close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf V: Olielekkage bij vuldop

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: BKD 2.0 TDI

De motor lekt (een beetje) motorolie bij de vuldop. De dealer heeft een nieuw rubber onder de dop gezet, maar dat heeft niet geholpen. De auto is nog onder voorkeurselectiegarantie, maar de dealer wil het nog even aanzien. Aangezien de dealer ook laat weten dat problemen na de garantieperiode niet opgelost worden, hoewel gemeld binnen de garantieperiode, zou ik liever snel duidelijk hebben wat er aan de hand is.
(garantie kan de dealer overigens niets aan doen, is een VW policy)

Motor start en loopt goed. Loopt 1:16 (bij rustig rijden, lijkt me niet echt zuinig, maar goed). Verbruikt (en/of lekt) een beetje (longlife) olie. Geen storingen in motormanagement. Roetmeting geen probleem. Geen bellen of vervuiling in koelvloeistof en koelvloeistof blijft ook op peil. Olievuldop is niet lek en rubber is ook goed. Motortemperatuur is normaal.

Wat kan ik bekijken?
Hoe controleer ik de carterventilatie?
Hoeveel druk mag het carter opbouwen? Als ik de dop losdraai, spettert hij een beetje olie en rookt een beetje. Er is een beetje overdruk bij stationair draaien, maar ik geloof niet dat de druk bij stationair draaien zo hoog is dat de dop begint te lekken. Dat moet onder het rijden gebeuren.
96000 op de teller.

Geplaatst door

dutch123 (165)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt me nogal lage stand om van versleten zuigerveren uit te gaan, en dus overdruk...
....anders even iets onder het rubber leggen en dan weer monteren, tenminste als de motor goed is dan.

sytze 0
badge

16 jaar

Is de topic niet verkeerd geplaatst? Je bent professional en je opent de topic onder particulier.

golf86 0

16 jaar

Wat moet ik nog meer kunnen zien bij versleten zuigerveren? Hoog motorolieverbruik misschien? Hoe hoog?
Hetzelfde voor een lekkende cilinderkop. Wat kun je dan nog meer zien/meten? Ik heb VAGCOM, dus kan vanalles bekijken.

dutch123 165

16 jaar

Bekend verschijnsel.
Lekken altijd wel iets bij de vuldop.
Je zal het kunnen proberen met een nieuwe dop i.p.v. alleen het ringetje anders mooi laten zweten.
Verbruik is ook normaal voor een 2.0 TDI

Benny Vee 0
badge

16 jaar

Is er een oorzaak voor aan te wijzen hiervoor? Wat maakt deze motor anders dan een andere of zijn de doppen gewoon van mindere kwaliteit?

dutch123 165

16 jaar

Maakt niets uit welke motor.
Zie geregeld dat die doppen zweten of dat mensen morsen met het vullen van olie.
Heb zelf ook een 2.0 liter tdi en die doet het ook wel iets.
Maar zoals ik al zei, probeer een nieuwe dop als je je er aan stoort.

Benny Vee 0
badge

16 jaar

Denk dat je gelijk hebt. Ik heb een drukmeter op het carter gezet en ermee gereden. De hoogst gemeten druk was iets van 100mbar bij 1200RPM. Bij vol accelereren was de overdruk lager. Ik ga er maar vanuit dat het gewoon een slecht passende dop is.

dutch123 165

16 jaar

geen slecht passende dop doen het later allemaal rubber word hard gewoon nieuwe dop monteren.
gr k c

kees cor 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.