auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf VI: ombouwen naar Xenon

Bouwjaar: 2011, Motorcode: 1.6TDI

In een vorige auto hadden we meedraaiende xenon koplampen fabrieks-af.
De huidige golf6 heeft gewone halogeen lampen. Mijn vrouw wil graag weer Xenon verlichting.
De ombouwsetjes van MP zoek ik niet ivm strooilicht.
Onze golf heeft gewone koplampunit, geen lens.
Volledig en officieel VW ombouwen is me te duur, omdat er dan ook een hoogte regelaar mee ingebouwd moet worden, alsook de een koplampensproeier.

Op internet kwam ik ook koplampunits tegen met zgn "angeleyes". Dat leken me koplampunits maar dan wel met lenzen. (Bol bedoel ik.)
Want een lens lijkt me noodzakelijk ivm het strooilicht. Ik wil tegenliggers niet verblinden en bij mist en regen zelf ook zicht houden!
In de unit met lenzen kunnen toch ook xenonlampen in worden gebouwd?

Kortom, kan ik de huidige units vervangen door "angeleyes" en dan Xenon verlichting gebruiken?
Moet er dan ook iets met hoogte verstelling of koplampen sproeier installatie.
De uitvoering van onze golf is comfortline met mechanische hoogte verstelling van de koplampen.
johan

Geplaatst door

JHV (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=JHV]In de unit met lenzen kunnen toch ook xenonlampen in worden gebouwd?[/quote]
Alles is mogelijk maar ook deze lens is niet speciaal voor Xenon geschikt en enkel geschikt voor een H7 lamp.
En al zou je dit set koplampen monteren dan ontbreekt nog de automatische hoogteregeling.

Al met al wordt dit knoeiwerk..

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Dank voor je duidelijke opmerking!
Ik begrijp dat er met de genoemde constructie/lens er wel een automatische hoogteregeling noodzakelijk is?

Het klopt toch dat bij After market er geen (automatische) hoogteverstelling en koplampsproei installatie nodig/verplicht is?
Strooilicht blijft er bij deze lens ook?

JHV 0

10 jaar

Nieuwe wetgeving xenon verlichting - Xenon mag weer!

Vanaf 1 april 2012 hoeft bij het achteraf monteren van gasontladingslampen, zoals Xenon, bij moderne voertuigen niet langer een koplampreinigingsinstallatie en/of een automatische hoogteverstelling gemonteerd te worden.Deze twee permanente eisen werden na enige discussie in 2006 geïntroduceerd, maar worden nu weer geschrapt, omdat ze niet langer in alle gevallen van toepassing zijn bij de typegoedkeuring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie als deze meer dan 2.000 lumen produceren.

In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten.
Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen die minder produceren dan 2.000 lumen en dus geen koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling tussen koplampreinigingsinstallatie en gasontladingslampen is daarmee niet langer actueel. Hetzelfde geldt voor de automatische hoogteverstelling.

Om te voorkomen dat voertuigen met een typegoedkeuring aangepast zouden moeten worden, worden beide permanente eisen geschrapt uit de Regeling Voertuigen. Daarmee wordt tevens de achteraf inbouw van Xenon-dimlicht bij voertuigen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, weer een stuk eenvoudiger.


Aangepaste wetgeving per 1-10-2009:

Vanaf 1 oktober is het niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).
Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen. Het gaat hierbij om xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon.

richard9712 0

10 jaar

Hella koplampen met de productnr's 1ZS 009 902-511 en 1ZS 009 902-521 kunnen gebruikt worden i.c.m. xenon.
Koplampen met lenzen zijn vaak geschikt voor Xenon, maar om dit zeker te weten vraag het aan de leverancier.
Op marktplaats zijn er verschillende tweedehandse en nieuwe te vinden, net als op Ebay.

richard9712 0

10 jaar

Richard,
Krijg je met deze Hella koplampen minder dat nare tegenligger verblindende strooilicht?

paul, knoeiwerk wil ik niet, maar verantwoord sleutelen lijkt me prima.

Het oog wil ook wat, wel licht op de weg dus maar geen "johnnie" lampen.
johan

JHV 0

10 jaar

De Hella koplampen die ik bedoel zijn alleen geschikt voor Xenon en worden ook gebruikt door VW zelf.
Dus het lichtbeeld daarvan voldoet aan alle eisen.

richard9712 0

10 jaar

Oke, duidelijk.
Ik kies niet voor xenon in de reflector koplamp.
Vraagje, een bedrijf in Aalsmeer verkoopt complete units Xenon en led DRL.
Volgens hen zo plug and play te plaatsen. Alleen codering aanpassen(doen zij trouwens bij het inbouwen).
Ik dacht te begrijpen dat er een boordmodule aangepast moet worden bij ook deze after market sets.
En ik las ergens dat ze met weerstanden werken die erg warm worden en problemen geven.
Angstmakerij of reëel.
Vanuit mijn ervaring met inbouwen bij een C5 weet ik dat verkeerd plek aansluiten, of niet de juiste spullen, grote problemen kan geven.
Vraagje omdat deze sets veel goedkoper zijn dan origineel VW.
Het zijn niet de goedkoopste die ze in Aalsmeer verkopen!!!!!!

Geven deze complete after-market unit's ook problemen met de Golf6?

JHV 0

10 jaar

Ik heb me vergist, de Hella koplampen die ik noemde zijn bedoeld voor halogeenlampen maar zijn wel geschikt voor (aftermarket) xenon.
Er moet idd een andere boordnetmodule geplaatst worden, ook bij aftermarket xenon.

richard9712 0

10 jaar

Als je voor xenon gaat zou ik voor het merk pilot kiezen.
Kwalitatief goede sets.

primera p11 0

10 jaar

Bij originele koplampen met xenon en drl's bestaat er idd de mogelijkheid dat ook de BCM vervangen moet worden. Dit is afhankelijk van de uitvoering van de auto, maar 90% kans dat dit ook moet gebeuren. Maar misschien zijn het geen originele VW of Hella koplampen.

Als je xenon gaat monteren in je huidige koplampen bestaat de kans dat er storingen ontstaan in de overige elektronica. Bekende voorbeelden zijn gesneuvelde ruitenwissermotoren in o.a. de Golf V. Dus als je het in je huidige koplampen gast doen, laat het doen door een gerenomeerd bedrijf dat ook garantie aanbiedt.

Moderne auto's zitten vol electronica, dus als je iets gaat veranderen: doe het dan goed of doe het niet. Anders is de kans op storingen of problemen heel erg groot.

Daarom zeg ik,monteer kwaliteit.
Dan tackle je al een heleboel problemen.

primera p11 0

10 jaar

Precies, daarom stel ik de vraag ook op dit forum.
johan

JHV 0

10 jaar

[quote=JagerAutomotive.nl]Als je xenon gaat monteren in je huidige koplampen bestaat de kans dat er storingen ontstaan in de overige elektronica. Bekende voorbeelden zijn gesneuvelde ruitenwissermotoren in o.a. de Golf V. Dus als je het in je huidige koplampen gast doen, laat het doen door een gerenomeerd bedrijf dat ook garantie aanbiedt.[/quote]
Dit bovenstaande klopt, maar ligt niet altijd aan de kwaliteit van het set. Het xenon set moet worden afgestemd op het type voertuig/boordnet.
In de handel zijn verschillende setjes verkrijgbaar waaronder ook een set geheel geschikt voor voertuigen uitgerust met canbus..

Laat je dus goed adviseren door de verkoper voor je overgaat tot aanschaf en montage...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Dank voor de heldere reacties en aanvullingen.
In Aalsmeer zit dus een bedrijf die inclusief unit's en lampen etc, een 675 euro vraagt.
En met garantie monteert.
Dan komen er koplampen in met lens ipv reflector wat ik nu heb.

JHV 0

10 jaar

Het verschil is niet zo simpel te maken tussen voertuigen met en zonder Canbus vwb welke set je moet hebben. Ik ben ook wel eens bezig geweest met auto's die de verlichting automatisch afzekeren en dan wordt het een hele kunst om de juiste set te vinden die probleemloos werkt. Sowieso wegblijven de goedkope sets als je het wilt gaan monteren in een moderne auto.

Als het voor dat bedrag ingebouwd wordt en werkt is dat zeker niet te veel.

[quote=JagerAutomotive.nl]Ik ben ook wel eens bezig geweest met auto's die de verlichting automatisch afzekeren en dan wordt het een hele kunst om de juiste set te vinden[/quote]
In principe krijg je ieder set werkend op welk voertuig dan ook, en zonder storing.


Je kunt evt. ook een weestandkabel monteren en schakelen buiten het boordnet om.
Het is werkelijk kinderspel, niets spannends aan...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Toch is dat niet zo simpel bij alle merken. Ik ben weleens bezig geweest met een Vito(is natuurlijk ook een ander merk dan hier besproken) en dat was toch iets moeilijker dan iedereen dacht.

[quote=JagerAutomotive.nl]Toch is dat niet zo simpel bij alle merken.[/quote]
We hebben hier jarenlang Pilot xenon verkocht en ingebouwd in div. voertuigen en wegmotoren.
Natuurlijk, en tegenwoordig zijn er voertuigen die zich niet meer zo makkelijk laten foppen, daar zijn trucjes voor om het toch te laten functioneren zonder storing.

Je kunt bijv. een (het meest veilige) weerstandkabel monteren of het boordnet aanpassen in de gateway, wie weet dit ? doet dit ? en heeft daar Software voor ??
Vaak krijgt het Xenon set onterecht de schuld het wordt al snel bestempeld als waardeloos, vaak geheel onterecht...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Deze discussie leidt verder nergens naar en is ook niet relevant voor de vraag. Ik heb genoeg ervaring met xenon gehad en weet dat het bij sommige auto's niet zo simpel is om het geheel goed te laten werken icm uitgebreide elektronica. Ik hoef jou niet per se te overtuigen, Paul.

[quote=JagerAutomotive.nl]Ik heb genoeg ervaring met xenon gehad en weet dat het bij sommige auto's niet zo simpel is om het geheel goed te laten werken icm uitgebreide elektronica.[/quote]
Het is weleens goed dat het e.a wordt besproken en dit soort discussies niet over geheel het forum een eigen leven gaan leiden.
Wat ervaring uitwisselen kan bruggen slaan en de TS doet z'n voordeel ermee.

Dat je zegt dat het allemaal niet zo simpel is, kan ik mij niet in vinden, want waar kan het misgaan indien je de juiste materialen gebruikt ?
Natuurlijk hoef je mij niet te overtuigen maar ben wel nieuwsgierig naar de mogelijke problemen waar je tegenaan liep...

Een probleem is pas een probleem als men er een probleem van máákt ;

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Daar ben ik het mee eens. Deze discussie is niet nieuw of exclusief voor dit forum.
Daar loop ik op veel plekken tegenaan.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik ervaring met elektronica en de Citroen C5, fase 1 en 2.
Een after market onder laten bouwen trekhaak(C5 fase1) gaf grote problemen met de knipperlicht installatie.
Nader onderzoek maakte duidelijk dat ze veel van die blauwe blokjes hadden gebruikt.
Na vervangen en goed aansluiten waren de problemen over!!!!

Zelf heb ik een trekhaak onder de fase 2 gezet, maar wel de voertuigeigen kabelset van Citroen gebruikt.
In tegenstelling tot andere sleutelaars/doe-het-zelvers had ik geen problemen met de elektronica.
Dus ook niet met de Park Distance Control!
En de garage heeft hem uiteraard aangemeld in het systeem.

Ik heb geen ervaring met VW en Xenon.
En ben dus ook blij met deze discussie/uitwisseling op technisch goede gronden.
Als leek/hobbyist met enige autotechnische kennis heb ik daar ook veel aan.
Dan kan ik beter beslissen wat ik neem, en of het binnen mijn vermogen valt om zelf te doen.
Want dit sleutelen aan de auto vind ik best wel leuk. VAGCom zaken etc blijf ik af!

Weet wel wat van autotechniek, maar mijn laatste werkervaring in een garage is van een 30 jaar geleden.
Daar kan ik onze DAF66 coupe 1976 prima mee op de weg houden.
En ook wel over mee praten van moderne auto's.
Maar zelf sleutelen aan dat moderne gedoe niet.

Dan is jullie manier van discussie/uitwisselen voor mij dus van groot belang.
Daar kan ik van leren en wat van opsteken.

Dus nergens toe leiden komt in mijn ogen vooral omdat het algemeen blijft.
En niet waar specifiek oplossingen en of problemen zaten/zitten.
Kom maar op met jullie ervaring en adviezen!
Dan kan dit een goed helder item worden op 1 plek op dit forum!
Geeft licht op de zaak dus(hahaha)

JHV 0

10 jaar

Dat je de juiste spullen moet hebben is iets wat ik al eerder aanhaalde. Mijn ervaring dateert van een jaar of 6 terug met een nieuwe Vito en daar hebben we 4 of 5 verschillende sets in gehad voordat het eindelijk werkte. Ook sets van gerenommeerde merken met en zonder extra weerstandskabel wel of niet parallel aangesloten bleken storing te geven. Het is uiteindelijk goed gekomen, dus alles is op te lossen, maar ik zeg alleen maar dat niet iedere set ook met weerstandskabel of parallelle aansluiting zomaar moet werken op iedere auto.

Met alle opmerkingen heb ik met gerichte vragen een keus kunnen maken.
De keus was origineel 2e hands Golf koplampen, wel met nieuw boordmodule etc, kosten een 1000 euro.
Of de Bi Xenon koplampen set voor 700 euro.
Dit bedrijf bouwt in met garantie, bouwt ook originele sets in.
Weet dus van het verschil en aansluiten EN coderen etc.
Gekozen voor de 700 euro set.

Nu nog even kiezen tussen een 4300 of een 6000 lamp.


JagerAutomotive, dat is inderdaad een goeie tip: niet elke weerstand of parallelle aansluiting werkt zoals het hoort, of je zou verwachten.
Dat was ook mijn ervaring met de C5. En op het C5 forum kon je ook veel lezen over dergelijke problemen
na aansluitingen en/of inferieure spullen.
Even een +draadje trekken was een punt.
Voor de constant+ bij de trekhaak bijvoorbeeld.

JHV 0

10 jaar

4300K levert een rustiger beeld op en komt dichter bij oem dan 6000K. Succes met de keuze en veel plezier met de koplampen.

Sinds 3 dagen rij ik met Bi-Xenon lampen.
Wat een enorme verbetering voor het zicht!!!
Besloten om toch de 6000k, die ze standaard leveren, te laten plaatsen.
Hoogteverstelling werkt ook nog.
Ben zeer tevreden.

Tot mijn grote verrassing/verbazing zien de koplamp unit's er precies zo uit als de koplampen van een Golf Highline.
Buren hebben zo eentje met standaard Bi-Xenon, fabrieks-af dus.
Gietpuntjes, etc zien er allemaal hetzelfde uit.

Na het inzetten werden de lampen afgesteld, en net zoals met de H7 halogeen een mooie scherpe lijn wanneer de koplampen ergens op schijnen.
Ook geen strooilicht etc.
Dus als er een tegenligger, golf6, komt die jullie verblindt ben ik het niet. Hihihi.

JHV 0

10 jaar

Zijn de koplampen van het merk Hella?

richard9712 0

10 jaar

Weet ik niet, maar ik zoek het uit.

Met deze koplamp unit werkt DRL los niet meer.
Dus DRL is nu stadslicht, met voor en achter lampen.

JHV 0

10 jaar

De lampunits zijn niet gestickerd of gemerkt met Hella.
Zijn dus niet de officiële Hella koplampen.
Maar zo te zien hebben ze "er wel naast gelegen".

JHV 0

10 jaar

Namaak hella dus, maar goed zolang jij maar tevreden bent. ;)

richard9712 0

10 jaar

[quote=richard9712]Namaak hella dus[/quote]
Wat kun je verwachten voor die centen ?

Dat is altijd weer afwachten indien je je huiswerk niet / onvoldoende doet en je laat verlijden door mooie praatjes van de verkoper.
Waarschijnlijk is dit Chinese namaak wat veel wordt aangeboden.

In dit geval, ga voor kwaliteit.
Lang nadat de prijs is vergeten wordt de kwaliteit nog herinnert.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Zijn het dan wel goedgekeurde behuizingen?.
Straks kom je bij de APK en heb je een probleem omdat er geen goedkeur op zit.

primera p11 0

10 jaar

Ja, het zijn goedgekeurde behuizingen!
Bedrijf wat ze inbouwt is zelf ook APK station, en weet van de perikelen bij geen keurmerk!
Deze "nep-Hella's" hebben wel een VW lens!

Goedgekeurde units was een van de eerste vragen die ik had.
Op MP kom je complete units tegen van een 300 euro per set.
Daarvan zie je aan de kwaliteit lenzen, chroom, dunne bevestigings ogen, etc al dat het slechte kwaliteit heeft.
Of dat bv de hoogteverstelling niet meer werkt.

Vandaar dat ik dus ook zo blij was met de discussie en opmerking op deze site.
Overigens komen deze units uit Taiwan, net als Hella.
In mijn ogen zien ze er goed uit.


Ik ben dus ook benieuwd naar de kwaliteit over enkele jaren, en binnenkort een APK, zal het jullie laten weten.
Dat is beter dan "praatjes en mooie blauwe ogen" toch?
Ik hoop, en verwacht eigenlijk, dat ik goed gekozen/gegokt heb. Meer kan ik niet.

En paul, ik ben het helemaal met je eens over je huiswerk doen!
Ik hoop dus dat ik dat goed gedaan heb.

Oja, nog een aanvulling; deze Bi-Xenon lampenset moest ook aangemeld worden in de computer.
In tegenstelling tot (andere)goedkopere sets of units die ik tegenkwam. Daar loste men de instellingen alleen met een extra weerstand op.
Ben genoeg ervaringen tegengekomen op internet met problemen met te warme weerstanden etc.
Dat wilde ik dus ook niet.
Mijn huiswerk heeft dus voor een deel ook bestaan uit lezen en zoeken van ervaringen van andere gebruikers,
en vooral wat en welke materialen ze gebruikten.

JHV 0

10 jaar

Een keurmerk op de koplampunit is geen apk controlepunt en dus geen reden tot een afkeuring. Als het lichtbeeld goed is en de de hoogteregeling functioneert is al aan de belangrijkste eisen voldaan.

Wil je anders eens een foto maken van de koplampen in de auto? Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet namelijk. Mn vriendin rijdt ook met een Golf 6 en ben al een beetje aan het rondkijken naar andere koplampen, al heeft origineel wel mn voorkeur.

heb geen foto's van onze eigen Golf.
Maar kan je wel de website geven waar ze ook op staan.
Vanwege reclame lijkt me hier vermelden niet juist.
komt op je email adres.
Origineel is er op het moment ook gebruikt wat te koop, inclusief de boordmodule als het nodig is, ik dacht voor een 900 euro.
Zag dit gisteren pas.
Effe googlen!

JHV 0

10 jaar

Het worden bij mij waarschijnlijk toch originele koplampen, als de auto blijft tenminste. Ik heb al de juiste boordnetmodule ivm originele led achterlichten. Het scheelt dat het ik het zelf kan inbouwen en programmeren natuurlijk.
Maar ik was benieuwd hoe niet-originele xenon er uitzien.

Dat klopt, inbouwen zou ik ook nog wel kunnen,(stond er met mijn neus bovenop tijdens het inbouwen) maar programmeren niet.
Heb geen VAGcom oid.

Ik heb je een link gestuurd van een vergelijkbare koplampunit. Ziet er hetzelfde uit in elk geval.
Is volgens mij dezelfde koplamp unit!
Is in elk geval niet zo'n wildvreemd uitziende unit als elders op MP!
Misschien kun jij nog meer vinden over de kwaliteit etc.

JHV 0

10 jaar

je kunt toch een foto maken van de koplampen?.

primera p11 0

10 jaar

Eh, nee dat kan niet. De camera is stuk, EN ik ben niet zo handig met foto's plaatsen.

JHV 0

10 jaar

Wat ook kan is een projector kit in een niet lens koplamp maken.

richard9712 0

10 jaar

?????????
is dat een los inzetbare lens?
Hoe moet je die in de unit krijgen, geeft me een soort van "scheepje in een fles" gevoel.
Op internet zag ik handleidingen langskomen waarbij de koplampunit enkele minuten op 200 graden in de oven moesten???1!!!
De units moeten blijkbaar "even" uit elkaar, glas eraf dus.
Kortom, werkt dat?

JHV 0

10 jaar

Ja, die had ik al gezien.
Werkt dat dus, en ik zie dat het koplamp glas er uit moet.

JHV 0

10 jaar

Of dat werkt weet ik niet, heb er zelf geen ervaring mee.
Om die ombouw toe te passen moet je idd wel wat modificaties toepassen.

richard9712 0

10 jaar

De Golf is voor de APK geweest, met de after market XENON koplamp unit's.
Geen enkel probleem, een goed strak lichtbeeld, geen strooilicht, geen verblinding!
Inmiddels heb ik begrepen dat het VW unit's zijn voor de Aziatische markt.
Met goedkeuring voor Europa.
Geen idee of dat kan, of dat het echte "nep hella's" zijn.
Of dat nep is, geen idee, maar met APK, en als chauffeur, was ik al tevreden.
De gekozen lampen zijn dus goed.
En daar ben ik blij mee.

JHV 0

9 jaar

Mooi man , dan hoef ik de zonnebril niet op te zetten als ik je tegenkom.
Prettige jaarwisseling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.