Hoi mensen,
Ik heb eigenlijk een vraag voor de toekomst.
ik heb een aantal jongen auto's lopen oa volkswagen die zijn voorzien van een elektronische handrem.
mijn vraag is:
Hoe moet je handelen bij het vervangen van de remblokken achter, is dit te doen zonder diagnose apparatuur?
Kun je de handrem terug draaien als deze "vrij"staat en het contact is uit of moeten er andere maatregelen getroffen worden!
Alvast bedankt voor jullie reactie's
groeten
Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In pricipe diagnose apparatuur voor nodig (VCDS of zoals het vroeger genoemd werd Vag-com).
Als je de actuator verwijdert, kan je met de hand de zuiger terugdraaien zonder diagnose apparatuur.
er zijn ook al kastjes voor te koop,prijs valt wel mee
gr hans l
hendrik 4290,
Die actuator verwijderen gaat dat makkelijk, is toch die stelmotor op de remklauw die je bedoeld??
kun je dan de blokken gewoon vervangen en daarna de actuator terug monteren zonder foutcodes?
Loopt er dan geen remvloeistof uit?
Verder ga ik me eens verdiepen in het beschikbare gereedschap.
ik weet dat van renault je de remblokken zo kunt vervangen, maar voor vw is dit dus niet het geval.
Groeten
Bart
Gewoon afschroeven, het is een soort motortje. Als dat er af is kan je met een bit de zuiger indraaien en daarna het motortje terug zetten.
Er loopt zeker geen remvloeistof uit. Ik denk wel dat je torx bits nodig hebt
Hoi Hendrik,
Die zuiger terug draaien gewoon vanaf de remblok kant of vanaf de kant waar die motor eraf komt?
Ik heb verder gewoon alle gereedschappen ter beschikking alleen geen goede diagnose apparatuur alleen een obd scanner!
Weet die motor daarna wel zijn posistie of is deze simpeler als ik denk?
Groet
Bart
Vanaf de kant van het motortje. De instelling doet hij zelf. Het is simpeler dan je denkt.
oke bedankt voor je antwoorden.
zo gauw als het bij mij nodig is zal ik het proberen, de resultaten laat ik je nog weten.
Nog 1 laatste vraag:
als je de stelmotors demonteert laat je dan de stekkers er wel aan zitten of kunnen deze er gewoon vanaf?
Bedankt voor je reactie's
Groet
Bart
Na het vervangen van de remblokken moet je een basisafstelling uitvoeren,die is er niets voor niets lijkt mij,en op de manier die zojuist gezegd is klopt van die basisafstelling niks meer,dus ik vraag me af of het op die manier gaat werken.Het systeem is al storingsgevoelig dus ik raad het niet aan om op deze manier te doen.
bedankt voor jullie reactie's.
ik ben nu wat beter op de hoogte, ik zal de komende tijd eens gaan kijken hoe ik dit ga aan pakken.
zoals gezegt is het nu nog niet aan de orde maar ik wilde mij voorbereiden voor over een tijdje als bij de auto's die bij mij lopen de remmen aan vervangening toezijn!
Groeten
Bart
zal er niet teveel mee lopen klooien dit systeem met dat torkbitje is van toepassing op een audi a8 en a6 pakeerrem van een passat is anders dus adviseer ik je doe het met een daarvoor bedoelde testkast
volgorde eerst stelmotor terugstellen met kast daarna zuigers terugdrukken remblokken vervangen en met de kast in basis zetten
zo n remklauw is geen speelgoed als je wilt kan ik je wel een keer een afbeelding sturen hoe de binnenkant van zo n klauw eruit ziet
en erg goedkoop is zo n klauw ook niet
Marco,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben me aan het orienteren op diagnose testers.
Nu nog uitvinden welke tester het beste bij mij past.
Als iemand sugesties heeft dan zijn die welkom!!!
Ik heb een universele werkplaats waar echt diverse merken binnenkomen.
Ik weet dat er geen testers bestaan die 100% alle merken bedienen, maar misschien kan iemand zijn ervaringen met mij delen?
PS Marco, ik ben wel nieuwsgierig naar die tekeningen van zo'n remklauw, dus als ik niet al te lastig ben dan mag je die doorsturen!!!
Groeten
Bart
Voor VW/Audi komt er slechts 1 in aanmerking: VCDS (vroeger Vag-com genaamd).
hallo, er is een makkelijker manier en je hoeft geen apparatuur aan te schaffen, het werkt als volgt;
-wielen van de auto afhalen en auto op bokjes op de brug.
-contactsleutel uit contact en auto op slot (registreerd dan niets in het geheugen)
-stekker van handrem op de klauw losnemen
-2 anp stekkertjes aansluiten op de klauw
-aansluiten op een losse accu , je hoort dan het stelmotortje lopen, blijft het lopen dan steld hij de remklauw terug. kan zijn dat de cilinder meedraait,dan tegenhouden . loopt hij vast, dan de polariteit omdraaien (plus en min wisselen)
- remklauw losnemen en schoonmaken evenals de voet.
-nieuwe beugels en romblokken monteren en klauw monteren
-remblokken vastzetten door omdraaien polariteit van de stelmotor
-als de remmen de schijf vasthouden, 2 seconden polariteit weer omdraaien om remmen te lossen(handrem los te zetten)controleer door de schijf te draaien, deze moet net los staan, rest doet de auto straks zelf
-stekker terug monteren en wiel monteren
-daarna andere zijde
-als beide zijden gemonteerd zijn, auto openen en plaats nemen, niet de sleutel in het contact doen maar eerst rempedaal op druk zetten.
-sleutel in contact en starten, knop handrem indrukken en dan weer lossen..... handrem is gereset en systeem weet niet dat er iets veranderd is dus ook geen foutcodes in systeem aanwezig
-klaar voor proefrit .
succes, groeten Eric
14 jaar
Toevallig gisteren een Passat binnen gehad waar we de achterste remblokken van moesten vervangen. we hebben VAG-COM en via kanaal 53 Handrem naar kanaal 04 Basisinstelling en toen naar kanaal 007 Openen. Je hoorde de stelmotoren en na een paar tellen stopten ze, maar de zuigers waren niet volledig teruggetrokken. Na verschillende pogingen uiteindelijk maar de methode gebruikt van Eric en toen pas kregen we de zuigers terug.
Nu waren de remblokken behoorlijk versleten, dus misschien was dat de oorzaak, maar mijn vraag is eigenlijk hoe dit feitelijk werkt.
Gaan de zuigers normaalgesproken helemaal terug met deze Openen funktie of moet er altijd nog met een speciaal terugstelgereedschap iets worden gedaan om de zuigers volledig terug te krijgen?
Ja, je moet met een VAG 5051 oid (interactief) de stelmotoren in de beginstand zetten (stand remblokken vervangen) dan met speciaal persgereedschap de zuiger terug persen (niet verdraaien) wat bij het voorgaande model wel moest.! remblokken monteren en vervolgens de basisafstelling uitvoeren.
Het komt wel eens voor dat de zuiger zelfs met dit spec gereedschap niet terug geperst kan worden, dan zonder al teveel kracht persen en dan de zuiger een beetje verdraaien (zoeken) lukt het meestal wel.
Teun.
Duidelijk, gaat dus wel vaker wat moeizaam begrijp ik uit je uitleg.
Toch even een reactie op deze oude post...
Vandaag het stappenplan van Eric doorlopen. Auto niet op de handrem. Beide zijden opkrikken. Rechts 12 volt op de stelmotoren gezet tot de zuiger mee begon te draaien (dan is hij inwendig op zijn eind neem ik aan), direct stoppen met 12 volt. Toen de zuiger in 1 keer terug geduwd, niet draaien. Links in kleinere stapjes gedaan, omdat ik de zuiger elke keer maar een beetje terug kreeg. Dus even stroom, duwen, dan weer stroom, duwen. Ik had het idee dat hij uit de inwendige stel inrichting was (?), dus de zuiger niet meer meenam.Tot hij ver genoeg terug was. Toen alles in elkaar gezet en met 12 volt de inrichtingen links en rechts vast gezet en een beetje terug. Toen stekkers erop. Even schrikken, want het duurde vrij lang voordat de foutmelding, die dus wel verscheen, weg ging en weg bleef en de lampjes van EPC, ESP en handremfout uitgingen. Paar keer remmen, paar keer handrem erop en eraf en een flinke proefrit.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar