Volkswagen POLO: Olielampje knipperen, toerenteller valt uit, 3 minuten niet meer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: APE, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hallo mede-techneuten,

Ik heb hier een polo 6n2 staan met een spook van een storing, die sporadisch op komt.
Tijdens het rijden, probleem al gehad bij zowel koude als warme motor.

De auto begint te stotteren, toerenteller valt dood, terwijl de motor nog loopt. Dan begint het olielampje te knipperen met geluidssignaal. De ene keer kun je nog doorrijden en blijft deze op het gas reageren. De andere keer valt de motor ook stil. Als de motor eenmaal stil staat, ook bij zelf uitzetten, start de motor wel maar slaat vrijwel direct weer af.
Ca 5-10 minuten wil de auto niet meer blijven lopen.
Dan ineens lijkt er niets meer aan de hand en kan er weer verder gereden worden.

Het volgende heb ik al gedaan:
*Carterventilatie huis en slang vervangen, deze zat vol met mayonnaise. Het is een auto met weinig km's dus veel korte stukjes gereden, gezien de leeftijd;
*Motor geflushed en olie, filter en druksensor vervangen;
*Oliepijl en druk zijn goed;
*Bobine is vervangen omdat deze gescheurd was;

Verder de auto uitgelezen met de volgende storingen:
______________________________________________________________
Chassis Type: XX (6N - VW Polo (1995 > 2002))
Scan: 01 02 03 08 15 17 19 25 41 45 46 55 56

VIN: XXXXXXXXXXXXXXXXX Mileage: 82370km-51182miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 036-906-034-APE.lbl
Part No: 036 906 034 AG
Component: MARELLI 4LV 3119
Coding: 00033
Shop #: WSC 00788
VCID: 5785BA38B54D43FE9B-FFFE

3 Faults Found:
17566 - Manifold Pressure Sensor (G71)
P1158 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - Intermittent
16706 - Engine Speed Sensor (G28)
P0322 - 35-10 - No Signal - Intermittent
___________________________________________________________

Na het wissen, bleven de foutcodes weg, totdat het probleem zich weer voordeed.
Het lijkt ook wel met de startblokkering te maken te hebben, maar dan verklaar ik het olielampje en het wegvallen van het toerentellersignaal niet.

De reden dat ik hier ook aan denk is vanwege dat de sleutel geregeld de code kwijt lijkt te zijn in de centrale vergrendeling (afstandbediening). Na deze in het slot handmatig te gebruiken, werkt de afstandbediening wel weer.

Oftewel een aantal spookjes, die me in combinatie aardig in de war schoppen van een gerichte diagnose. Ook heb ik veel over olielampjes en storingen (bij een normal pijl) gevonden op diverse forums, maar niet in combinatie met het wegvallen van een toerenteller en/of startproblemen.

Wie o wie heeft al eens met dit bijltje gehakt of kan mij verder op weg helpen.
Het is enorm frustrerend.

Goede groet,

David

VRDaaf

Geplaatst door VRDaaf (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Siem Bijman (115) PRO, 6 jaar geleden

Heb je de massa en voeding van de ECU al gecontroleerd? Met name de massa kan door corrosie wel eens spookjes veroorzaken.

VRDaaf (0) PRO, 6 jaar geleden

Zaterdag zie ik de auto weer, dan zal ik de massa en voeding even controleren. Je bedoelt het massapunt onder de paravan? Waar ook de ECU zelf zit?

Voeding komt vanuit de zekeringhouder bovenop de accu. Daar was niets vreemds te vinden...

Dank vooralsnog voor de reactie!

bert klein (45) PRO, 6 jaar geleden

Vervang het contactblokje contactslot maar 9/10 gevallen is dit de oorzaak veel korte afstanden veel starten deze wil je soms flink vaar de gek houden.

vr gr Bert

Bart Mille1 (0) PRO, 2 jaar geleden

Hallo David, het is al enige tijde geleden dat je dit postte maar ik wou graag weten wat toen de oplossing was. Ik heb hier namelijk een Up met exact hetzelfde probleem. In een andere garage is werkelijk alles reeds vervangen (sensor, sensorring, bekabeling, regelapparaat...) ook ik heb er hier al m'n hoofd op gebroken maar vind geen remedie. Hopelijk had jij meer succes en wil je de info delen ;)
MVG
Bart

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.