close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Oliedruk problemen Passat 1.9 TDI 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Goedendag allemaal,

Wanneer ik de motor start zegt het dashboard direct de melding: oliedruk te laag, STOP, motor uit

- Als het goed is zit er maar 1 oliedrukschakelaar op een Passat 2001 en dat is op oliefilterhuis?
- Heel licht luchtdruk opgezet met luchtpistool van afstandje, en doorgemeten met multimeter maar zodra die ook maar iets druk heeft, dan maakt hij contact. Dus oliedrukschakelaar is prima lijkt mij

- Oliedrukschakelaar gemonteerd, multimeter eraan gehangen, en motor gestart. Maakt geen contact, dus daar ter plaatse is geen oliedruk

- Zelfde procedure als hierboven bij een 1.9 TDI Golf gedaan (ter vergelijking), en daar maakt hij wel contact wanneer de motor gestart wordt. Wanneer de motor uit wordt gezet zie je dat na +- 2 seconden hij geen contact meer maakt, en dan dus de druk wegvalt. Zoals het hoort dus...

- Kleppendeksel gedemonteerd --> motor gestart --> olie spat wel op aan de kant van de tuimelaars. Dus heb in de kop wel oliedruk lijkt mij?

- Motor loopt niet rauw, tikt ook niet, geen beschadigde nokken of iets dergelijks

- Wanneer je drukschakelaar demonteert --> geen melding op dashboard (niets bijzonders op zich maar goed...)

- Oliefilter geen gruis of vuil in

- Olie afgetapt en gefilterd door een zeef --> niets aan te zien


Edit:

Kan deze kabel icm een laptop en VAG-COM software een hulpmiddel hiervoor zijn? Met andere woorden, kan ik de oliedruk hiermee betrouwbaar controleren en bekijken? (dus niet alleen wel/niet oliedruk maar ook uitlezen hoeveel druk..?)
http://www.pagershop.nl/product_info.php...

[img]http://www.pagershop.nl/images/200751521...[/img]
Wie kan mij helpen/nuttige tips geven?
Alvast bedankt !

Geplaatst door

razortje (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

of mechanische meter erop
maar denkelijk filter verstopt of aanzuig zeef in carter
soms de olie pomp

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

hallo allemaal.

vanmiddag heb ik carterpan eraf gehaald. Niets bijzonders te zien... geen black-sludge of wat dan ook.
Oliepompaandrijving (ketting,tandwiel e.d.) was prima

Oliepomp + zeef gedemonteerd --> helemaal goed, geen vuil en draait prima en geen beschadigingen.
Dus ook dat kan ik nu uitsluiten.


Over het anders opmeten dan elektrisch zat ik ook al te denken. Bijv deze 2 oplossingen:

http://www.speurders.nl/overzicht/autos-...
Welke van de 2 oplossingen zou het beste zijn of maakt het niet veel uit?


En op zich hebben we de oliedrukschakelaar al redelijk 'mechanisch' doorgemeten want met ook maar een beetje luchtdruk maakt de schakelaar al contact... Dus ook al bij minimale oliedrukken zou de sensor het moeten doen...

Dus het begint steeds lastiger te worden maar we geven niet op :)

Alle hulp, tips en info is zeer welkom !

razortje 0

15 jaar

Gewoon eens met een conventionele mechanische meter de druk meten en kijk ook even of er een kanaal naar de sensor verstopt is. Ik neem aan dat je de olie met filter al vervangen heb. Probeer zo nodig ook een een iets dikkere olie b.v. 10W40.

tedkroon 0

15 jaar

Een 10W40 toepassen op een pompverstuiver lijkt mij niet zo'n goed idee.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

he bedankt alvast voor de antwoorden. Dat met die conventionele 'mechanische' druk meten was ik ook van plan. Ik had in mijn vorige reply 2 opties geplaatst. Iemand hierop een toelichting welke het beste/makkelijkste zou zijn om te gebruiken?

Oliefilter + olie heb ik niet vervangen nog. Olie ziet er prima uit, eveneens het filter. Niet dat het kwaad kan maar daar kan lijkt mij niet de oorzaak in zitten. Zowel oliezeef als filter zijn brandschoon. Zelfs de olie was meer dan prima toen ik het apart gefilterd heb.

Kanaal naar de sensor wil ik nog even doorspoelen/-spuiten. Echter zijn dar andere/betere manieren voor op te kijken of dat verstopt is?
En stel dat deze verstopt is, kan je dan nog wel oliedruk in de kop hebben?

En als je motor start zonder kleppendeksel. Wat zou je normaal moeten zien dan? Olie overal en alle kanten op? Meters hoge stralen?
Of gewoon olie dat vanaf de tuimelaars naar achteren spettert? (dit heb ik namelijk waargenomen...)


En weet iemand of er een soort overdruk-klep is? En/of by-pass kanaal? Dat bij verstopping toch de kop nog olie krijgt?

razortje 0

15 jaar

Oliepomp vervangen lijkt de beste optie, aangezien hier ook de druk in geregeld word.

Jos.

jos-br 0
badge

15 jaar

Ik heb de oliepomp in m'n handen gehad en de tandwielen binnenin zien er goed uit, het loopt soepel... niets aan te zien. Dus dat kan vrijwel niet de oorzaak zijn...

razortje 0

15 jaar

"er goed uit zien" is geen criteria! De tandflankspeling bepaald of hij de vereiste druk kan leveren. Anderzijds kan de drukregelaar defect zij of vast zitten.

tedkroon 0

15 jaar

De druk word ook door de pomp geregeld..........

Jos.

jos-br 0
badge

15 jaar

de pomp regelt totaal geen druk
de pomp voert slechts olie toe onder een vaste hoeveelheid die door een vast kanalal stroomt
dat geeft een druk die normaal hoger is als de benodigde druk

de drukregel ventielen regelen de druk
als de hoeveelheid minder wordt door slijtage zal de druk onder die van de regelklep(kogel) komen
en dan heb je te weinig druk zeker met warme olie

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

En waar zit die regelklep????????

Jos.

jos-br 0
badge

15 jaar

in de pomp of in het hoofdkanaal bij het filterhuis
meestal is dit een veerbelaste kogel klep
je kan dit in ddee leerboeken van de 1e jaars leerlingen terug vinden in smeersystemen
anders ben ik benieuwd hoe een pomp de druk regelt als er een vaste aandrijving is en een constante verpomping van een vaste hoeveelheid bij een vast toerental
hoe weet en kan de pomp de druk dan afregelen???

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

als je je klepdeksel eraf hebt kijk dan ook ff naar je tuimelassen aan de zijkanten (van de as) hoort een tonnetje te zitten (afsluitdopje)
kan zijn dat ie eruit getrilt is....
kan evt een foto maken indien niet duidelijk?!

JPVW 0
badge

15 jaar

Hey,

Allereerst bedankt voor je antwoord.

Dat tonnetje...daar kan ik evt. vd week nog even naar kijken. Maar wat is de functie van dat tonnetje?
En kan het de problemen verklaren die ik in dit topic omschreef, wanneer die eraf zou liggen?

En ik wil morgen even boormachine oid op de oliepomp zetten en hem vol doen met olie. Even me vinger dan erop houden en kijken of die druk op bouwt. Want heb wel begrepen inmiddels dat die tandflanken/speling heel nauw luistert.

Maar zoals ik hier ook al in het topic las, dat de oliepomp niet direct voor druk zorgt maar meer je drukregelaar/drukventiel... daar moet ik ook nog even naar kijken. Op de oliepomp ben ik hem volgensmij niet tegengekomen maar weet ook niet hoe zoiets eruit ziet. Het oliefilterhuis heb ik wel gedemonteerd maar heb er toen niet op gelet. Dus die ga ik nog een keer demonteren of ik hem daar kan vinden.

Kan iemand mij vertellen hoe je kan zien/testen of een drukregelaar/-ventiel kapot is of nog goed werkt?


En als je motor start zonder kleppendeksel. Wat zou je normaal moeten zien dan? Olie overal en alle kanten op? Meters hoge stralen?
Of gewoon olie dat vanaf de tuimelaars naar achteren spettert? (dit heb ik namelijk waargenomen...)

razortje 0

15 jaar

he dat tonnetje heb ik naar gekeken maar dat was het niet.

oliepomp handmatig getest. Zeefje in bakje met olie gehangen, en duim op uitgang van oliepomp. Je voelt dat je duim weggedrukt wordt en als je hem er een beetje af haalt spuit olie lichtjes eruit. En dan draait hij nog maar amper rond... dus dat moet goed zitten lijkt me.


Heb net even nog gekeken bij het oliefilterhuis, en daar zit een soort vierkant bakje waar koelvloeistof door heen loopt. Daar zit ook nog dwars een gat met idd een soort veertje volgensmij erin. Dit is lijkt mij het drukventiel?
Maar hoort daar ook een soort kogeltje in te zitten?

En hoe werkt zoiets?

Kan er nog niets over vinden op internet jammer genoeg...
Morgen ga ik de koelvloeistof aftappen dus dan kan ik hem beter bekijken.


Ik denk haast wel dat het dat moet zijn want dat betekent dat er wel olie rondgepompt wordt, maar er daar geen weerstand is voor de olie is en daarom de oliedruk te laag. Dat zou ook de rest van de kenmerken van mijn verhaal kunnen verklaren... denk ik

Als iemand bovenstaande vragen kan beantwoorden omtrent die klep... dan is mijn dank groot :)

razortje 0

15 jaar

olie pomp kan wel verpompen
daarbij zal ook een lichte druk ontstaan
meten is weten
hij moet als de motor draaid bij koude olie oplopen tot 4 a'6 bar
met warme olie op 80 graden zal stationair minimaal 1bar en op toeren rond de 4 bar uitkomen
lager is niet goed
en zo met je vinger????
heb jij een druk meter in je duim

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Ik wou dat techniek zo makkelijk was dat je met een natte vinger al je metingen kan doen. Meten is weten!!! En koude en warme olie zit qua drukopbouw een groot verschil in.

tedkroon 0

15 jaar

ik denk dat je niet weet wat je aan t doen bent
je bent bezig en kijkt en voelt
maar echt iets controleren(meten) doe je niet
en je hebt een olie druk probleem
wat is er dan dat je de koelvloeistof af gaat tappen???
zet de auto in elkaar en sleep m naar een garage met meetapparatuur
en deskundigheid om de oorzaak op te sporen en te verhelpen

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

beste mensen,

naar een garage slepen gaat niet want hij staat op een motorproefstand.
En in garages pakken ze het inderdaad anders aan. Daar vervangen ze oliefilter, oliedrukschakelaar, oliepomp, olie etc. En vervolgens zien ze dat het probleem nog niet opgelost is. Ik denk liever na wat het probleem kan zijn dan alles maar vervangen.

Oliepomp heb ik even van binnen bekeken en die is werkelijk waar perfect, tandflanken sluiten goed op elkaar aan en geen enkele speling daar tussen of op de as. En dat icm met het feit dat je ziet dat hij handmatig olie pompt, zelfs je duim onder behoorlijke druk kan wegduwen, en er olie bij de tuimelaars op spatte toen ik de motor startte, en ik een aantal garages heb gebeld en vertellen mij dat oliepomp zelden tot nooit kapot gaat.. kan je wel stellen dat de oliepomp goed is.
En uiteraard ga ik nog niet teveel de motor starten met een drukmeter want wanneer er geen olie rond wordt gepompt, of druk te laag is, vind ik de risico's te groot. Daarnaast moet ik eerst een goede drukmeter vinden.
Dus als iemand mij daar mee kan helpen? Heb 2 voorbeelden hier geplaatst in dit topic maar daar werd helaas (nog) niet op gereageerd.

De oliedruk ventielen heb ik ook getest en bekeken en die werken ook goed, geen vuil e.d, sluiten prima etc.

En koelvloeistof aftappen was nodig om de warmtewisselaar te demonteren. Loopt zowel olie als uiteraard KVS doorheen. Vandaar dat ik kvs moest aftappen. Ook de warmtewisselaar zit niet verstopt en is gewoon goed en kwam geen prut uit zetten.

Dus de term natte vinger werk vind ik niet helemaal op zijn plaats. Ik ben helaas geen garage die alles op kosten van een ander kan vervangen, en uiteindelijk er bijv. een ruilmotor inzetten. Ik los/speur liever het probleem op.

En verschil tussen warme en koude olie weet ik ook wel. Echter kan ik niet met warme olie beginnen dus zal toch echt de motor moeten starten. En een motor starten en warm krijgen zonder oliedruk of iig te lage... dat lijkt me geen verstandig plan. Daarnaast heb ik geen oliedruk met een koude motor, zelfs als zou de olie warm zijn dan zou de druk alleen maar lager zijn dus daar zie ik ook geen logica in.



Het liefst wil ik nu een voorzichtige drukmeting toch wel gaan doen nu ik in ieder geval bijna alle componenten kan uitsluiten dat er iets kapot is. Echter moet ik nog wel een juiste drukmeter ergens vinden.

razortje 0

15 jaar

Bij een pomp maak je een karakteristiek op waarbij grafisch de druk tegen de debiet uitgezet wordt en daarbij dient hij aan de opgegeven eisen te voldoen, meestal boven een bepaalde curve.

Je had beter de zaak gemonteerd kunnen laten en op een stop een drukmeter kunnen plaatsen en vervolgens de motor warm laten draaien en daarna bij verschillende toerentallen de druk uitlezen en toetsen aan de gestelde eisen.

Dat is alles en helemaal niet zo spannend.

tedkroon 0

15 jaar

haal eens een plasticord bij een revisie bedrijf en meet de lagerspeling eens op

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Razortje

Om toch het e.e.a. uit te kunnen sluiten, lijkt het me op de eerste plaats verstandig om eens de oliedruk te gaan meten met een meter..

Met het natte vinger werk kom je vaak een eind, maar niet bij zo'n storingen.

Als je werkelijk geen oliedruk had, zouden wellicht de lagerschalen het al begeven hebben of zou er een tik in het blok zitten.

Een oliepomp slijt ook, en kan dus ook kapot gaan.

Ook begrijp ik wel dat je niet de halve motor wil vervangen en onnodig kosten maakt daarmee..maar weten is meten en gissen meestal missen.

Succes..

stefan84 0

15 jaar

Razortje wil eerst theoretisch op de hoogte gebracht worden, en veel denkwerk verrichten, zonder eerst eens gewoon te meten. Hij doet van alles; heeft de oliepomp, tandflanken en regelventielen al bekeken, maar gewoon bij het begin beginnen, nog niet.

METEN.

Ralf_Jensen 0
badge

15 jaar

Man! man! Die auto had allang klaar kunnen zijn...

Meten = weten....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

ga ik in t vervolg ook doen eerst alles demonteren controleren monteren meten
en een gigantische rekening schrijven
pakkingen(nutteloos)
keerringen olie
filters
klemmen
en dan na t meten weer slopen om te maken

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

mensen dit is heel simpel dit ligt niet zoals bij een garage waar kosten weinig uitmaken omdat arbeid duurder is dan onderdelen direct te vervangen. Dus aub geen appels met peren vergelijken. Staat niet voor niets in particulieren afdeling.
Ik ga niet een motor (zonder/weinig oliedruk) nog veel starten voor drukmetingen, en bovendien ook nog drukmeet-gereedschap aanschaffen. Demonteren is een kleine moeite voor mij. Stel dat ik dingen was tegengekomen die kapot waren voor het oog dan had me dat in ieder geval al een hoop geld bespaard om bijv. gelijk al een drukmeter gelijk aan te schaffen en zomaar een oliepomp te vervangen. Nu zie ik dat dat iig allemaal goed is, en er in ieder geval olie rondgepompt kan worden dus nu kan ik met een meer gerust hart de motor starten voor een drukmeting. Ook even een andere motor kan hier gewoon niet omdat de hele motorproefstand met alles erop en eraan erop is ingericht. Vandaar dat ik liever een controle teveel doe en wat zuiniger ben met deze motor. Als ik direct was gaan drukmeten en daardoor met het draaien van de motor alles in de soep had laten lopen vanwege te weinig smering... dan waren de kosten nog veel groter geweest gezien het gemonteerd is een complete proefstand. Dus graag je meningen voor je laten wat wel en niet duurder is. Deze omstandigheid is niet te vergelijken met uurtarieven en omgeving van een werkplaats, er spelen veel meer factoren mee (ook hogere kosten dus op langere duur)...

Maar iedereen heeft het wel over oliedruk meten maar niemand is nog bereid geweest om tot 3x toe mijn vraag te beantwoorden over welke drukmeter geschikt zou zijn?
Kom op mensen, ga hier niet zonder achtergrond informatie mensen zitten afkraken maar geef dan antwoord op de vragen die ik stel aub.

razortje 0

15 jaar

[quote=razortje]Maar iedereen heeft het wel over oliedruk meten maar niemand is nog bereid geweest om tot 3x toe mijn vraag te beantwoorden over welke drukmeter geschikt zou zijn?
Kom op mensen, ga hier niet zonder achtergrond informatie mensen zitten afkraken maar geef dan antwoord op de vragen die ik stel aub.[/quote]
Alle oliedrukmeters zijn vrijwel geschikt hiervoor.

Zie de informatie van de jongens niet als afkraken.
Jou achtergrond zoals je jezelf hier neerzet geeft mij persoonlijk,
niet de indruk dat je op dit vlak (voldoende) technische onderlegd bent.

In dit soort gevallen begin je hoe dan ook altijd met het meten van de oliedruk, vuistregel nr. 1
Dat een motor tijdens het meten stuk zal en kan lopen is volslagen onzin.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Razortje,

Er is al een paar keer gemeld dat je een mechanische drukmeter kunt gebruiken. Heb je hier overheen gelezen dan?.
Ook wordt in #17 gemeldt dat er een druk van 4- 6 bar kan optreden. Gebruik dan hiervoor een universele manometer die tot 10 bar gaat. Hier kun je mee uit de voeten.
Hier op het ´particulier gebied´ wordt je geadviseerd (door o.a. professionals) , hoe te handelen, en hoe te beginnen. Zij weten dit uit ervaring.
Als jij dan toch eigenwijs bent, en dat niet doet ........... tja.
Iedere keer doe je iets anders.....


S6

Ralf_Jensen 0
badge

15 jaar

ja
geld uitsparen??
maar dat gooit ie dan later wel weg
en motor op proefstand???
ik krijg een vermoeden dat
a je op een schoolzit en bezig bent met een probleem zoeken maar van de leraar niets mag vervangen!
b je op een proefbank vermogen enz meten en dat er met een proef iets is misgegaan en dat je (hoe dan ook) het probleem niet boven(wil) krijgen
of je bent idd zo str..t eigenwijs dat je hoopt er zonder moeite uit te komen en al te veel te ver hebt gesloopt en nu met een groter probleem zit en dat niet meer kan oplossen maar niet toegeeft en hoopt dat je met vage vragen en omzeilen toch een oplossing vind die je niks???? zal kosten
en zoals door meerdere hier aangegeven
de basis
OLIE DRUK MECHANISCH METEN
een gezonde motor kan best een 5 minuten onbelast stationair draaien met minimale olie druk

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.