Bij een VW Crafter 2.5 TDI met roetfilter bouwjaar 2006 brandt er DPF-lampje, knippert motor en gloeilamp. Storingen kunnen niet gewist worden, actuele storingen. Voertuig is bijna 2 ton gelopen. Motor loopt stationair goed. Motor heeft geen vermogen.
Gedane zaken:
-Turbo vervangen
-intercooler was lekt , deze is ook vervangen.
-handmatig regeneren, lukt ook niet, onderweg ook niet!
-Volgens uitleescomputer 106% vol, tijdens rijen kwam roetfilter temp. boven 520 graden.
Mijn vraag is aan jullie als volgt: Kan ik roetfilter open maken en filterdeel geheel of gedeeltelijk verwijderen zonder motorlampje brand?
Indien mogelijk stappen duidelijk omschrijven a.u.b.
Zoiets kan wel bij een Saab auto, vandaar.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Roetfilter leeg maken of verwijderen gaat niet lukken zonder foutcode(s) en een brandende lamp.
Filter zal wel te vol zitten om nog te regenereren. Enigste mogelijkheid filter extern schoon laten maken, of een nieuwe natuurlijk.
Wat je ook doet, ik denk dat je probleem binnen de kortste keren weer terug is.
Je zult ook nog de oorzaak voor het verstoppen/niet regenereren moeten vinden.
Kan aan het gebruik liggen (te veel/uitsluitend korte ritten) of er is iets defect waardoor de regeneratie niet gestart wordt.
Bij ons op het werk hebben ze een systeem om roetfilters schoon te branden. Deze wordt gebruikt voor oude heftruck die niet automatisch regenereren.Wellicht is dat een methode!
13 jaar
[quote=oldford]Roetfilter leeg maken of verwijderen gaat niet lukken zonder foutcode(s) en een brandende lamp.
Filter zal wel te vol zitten om nog te regenereren. Enigste mogelijkheid filter extern schoon laten maken, of een nieuwe natuurlijk.
Wat je ook doet, ik denk dat je probleem binnen de kortste keren weer terug is.
Je zult ook nog de oorzaak voor het verstoppen/niet regenereren moeten vinden.
Kan aan het gebruik liggen (te veel/uitsluitend korte ritten) of er is iets defect waardoor de regeneratie niet gestart wordt.[/quote]
Hallo Old Ford,
Bedankt, u snelle reactie. Ik moet eerst verstopping verhelpen ( goedkoopste manier zoeken ), zodat ik oorzaak verstopping kan vinden.
Volgens mij is roetfilter en kat in een pot ingebouwd, als dit zo is , kan ik alleen roetfilterdeel verwijderen. Zo meet het systeem druk verschil.
Deze moet ik zeker weten, voordat ik werk van maakt.
13 jaar
[quote=tedkroon]Bij ons op het werk hebben ze een systeem om roetfilters schoon te branden. Deze wordt gebruikt voor oude heftruck die niet automatisch regenereren.Wellicht is dat een methode![/quote]
Hallo TedKroon,
Kunt u meer over jullie systeem vertellen. Kan ik ook als particulier zijn terecht of is het aan te komen?
Bedankt alvast.
13 jaar
Maandag zit ik in Den Haag, dinsdag zal ik bij transport in Den Helder informeren over hoe en wat van het reinigen van roetfilters. Oude heftrucks rijden bij ons veel binnen en daar mag in verband met de ARDO eisen geen excessieve roet uitgestoot worden. Vandaar dat ze hiervoor gekozen. Gas rijden is geen optie met name in een munitie omgeving.
13 jaar
Met een universeel uitleesapparaat kan ik de regeneratie proces niet starten, maar wel bij de dealer. Sindsdien rijdt auto goed.
Bedankt voor alle reacties. Ali
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Crafter of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar