegeten hebt weet je dat het blok opgespannen moet worden op een bewerkingsmachine om lijnboren uit te voeren. Tijdens dit opspannen worden tolerenties in scheefstelling e.d. geaccepteerd (iemand die hem helemaal op 0.001 mm kan inspannen moet nog geboren worden) Om deze afwijkingen te voorkomen is het blok origineel in de fabriek in een opspanning bewerkt. Alles staat dan perfect in lijn. Lijnboren moet alleen uitgevoerd worden als de passingen van de hoofdlagerschalen uitgeslagen zijn. Eerst meten, met binnenmicrometers want een origineel blok dat niet nabewerkt is met passingen die aan de toleranties voldoen is altijd beter dan een nabewerkt blok....

Kortom, lijnboren niet als standaard bewerking, alleen als het niet anders meer kan.

audia4 0
badge

20 jaar

Prima als je een andere visie hebt als ik Harry. Jammer dat je dat op zo'n kleinerende toon kenbaar maakt.
Heb nu weinig zin om nog mijn visie te onderbouwen.
Ramon wordt daar niets wijzer van. Als twee honden vechten om een been, loopt de derde ermee heen....
Dus Ramon ga eens te rade bij een GOED revisie bedrijf. Met ervaring met kevers. www.hotrod.nl is er zo één.
Vergeet niet te vertellen dat het blok zo heet geweest is....
Succes Ramon!

H&k 0

20 jaar

I'm sorry, zeker niet kleinerend bedoeld. Ben een aantal dingen absoluut met je eens wat betreft reviseren. Ook om als je geen ervaring met reviseren hebt een goed bedrijf in de arm te nemen.

Alleen men gaat in het "standaard" plaatje van werkzaamheden vaak van teveel uit. Werkzaamheden die niet nodig zijn omdat onderdelen na meten (en dit moet serieus gebeuren!! en kost ook wat geld als je zelf de apperatuur niet hebt) aan toleranties die door de fabrikant gesteld zijn voldoen moet je uiteraard niet uitvoeren. Het enige wat hiermee haalbaar is is een aantal euro's lichter, en het blok wordt er geen haar beter van.

audia4 0
badge

20 jaar

hotrod.nl ik ga kijken harry en h&k bedankt voor de antwoorden
ik laat wel wat weten over wat er aan de hand is met het blok.
groeten ramon

Ramon9280 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.