auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen kever: storing met starten

Bouwjaar: 1975

hallo ik weet het niet meer mijn kevertje altijd starten en lopen van de een op andere dag steeds storing sleutel in contact om roodje lampjes branden maar geen motor geluid helemaal dood door dealer startmotor vervangen plus de gehele bedrading vernieuwd probleem nog steeds niet opgelost de auto is wel aan te slepen maar maakt daarna opnieuw weer geen startende motor wie kan mij helpen groetjes Fred

Geplaatst door

caravan308 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Fred,
Ik kan je geen oplossing bieden voor je probleem. Maar je vertelt wel iets dat me een beetje steekt. De dealer heeft bedrading en startmotor vervangen. En het probleem is niet verholpen. Hebben ze de (oude) startmotor wel eerst gecontrolleerd voordat ze deze vervingen. En verder over bedrading vervangen. Draden kun je doormeten, op weerstand en verliesstroom. Verder (zegt men) dat electrische problemen vaker voorkomen in en rond electrische componenten dan in de draden.
Het is geen echt advies van mij, maar willekeurig onderdelen vervangen kost veel en lost meestal niets op.
Vriendelijke groeten,
Michiel

Michiel7811 0

20 jaar

Mogelijk dat het contactslot defect is.
Massa kabel afgebroken of maakt slechte verbinding.
Accu spanning te laag.

Hans4037 0
badge

20 jaar

Meet tijdens een startpoging of er spanning staat op de rood/zwarte draad die uit het contactslot komt (aansl. 50). Zoniet contactslot defect. Zowel, meet aan rode draad op startmotor of de spanning nog steeds aanwezig is. Zoja, startmotor defect. Zonee, verbroken verbinding onderweg, mogelijk waar rood/zwarte draad overgaat in rode draad.
Succes en groet Petervh

Petervh 0

20 jaar

Je kan met een oude schroevendraaier of een stukje elektradraad de dikke en de dunne draad op de startmotor doorverbinden. Dus de draad onder de m8moer en de draad met steekstekkertje.
Als de startmotor dan draait is die in elk geval goed.
contact hoeft voor deze test NIET aan te staan. Auto wel in vrij, want je ligt eronder!
Stap 2. hang een lampje aan massa en trek het steekstekkertje van de startmotor en knoop dat aan de andere kant van het lampje.
Draai nu je contactslot op 'starten' gaat het lampje branden, dan is dat deel ook in orde. ( als je de draad aan het lampje lang genoeg maakt kun je het bij je achterraam hangen zodat je het kan zien, je kan ook een claxon nemen)
Werkte dat ook?
Dan zijn er in het contactslot wat punten ingebrand. Oplossingen:
1) nieuw contactslot
2) een relais ertussen.
3) Een aparte drukknop nemen voor het starten.
Voor alle keverrijders: Een relais tussen contactslot en de startmotor spaart je contactslot!!

H&k 0

20 jaar

Nog even een aanvulling:
Als de 1e EN 2e test werkt, dan zijn vermoedelijk de contacten in het contactslot ingebrand. De overgangsweerstand is dan te hoog en daardoor de spanning voor de solenoid op de startmotor te laag. Vandaar dat een relais wel eens wil helpen, die komt nog wel op met de stroom die overblijft....

H&k 0

20 jaar

Nog een probleempunt, wat rare tafrelen kan veroorzaken:
Het massakabeltje (plat gevlochten stripje) tussen chassis en versnellingsbak kan gebroken/stukgeschuurd zijn. Of de aansluitingen verroest of onder de pekel en modder.
Als deze massa verbinding niet deugt gaat de motor massa trekken over alles wat maar van metaal is. Koppelingkabel/gaskabel. Die kunnen de stroom voor de startmotor niet verwerken. Er zou zelfs brand van kunnen komen...

H&k 0

20 jaar

Nog een probleempunt, wat rare tafrelen kan veroorzaken:
Het massakabeltje (plat gevlochten stripje) tussen chassis en versnellingsbak kan gebroken/stukgeschuurd zijn. Of de aansluitingen verroest of onder de pekel en modder.
Als deze massa verbinding niet deugt gaat de motor massa trekken over alles wat maar van metaal is. Koppelingkabel/gaskabel. Die kunnen de stroom voor de startmotor niet verwerken. Er zou zelfs brand van kunnen komen...

H&k 0

20 jaar

het bleek toch de startmotor te wezen de startmotor die in eerst instantie geplaats was bleek te haperen dealer heeft onder garantie nieuwe gemonteerd en stsrt nu gelukkig weer prima

caravan308 0

20 jaar

Fijn te horen dat je weer kan starten en dus rijden.
Het brengt mij wel nog even terug bij de problemen.
Het zou kunnen zijn dat nij jou het bronzen lagerbusje in de versnellingsbak versleten is. Niet schrikken...een onderdeel van een paar euro's. De keverstartmotor heeft zelf geen toplager. Daarom draait de startmotor ook niet als ie niet gemonteerd is.
Als dat busje uitgesleten is, kan het zijn dat een goede startmotor niet werkt omdat de as iets te veel zakt.
Wanneer je dan een andere startmotor monteert die een iets dikker asje heeft ( enkele tienden van mm's binnen de toleranties) dan werkt ie wel. Dus als je binnenkort weer problemen hebt, doordat het busje nog verder uitgesleten is.....
Tot dat moment, geen aandacht aan schenken. Er gaat verder niets kapot, en je kan lekker rondkeveren!

H&k 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.