Beste techniekers,
Mijn vader heeft redelijk veel olieverbruik op zijn auto (+/- 1liter op 4000km). Deze wagen heeft 230000km op de klok. Ik heb dezelfde wagen met 380000km op de klok en heb maar 1liter olieverbruik op +/-150000km.
Nu wat kan hier de oorzaak van zijn? De turbo die misschien wat olie lekt door de lagering of klepsteeldichting die lekt of zuigerveer dat olie doorlaat of zelfs een slechte carterontluching? In welke richting moet ik gaan zoeken? Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Dank bij voorbaat,
Gr Erdar,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat voor olie wordt er gebruikt??
de importeur schrijft +/- 1 ltr op 3000km in nog geen probleem, (normaal).
Wijselijk zeggen ze er niet bij voor ''wie'' dit geen probleem is....
Gr. paul
Er is altijd 10w40 ingedaan. Woensdag gaan we een compressietest doen.
Gr Erdar
15 jaar
wat je kan proberen is het inlaatspruitstuk te demonteren waarschijnlijk zitten de inlaten in de cilinderkop vol met prut van de egr,deze goed reinigen en het spruitstuk inwendig schoonspuiten met een hogedrukreiniger en niet te vergeten de egr afsluiten waarschijnlijk is het olieverbruik dan een stuk minder. gr john
Hallo jongens,
Vandaag hebben we een compressietest gedaan. Elke cilinder gaf een waarde van +/- 33bar. Ik neem aan dat dit dit goed is. Volgens mij blijft er nu alleen de klepsteelhoedjes of de turbo over. Kan de turbo uitgesloten worden indien de uitgelezen turbodrukwaardes goed zijn? Of weet er iemand mij misschien nog een ander goeie raad?
Dank bij voorbaat,
Gr Erdar,
15 jaar
[quote=erdar]Hallo jongens,
Vandaag hebben we een compressietest gedaan. Elke cilinder gaf een waarde van +/- 33bar. Ik neem aan dat dit dit goed is. Volgens mij blijft er nu alleen de klepsteelhoedjes of de turbo over. Kan de turbo uitgesloten worden indien de uitgelezen turbodrukwaardes goed zijn? Of weet er iemand mij misschien nog een ander goeie raad?
Dank bij voorbaat,
Gr Erdar,[/quote]
Volgens mij is er niks aan de hand met die auto,ze hebben wel vaker last van olieverbruik,zelfs hele nieuwe modellen.
Let wel op,dat je compressie goed is zegt niks over olieverbruik,daar heb je namelijk olieschraapveren voor,als er 1 van gebroken zou zijn dan blijft de compressie goed.
Kan de turbo er iets te maken hebben met de olieverbruik?
Gr erdar
15 jaar
ik wil geen spelbreker zijn maar een compressie van 33 bar lijkt me een beetje aan de hoge kant,rond de 20/22 bar lijkt me normaal dus deze meting betekend dat er veel olie rondwaard tussen de cilinderwand en de compressieveren. gr john
Hallo, wanneer wordt er motorolie bijgevuld, als het oliepeil tegen het minimum staat, of al eerder ? Wordt er gepeild bij warme of bij koude motor ? En tot hoe hoog wordt dan bijgevuld ? Vaak is verhoogd motorolieverbruik nml te wijten aan te vaak en te veel bijvullen.
Verder geen uitwendige olie lekkage(s) ?
Groet Jan227
Neen de olie wordt altijd op koude motor gepeild. Ik wil proberen met de klephoedjes, nadat de turbodruk gekontroleerd is, te vervangen.
Gr Erdar,
15 jaar
[quote=Jan227]Vaak is verhoogd motorolieverbruik nml te wijten aan te vaak en te veel bijvullen. Groet Jan227[/quote]
Te vaak bijvullen leidt tot overmatig olieverbruik...???
Je maakt me nieuwsgierig, Jan....!
15 jaar
Jan bedoelt waarschijnlijk als je er te vaak,teveel in gooit,of ....Jan ??
Stefan
15 jaar
Hallo, inderdaad te hoog oliepeil geeft oa olieverbruik via de carterventilatie. Kijk de technische mededelingen maar eens na van PON over oa hoog olieverbruik bij de r5 TDI motoren..................................
Veel mensen houden het oliepeil van hun auto het liefst nog boven max uit zekerheids oogpunt. Niet voor niets staat op veel olie vuldoppen, "bij overschrijden max peil gevaar voor katalysator schade......... Waar zou die overmaat aan olie dan blijven ?
Groet Jan227
Daarom is het ook zo belangrijk om DUIDELIJK te schrijven WAT je bedoelt, Jan..... ;)
15 jaar
Voorlopig dan maar zo verder blijven rijden. Ene had mij aangeraden kroon-olie te gebruiken.
Gr Erdar,
15 jaar
Beste techniekers,
We hebben een tijdje terug de klepsteelhoedjes vervangen en raad is, oliepeil staat na +/- 3500 nog altijd hetzelfde. Ben blij dat het opgelost.
Gr Erdar,
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar