close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Crafter: Oliedruk Crafter 2.5 tdi Diverse turbo's versleten.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI 100kw

Wij hebben een Crafter binnenstaan met 100.000 km. Deze auto heeft zojuist zijn derde turbo gehad.
Bij 58.000 km is de eerste vervangen bij een vw dealer in breda.
Nu bij 100.000 km heeft de vw dealer mij het werk uit handen genomen en weer een turbo vervangen voor garantie. Lager van de turbo lag er helemaal uit. Nu zeggen ze dat de oliedruk niet goed is en dat daardoor de turbo in elkaar gedraaid is. Nu heb ik niet alle vertrouwen in de dealer aangezien de turbo nog lekt tussen turbo en voorpijp, 2 bouten niet vastzaten, eerst geen olie ververst na vervangen turbo !! Enz.

Heeft iemand de gegevens hoeveel oliedruk deze Crafter moet hebben?
Volgens autotools 2 bar bij 2000 toeren bij 80 graden motorolietemp. Dit geeft mijn oliedruk meter ook aan. Stationair iets meer dan 1 bar.

Als de motor koud is heeft hij max 5,5 bar druk op toeren en 3 bar stationair.

Geplaatst door

BSO auto en bandenservice (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, die oliedruk lijkt me wel voldoende. Welk type olie wordt er gebruikt en welk verversingsinterval wordt er aan gehouden ? Als de auto veel korte ritten maakt, bestaat er de kans op vermenging van diesel in de motorolie tijdens dpf regeneratie. Over het algemeen schrijft VW bij de crafter turbo's voor in ETKA de olie aanvoerleiding mee te vervangen, of dit te maken heeft met evt dichtkoeken van de oude leiding of dat de nieuwe leiding een dikkere diameter heeft dan de eerder gebruikte leidingen weet ik zo niet. De turbo's van de Crafter sneuvelen nog wel eens, maar mijn ervaring is dat het in circa 95% van de gevallen een defekt variabel deel betreft en niet de lagering. Groet Jan227

Jan227 30
badge

13 jaar

2 bar bij 2000 toeren lijkt mij erg laag.

paulmichiel 0
badge

13 jaar

[quote=BSO auto en bandenservice]Wij hebben een Crafter binnenstaan met 100.000 km. Deze auto heeft zojuist zijn derde turbo gehad.
Bij 58.000 km is de eerste vervangen bij een vw dealer in breda.
Nu bij 100.000 km heeft de vw dealer mij het werk uit handen genomen en weer een turbo vervangen voor garantie. Lager van de turbo lag er helemaal uit. Nu zeggen ze dat de oliedruk niet goed is en dat daardoor de turbo in elkaar gedraaid is. Nu heb ik niet alle vertrouwen in de dealer aangezien de turbo nog lekt tussen turbo en voorpijp, 2 bouten niet vastzaten, eerst geen olie ververst na vervangen turbo !! Enz.

Heeft iemand de gegevens hoeveel oliedruk deze Crafter moet hebben?
Volgens autotools 2 bar bij 2000 toeren bij 80 graden motorolietemp. Dit geeft mijn oliedruk meter ook aan. Stationair iets meer dan 1 bar.

Als de motor koud is heeft hij max 5,5 bar druk op toeren en 3 bar stationair.[/quote]
Is er geen ijzerslijpsel van die turbo in je smeersysteem terecht gekomen? Daar hebben die focus tdci(PSA) motoren ook last van.
Olie zeefjes controleren, olie aanvoerleiding vervangen en met Forte grondig spoelen.

JordyK 0
badge

13 jaar

@ PaulMichiel,

Hallo, in VW Elsa staat het volgende :


Oliedruk en oliedrukschakelaar controleren
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
t Oliedruktester -V.A.G 1342-
t LED-spanningstester -V.A.G 1527 B-
t Meethulpset -V.A.G 1594C-

Testvoorwaarden:
l Motoroliepeil in orde.
l Motorolietemperatuur ten minste 80 °C.

Aanwijzing
Controle van de werking en reparatie van de optische en akoestische oliedrukindicatie: Stroomloopschema's → Elektronicatester VAS 5051.
Testvolgorde:

– Oliedrukschakelaar -F1- uitbouwen en in oliedrukmeter -V.A.G 1342- schroeven.
– Oliedruktester -V.A.G 1342- in plaats van de oliedrukschakelaar in het motorblok schroeven.
– Bruine kabel van de tester op massa (-) aansluiten.
– LED-spanningstester -V.A.G 1527 B- met hulpkabels uit hulpset -V.A.G 1594C- op accu plus (+) en de oliedrukschakelaar aansluiten. De LED mag niet gaat branden.
– Motor starten en toerental verhogen: bij 0,55…0,85 bar overdruk moet de LED gaan branden, anders de oliedrukschakelaar vervangen.



– Toerental verder verhogen. Bij 2000 1/min en 80 °C olietemperatuur moet de olie-overdruk ten minste 2,0 bar bedragen.



Bij hoger toerental mag de olie-overdruk de 7,0 bar niet overschrijden.
– Zo nodig olie-overdrukklep → nr. resp. olierestdrukklep → nr. vervangen.




Ik was er dus maar vanuit gegaan dat dit juiste info is. Mijn ervaring is dat met gebruik van 5w30 motorolie de gemeten waarde bij de meeste Crafters niet echt ver boven de 2 bar uitkomt (2000 rpm/80 graden motor olietemp). Groet Jan227

Jan227 30
badge

13 jaar

Wij hebben de motor 2 x gespoeld met forte motor flush en daarna nieuwe olie erin , 5w30 longlife. Er kwam geen rommel mee uit het carter. De oliedruk is wel iets verbetert net boven de 2 bar bij 2000 toeren en 90 c olietemp dus is in mijn ogen prima. De auto weer meegegeven aan de klant in overleg en rijdt er al weer een tijdje probleemloos mee. Er worden niet veel korte ritten meegemaakt over het algemeen langere ritten waarbij de motor goed warm wordt.

Bij vernieuwen turbo altijd controleren of er voldoende olie uit de toevoer richting turbo stroomt, druk is minder belangrijk dan hoeveelheid.
Er zijn wel meer auto's waar je tijdens vernieuwen van de turbo het zeefje uit de toevoer moet halen om de olie-hoeveelheid te vergroten.
Staar je niet blind op oliedruk terwijl je niet weet of olietoevoer (en natuurlijk afvoer) goede doorstroming hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Crafter of stel zelf een nieuwe vraag.