auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Scirocco GTX 1.8i: oliepluim uit 1.8 DX / motor wordt warm

Bouwjaar: 1984

Hallo,

ik ben de trotse bezitter van een ´84 scirocco 2 1.8 GTX, met DX motor (112PK 82Kw 8V).

Maar ik heb een probleem, hij pluimt olie als de ziekte. Ik heb hem zelf niet afgetrapt ofzo, maar toch gooit ie 1 liter olie op 1000km uit de uitlaat. Ik moet wel bekennen dat ik zo´n 20000 km op voornamelijk euro95 ipv 98 heb gereden, ik heb begrepen dat dit ook geen goed doet voor de zuigerveren / schalen enz. De kleppen tikken wel een beetje, en hij verbruikt ook wat koelvloeistof, ongeveer 1 liter op 5000 km.
Ik heb al een paar keer wit schuim bij de olievuldop gezien tijdens bijvullen (koelvloeistof?).
Het pluimen gebeurt niet als de motor koud is, meestal gebeurt het van af 50°C olietemperatuur. Vanaf 80° is het standaard pluimen, maar soms ook wat minder erg, of zelfs even niet, geen pluim dus. Zou het de koppaking kunnen zijn?

Moet ik nu het blok laten reviseren (duur), zou het de koppaking kunnen zijn(goedkoop), of zit het ´m toch in de kleppen / kleprubbers, ofwel koprevisie (minder duur). Ik heb ook nog een compleet blok liggen, motorcode JH, zou ik daar de zuigers+veren of andere zaken, zoals de cylinder zelf kunnen overzetten?

2e probleem:
De motor doet na de start, warm of koud, de 1e 30 seconden bibberen, alsof hij op 3 pitten loopt, daarna hoor je een klik onder de motorkap en dan loopt hij normaal. het valt me ook op dat als hij op de choke loopt, hij netjes zonder raar iets loopt, maar als hij van de choke af gaat, en nog niet warm is, gaat hij als een traktor stationair draaien. Echt een malend geluid, maar als hij goed op temp is, wordt het minder.

De motorolie wordt ook aardig warm, in het begin toen ik de auto net had niet warmer als 90° (olietemp meter), maar tegenwoordig standaard 100° tijdens het rijden, en als ik 2 a 3 minuten voor het stoplicht sta, wordt ie wel 110°,koelvloeistofmeter 4/5 vol, en dan slaat de fan aan en koelt ie m weer tot 100°, en de koelvloeistof weer normaal in het midden.

Ik heb een nieuwe thermostaat al erin gedaan, koelvloeistof vervangen en ook de waterpomp, dat laatste was niet echt nodig, maarja. Radiator is wel al 21 jaar oud(de oorzaak?).

Dit was het voor nu wel eventjes, wie heeft een idee waarom dit blok dit allemaal doet.
Ik ben overgens wel nog 1 van de snelste bij het stoplicht, het verbruik bij legale snelheden is ongeveer 1/11 tot 1/12 benzine. Ik rij nu ook al al met al 3 jaar met deze problemen, de auto heeft 2 x een half jaar op stal gestaan, en blijft het gewoon doen. Ik denk dus dat het electrisch gedeelte wel goed is, maar blijft een oude auto.

Of is er een goed adres waar eerlijke mensen eerlijke zaken doen voor (h)eerlijke prijzen voor scirocco2 bezitters? Mail me!

Bedankt alvast voor de moeite van het lezen van het verhaal.

De status van de vorderingen en oplossing zal ik zeker posten!!!

Geplaatst door

zohrann (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

welkom... rij zelf ook scirocco GTX :)

ik denk dat je zowiezo je koppakking moet vervangen, aan het bovenstaande te lezen en hier vooral niet te lang mee wachten, lektie trouwens niet? Verder bij mij loopt m'n olie ook wel tot 100 graden, dit is normaal na een redelijk ritje. Alleen de 110 haaltie nooit, ik zou zowiezo ook eens de olie verversen met een nieuw oliefilter.

Dat van die koelvloeistof, misschien is de koelvloeistof temp meter kapot.

Voor de rest zijn het heerlijke auto's, heb zelf alleen een elektronisch probleempje.

Succes in ieder geval!

Paul8584 0

19 jaar

Dank je Paul,

die koppakking wil ik ook wel eens zien ja, en die temperatuur van 110° is normaal als je zomers langere tijd 160/170 rijdt, wat de auto overigens heerlijk doet, die snelheid rijden! Zwten doet het blok wel hier en daar, maar buitensporig lekken niet echt.

Maar bij het rijden staat de olietemp meter continue op 100°, en bij stoplicht loopt hij in 1 minuut op naar 110°, eerst de koelvloeistof meter volle bak, tijdens dat ook de oliemeter.

Dan is die olie ook super dun, dus lekt het nog makkelijker.

Zijn er nog meer mensen die de koppakking verdenken, of een ander idee hebben?

iig bedankt Paul, en succes met je eigen probleem (staat dat probleem ook bij de forums?)

zohrann 0

19 jaar

je zou ook is motor reiniger in het blok kunnen doen voor dat je de olie ververs ! heb er goede verhalen over gehoord ! dat de motor beter en netter gaat draaien ! en goed schoon word van binnen ! en de koppaking vervangen !

schnitzel 0

19 jaar

zohrann.. graag gedaan.. mijn probleem is ook opgelost.. die staat een paar topics onder de jouwe.. denk trouwens dat 110graden toch inderdaad redelijk normaal is als je zulke snelheden rijdt.. succes nog

Paul8584 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Scirocco of stel zelf een nieuwe vraag.