Volkswagen Golf VI: TSI 1.4 reactie gaspedaal in relatie tot koppeling

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 TSI

Beste lezers,

Ik heb m'n auto nu een dik half jaar in bezit. Bevalt goed maar sinds een tijdje begon ik me te ergeren aan hoe m'n golf 1.4 TSI (2009) met handbak reageert op het gaspedaal. Het is me nl. op gaan vallen dat het regelmatig niet mogelijk was/is een klein beetje gas te geven. D.w.z., pak 'm beet de eerste centimeter slag bij het intrappen van het gaspedaal gebeurt er niets (blijf stationair lopen) om vervolgens gelijk naar ca. 1400 tpm. te schieten. Bij vervolgens weer rustig loslaten van het gas gebeurt het omgekeerd; toerental valt ineens terug naar stationair (ca. 800tpm). Ik ging er vanuit dat er mis was met gaspedaalsensor of gasklep o.i.d dus ben met de auto naar de dealer gegaan.
Deze constateerde na instappen op de parkeerplaats hetzelfde probleem maar toen de auto vervolgens naar binnen werd gereden om uit te lezen e.d. was het probleem ineens weer niet meer aanwezig. Uitlezen gaf geen enkele foutmelding, gasklep- en gaspedaalsensors werken naar behoren en ook het verschilpercentage tussen die twee was met minder dan 1% acceptabel (norm is <5% als ik me goed herinner).

Even later probeerde echter een ander monteur in de auto zittend of het probleem nog te reproduceren was en inderdaad was het er toen weer. Het bleek uiteindelijk dat e.e.a. gerelateerd was aan het al dan niet ingetrapt houden van de koppeling (bij stilstaande auto de v-bak uiteraard in vrij-stand, maar dit is wss in de versnellingen ook zo, wat af en toe schokkend rijgedrag bij bijv. file-rijden tot gevolg heeft.) Bij koppeling los reageert de motor prima op het gaspedaal maar met de koppeling ingetrapt gebeurt niets en schiet de motor dan ineens bij nog iets verder intrappen direct naar 1400 tpm.
Aangezien er geen fout gevonden kon worden was de conclusie dat het wss een of andere wegrij-regeling van het motormanagement is die detecteert dat de koppeling ingetrapt is. Na testen op een soortgelijke auto werd overigens ook hetzelfde gedrag geconstateerd. Ik en de beide monteurs van VW vonden het zeer opmerkelijk en zeker ook dat dit 'gedrag' henzelf nog nooit eerder was opgevallen of dat dit als klacht bij hen was gemeld.

Mijn vraag is nu of iemand dit wèl herkend. (dus dat de motor met ingetrapt koppelingspedaal eerst niet reageert op gaspedaal en dan ineens naar 1300 à 1400 schiet (zonder tussenstand)) en dat dit met opgekomen koppeling (in de vrij maar wss ook tijdens het rijden in de versnellingen) niet zo is en het je het toerental gelijkmatig vanaf stationair op kunt laten lopen.

Bedankt voor de reacties alvast!

grt.

Berichten: 5
Sinds: 04-Mar-14

Johandvat

Geplaatst door Johandvat (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Is dit een twin charger of een enkel turbomotor? Weet je de motorcode?
Bij de twincharger wordt de compressor direct ingeschakeld bij ingetrapte koppeling en gas geven dus dat kan enige vertraging geven (omdat de magneetkoppeling van waterpomp dan inschakeld en dus via een klein riempje de compressor laat gaan draaien omdat de motor ecu denk dat je wilt gaan optrekken) maar dat hoort niet merkbaar te zijn, dat hoort gewoon nagenoeg hetzelfde te moeten reageren. Zoals jij het verteld komt mij dit niet bekend voor.
Hoe rijdt de auto verder? Niet inhouden of iets dergelijks?
Is de software van de motor ecu wel actueel?

Johandvat (0), 9 jaar geleden

Hoi Ricky,

Dank voor je reactie! Nee, was het vergeten te vermelden maar het is een 122pk (enkele turbo) versie. Ja bij de dealer zijn de softwareversie ook gecontroleerd en deze waren volgens de laatste stand. Verder rijdt de auto prima; hij sputtert wel eens wat als hij nog in open loop draait voor opwarmen van de katalysator maar dat schijnt normaal te zijn. Na 30-40 seconden loopt hij altijd mooi stationair rond en accelereert normaal. (Ik vind het overigens wel ook merkwaardig dat-ie dat alleen doet juist boven de ca. 16-17 graden buitentemperatuur i.p.v. daaronder, wanneer je snelle katalysator opwarmen eerder nodig zou verwachten...maar dat is een ander issue)

Ik vraag me af of er nog mensen hier zijn met een zelfde (122pk 1.4 tsi) motor met handbak en of die eens zouden kunnen proberen of deze hetzelfde reageert op het gaspedaal als hoe ik hierboven beschreef.

Bedankt alvast!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.