Mijn Caddy SDI van 1999 (181dkm) heeft de afgelopen weken meer en meer last van het volgende. Bij weinig gas trekt hij erg aarzelend, als ik meer gas geef kom ik op een punt waar hij stottert, en met nog meer gas trekt-ie wel goed door. Vooral bij koude motor, eigenlijk bij elk toerental. Vloeiend rijden, en constante snelheid vasthouden, is op deze manier erg lastig. Bij wat forser gas geven voel je er weinig van. PK's ben ik uiteindelijk niet kwijt, ik moet wel meer gas geven om vlot mee te komen. Ik heb ook het idee dat-ie sindsdien meer rookt (zwart) en niet alleen bij veel gasgeven. Eergisteren heeft-ie een grote beurt gehad met o.a. een nieuwe distributieriem, daardoor is het probleem niet beinvloed. De motor loopt mooi rond en start vlot. Ik denk aan de luchtmassameter, de EGR-klep of de katalysator (rammelt al 20dkm).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je kunt hem beter eerst even uit laten lezen als dat geen oplossing biedt dan kat. verwijderen.
Van 't weekend 400 km gereden en ik moet zeggen, het probleem lijkt na de beurt toch erger geworden. Ik heb, zeker bij optrekken, enorme roetwolken en een 10% hoger verbruik (bij gelijkblijvende rijstijl). En dan rijd ik bepaald niet fors. Het minst plezierige is nog de reactie op het gaspedaal: te weinig onder een bepaalde stand, en boven een bepaalde stand juist weer teveel. Het leidt tot jojo-achtig rijden omdat je niet een snelheid kunt vasthouden. Ik heb toch ook het gevoel dat ik wat PK'tjes kwijt ben, maar dat is alleen maar een gevoel. Zal hem binnenkort inderdaad eens laten uitlezen.
Het uitlezen van de auto leverde geen nieuws op. De standaardinstellingen zijn in de computer teruggezet. Vermoedelijk is het probleem de vacuüm bediende klep die bij stationair toerental het inlaattraject afsluit omdat dan uitlaatlucht gebruikt wordt (EGR). Bij gasgeven moet deze opengaan om verse lucht toe te laten en dat gebeurt soms niet. De klep is gangbaar gemaakt (nog niet schoongemaakt) en dat scheelt veel, maar nog niet alles. Bij optrekken trekt-ie nu ook veel beter en het roeten is dan bijna weg. Alleen bij gasgeven na afremmen op de motor houdt-ie nog regelmatig in, met rook. Ik denk dat dan de klep niet goed opengaat. Volgens de garage kan ik de onderdrukslang eraf halen zodat de klep continu openstaat, dit moet ik nog proberen. In elk geval scheelt dit al veel en ik ben blij dat het niet de luchtmassameter was (zit niet op een SDI).
Hallo, weet iemand een gemakkelijke manier om de EGR-klep in het inlaattraject links van het blok (van voren gezien) schoon te maken? Het probleem van het 'drukpunt' in het gaspedaal is er nog steeds, de trekkracht loopt niet vloeiend op met de stand van het gaspedaal maar er zit een sprong in. Als ik de bewuste klep afkoppel (vacuumslang loshalen) is het probleem zo goed als weg. Met het warme weer van de laatste weken lijkt het sowieso minder erg te zijn, maar graag wil ik de klep schoonmaken om van het probleem af te zijn.
Zou ik 'm bijvoorbeeld een nachtje in diesel moeten leggen om aanslag op te lossen, of kan ik 'm beter gelijk laten vervangen?
Ik zou hem eerst proberen schoon te maken, vervangen kan altijd nog en dan weet je zeker waar je probleem zit. Ikzelf zou hem een nacht in de remolie leggen, werkt iets beter dan diesel. succes
Ik heb je verhaal zo gelezen en als ik zelf een oordeel mag geven wat met je auto aan de hand denk ik dat de pomp versleten is.Misschien geen leuke reactie,maar ik denk wel hier je probleem in zit.Een kleine uitleg over de EGR-klep.De EGR-klep wordt stationair al geopend.Nadat ie een tijd stationair heeft gedraait zo ongeveer 1,5 minuut sluit ie de EGR-klep.Pas als je weer een keer gas hebt gegeven gaat de EGR weer in werking.De EGR systeem functioneerd tot zo 3000 tmp en sluit daarna de klep.De klep in het inlaattraject zit wordt dichtgetrokken als de EGR-klep open staat,dit wordt gedaan om een onderdruk te creëren in inlaattraject,zodat er een lichte onderdruk in de inlaatbuis kan ontstsaan en de EGR kan werken.
De rook (waarschijnlijk zwarte rook) duid op onverbrande brandstof.Ik heb zelf zo keer een probleem gehad met een SDI en toen was de pomp versleten.Iemand met een testkast kan zien of de pomp versleten is.De stuurkast uitlezen:
daarna meetblokwaarde 1 en veld 2 controleren,hier wordt de ingepoten zichtbaar gemaakt.Dit mag niet lager of hoger dan 3..9 mg/slag zijn en gaat en vooral gaat de om de lage waarde.Normaal ligt wwarde van een goede pomp rond 5,4 mg/slag,lager dan 3 mg/slag is de pomp versleten en moet dus reviseerd worden.De garage(dealer) moet even naar deze waarde kijken.Als dit juist is kan je de pomp uitsluiten.Hij geeft trouwens geen storing betreft een versleten pomp.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Mmm, met een versleten pomp val ik wel in de prijzen, is het niet?
Ik heb wel eens gehoord dat moderne dieselbrandstof voor oudere pompen wat te schraal zou zijn, zou dat ermee te maken kunnen hebben? Er is nog wel rookontwikkeling, maar niet meer zoveel als voor het gangbaar maken van de EGR-inlaatklep. Is het bij een versleten dieselpomp ook normaal dat de auto niet meer lekker aan het gas hangt bij constante snelheid? Deze klacht is wel gebleven, en vermindert als ik de bewuste EGR-klep loshaal (doch verdwijnt niet geheel).
Het is natuurlijk moeilijk te zeggen waar je probleem precies zit,maar ik denk aan de pomp.In mijn vorige advies had ik verteldt hoe de garage de pomp kan controleren binnen enkele minuten.Als advies zal ik geven,probeer bij kleinere volkswagen dealer of een seat/skoda dealer om te vragen of ze even naar je pomp willen kijken doormiddel van de gegeven meetblokwaarde.Als vriendelijk vraagt zijn ze meestal wel bereidt om dit te doen.
Hallo Alexander,
Ik ben vorige week bij mijn garage geweest en daar vinden ze het erg onwaarschijnlijk dat het de brandstofpomp is. Dat hebben ze pas zelden meegemaakt. Omdat ze het erg druk hadden voor de vakantie, heb ik ze maar niet gevraagd om 'm door te meten.
Ze gaven me meer kans dat het in de EGR zou zitten. Ik heb de EGR-klep in de inlaatbuis los gehad en schoongemaakt. Er kwam een hoop roet uit, maar de klep is er niet beter gangbaar van geworden (was al goed). Als ik 'm aankoppel, heb ik nog steeds veel rook en dan is het rare gevoel in het gaspedaal weer volop aanwezig. Als ik de vacuumslang van de klep afdop, zijn deze problemen veel minder aanwezig (maar niet helemaal weg).
Ik begin zelf de vacuumbediening van de EGR te verdenken (die tegen het schutbord zit) of de potmeter van het gaspedaal. Enig idee hoe ik hier iets aan zou kunnen onderzoeken/doormeten?
Bedankt weer, groeten van Thijs
Hallo Thijs,
Het klopt wat de dealer/garage zegt dat de pompen niet al te vaak stuk gaan.Gelukkig maar,zal anders toch niet goed zijn.Ik heb het zelf pas ook één keer meegemaakt dat ie stuk was,maar de klachten waren ongeveer indentiek zoals jij die beschrijft.Zwarte rook duidt op brandstof dat dus nog niet verbrandt is,ik las ook dat je brandstofverbruik ook een stuk omhoog gegaan is.Dit lijkt dus er wel op dat er te veel brandstof wordt ingespoten,waardoor je dus dit roken krijgt.Met een testkast kan je de pomp controleren of deze nog in orde is,zie hiervoor mijn vorige advies.Als je de EGR afkoppelt krijg de motor meer lucht/zuurstof en gaat dus ook minder roken tot je boven de 3000 tpm komt er zal dus wel rook ontstaan(als het goed is).Bij TDI kan de EGR klep weleens open gedrukt worden door de turbodruk,maar deze heeft geen turbo dus zie EGR klep ook niet als een probleem.
De gaspendaalsensor zie ook niet zo gauw als een probleem.Als hier een afwijking inzit gaat vaak snel in storing is mij opgevallen en dan kan je geen gas meer geven!.
Zwarte rook kan onstaan door
- niet werkende verstuivers,verontreinigd ze vernevelen de brandstof niet meer goed waardoor ie gaat roken.
- geen goede lucht aanzuiging,verstopt luchtfilter bijvoorbeeld of er zit een slang niet goed gemonteerd.
- een gescheurde inlaatslang,dit voor TDI
- brandstofpomp versleten.
Dit zijn effe een paar dingen die zwarte rook kunnen laten onstaan.
Zie de pomp nog steeds als boosdoender,laat toch effe controleren door een dealer.In deze tijd is het nogal druk in de werkplaats.Veel monteurs zijn op vakantie,dus advies kan alleen maar geven,maak een afspraak!.
Ik heb nog steeds een kopie van een werkplaatshandboek op me computer staan van de meetblokwaarde waarmee je de pomp kan controleren.Als je deze nog wil hebben hoor ik het wel.
groeten Alexander
Misschien moet ik de klacht intussen anders gaan omschrijven. Wat me op dit moment het meest opvalt, is het hogere verbruik (1:17,5 ipv 1:19) en het rare gevoel in het gas. Het is in veel situaties zo dat ik meer gas moet geven dan ik zou willen, voordat ik de motor voel reageren. De potmeter van het gaspedaal zou dit kunnen veroorzaken, maar ik denk ook aan temperatuurvoelers die de ECU gebruikt om de inspuithoeveelheid en -timing te bepalen. Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de sensor voor de motortemperatuur te weinig aangeeft, waardoor er teveel voorinspuiting is? En kun je me vertellen hoe ik deze zou kunnen controleren?
Zelf zoek ik het intussen in deze richting - al blijft de mogelijkheid van de pomp ook nog open. Maar de klachten die jij bij die SDI had, komen toch niet helemaal met de mijne overeen, als ik het zo lees. Helaas word ik ook op andere (Duitse) fora niet veel wijzer, het lijkt wel of er alleen maar TDI's rondrijden...
Ja...het wordt toch een beetje moeilijk als je geen uitleeskast hebt om te kijken wat de waardes zijn.Waar ik werk (seat/skoda dealer) hebben we een uitleeskast waarmee ik alle inkomende waardes van de sensoren kan nakijken wat ie aangeeft.De meeste sensoren zijn natuurlijk ook door te meten,maar dat wordt toch wel moeilijk.Bijvoorbeeld een koelvloeistoftemperatuur sensor kan je doormiddel van een weerstand waarde controleren.In het werkplaatshandboek staat een grafiek waar aan de ene kant de koelvloeistoftemperatuur staat en aan de andere kant de weerstand waarde die daarbij hoort.Zelf weet ik ook niet uit welke pennen je moet meten,er zit namelijk een combi sensor gemonteerd.één voor de dieselinspuiting en de andere voor het dashboard.Ook ben ik niet echt voor deze meting je doet hem namelijk maar voor één keer,dat wil nog niet zeggen dat de sensor in orde is.Hij kan af en toe wel eens tijdens het rijden sterk veranderen,wat je dus niet gemeten hebt.Moet wel zeggen dat deze sensoren vaak stuk gaan,gemiddeld vervang ik zo sensor 1 keer in de drie weken.Ik denk trouwens zelf dat dit niet je oorzaker is,echter is het belang met storing zoeken dat je dat uitsluit.
De gaspendaalsensor geloof ik ook niet.Heb 3 weken geleden een seat inca SDI(zelfde motor die jij hebt) gehad waar geen men gas kon geven.Hij gaf een aantal storingen aan,waaronder ook de gaspendaalsensor.Bij het wissen van de storing kon weer effe gasgeven,maar gelijk kwam de storing er weer terug in.Heb toen met de testkast beken of ie goed aan gaf,hier kon niks vreemds op zien.Heb toen met een scope snel effe het signaal bekeken en deze was wel zichtbaar,alleen vond ik de min. en max. waarde (spanning) te laag.Heb toen op de massa draad van de potmeter gemeten en op deze meten ik ook een spanning.Dit klopte dus niet en moet ergens iets niet gaan.Ook de andere storingen hadden verband met deze massa verbinding.Er was alleen geen genoeg tijd meer om te controleren waar het nou precies zat.De klant had de auto net gekocht en werd dus een garantie kwestie voor die garage.
Ik wou eigenlijk alleen maar even zeggen dat ie sensor snel in storing gaat wat mij is opgevallen,maar ook geldt hier "meten is weten" en deze sensor is niet goed met een weerstand waarde te meten.Een scope is hiervoor het beste meetinstrument.Ik trouwens nog nooit een kapotte pendaalsensor gehad,maar ja...eens kan de eerste zijn.
Toch advieseer ik je om een afspraak te maken met een (goede) dealer die stap voor stap alles gaat controleren en toch tot een conclusie moet komen.
Ben benieuwd wat de oorzaker zal zijn,denk nog steeds dat het je pomp is.
Ik heb een SEAT Inca, SDI, 1999, met dezelfde klachten.
Bij koude start slecht optrekken, bij constante snelheid 'hikken'.
Het werd steeds erger. de garage dacht eerst aan een slecht contact. De computer uitlezing gaf niet een duidelijk antwoord.
Ik heb vanochtend de auto opgehaald. De brandstofpomp is vervangen. Ik dacht dat het een simpel ding zou zijn, maar die brandstofpomp is een complexe regelaar voor op de motor.
De kosten waren circa 1350 euro.
Vraag: is dit bedrag niet erg hoog voor een brandstofpomp (al is het een complex deel)??
21 jaar
1350,- is natuurlijk een hoop geld,maar geloof me.. het klopt echt wel.Hij moet gedemonteerd,gereviseerd en weer terug gemonteerd worden.Vooral het opnieuw afstellen van de pomp zeer speciaal apparatuur voor nodig dat alleen een specialist heeft.
Advies kan alleen geven dat je altijd bij een erkende pompstation tankt.De diesel is namelijk niet alleen de brandstof voor de motor,maar ook het smeermiddel (zwavel) voor de pomp.
Tank dus bij de juiste pompstation.
Weet je al iets meer over je probleem??
Hoi Alexander,
Ik ben nu een paar dagen terug van 3200 km Italië. De Caddy heeft het perfect gedaan. Hij heeft tussen de 50 en de 100 nog wel het 'dode punt' in het gas, waarbij je ook een rammel midden/rechts uit het dashboard hoort als je precies genoeg gas geeft. Ik denk dat dit van de EGR-kleppen of de bediening daarvan komt.
In Duitsland konden we op de Autobahn goed meekomen, dus als er paardjes kwijt zijn, dan toch niet veel.
Het verbruik lag tussen 1:17 en 1:19,5 en dat is, in mijn ervaring, 'keurig' tot 'aan de hoge kant' voor deze auto (maar ik rij normaal ook geen 140). Op veel rook heb ik 'm niet kunnen betrappen.
Wat je opmerking over de brandstof betreft: ik tank altijd bij een witte onbemande pomp. Zou deze diesel zoveel schraler zijn?
Mijn vrees voor een gepeperde rekening voor de beurt met APK was onterecht. Ze moesten wel een paar keer trappen voor de roetmeting maar hij kwam erdoor met k = 1,6 (mag 2,5 zijn). Het enige wat ze aan de motor gedaan hebben, is het gangbaar maken van de EGR-klep aan de uitlaatzijde. Verder hebben ze een reinigingsmiddel (Tunap) in de tank gekiept. Het effect is verbluffend: hij rijdt weer als nieuw. Geen raar gevoel meer in het gas, op het eerste oog minder roet, en bij de eerste tankbeurt een beter verbruik. Ik ben er erg gelukkig mee :-)
Overigens hebben ze niet de opbrengst van de pomp gemeten (ik ben vergeten om ze daar speciaal om te vragen). Wel is de computer uitgelezen en er waren geen foutcodes aanwezig.
Veel dank voor jouw reacties, en ik hoop dat dit ook andere mensen gerust kan stellen. Het kan dus blijkbaar ook nogal meevallen.
Nu te hopen dat het komende tijd goed wegblijft...
Met gemengde gevoelens heb ik jullie discussie gelezen. Gemengd, omdat jullie voorgeschiedenis me hoop geeft voor de toekomst, maar ik toch nog steeds last heb van het hikprobleem. Ik heb dus EXACT dezelfde klachten --> hoger verbruik, hikken bij vooral koude motor en constante snelheid, normaal bij accelerateren etc.
Ik heb een aantal vragen mbt TUNAP:
- In hoeverre heeft het TUNAP-spul je geholpen? Ben je nog steeds uit de problemen of komt het probleem weer terug?
- Ik heb TUNAP (bv. remmenreiniger) regelmatig gebruikt, maar welk specifiek product heb jij gebruikt voor dit euvel?
- Zou alleen het TUNAP-spul voldoende zijn of dien ik toch ook die EGR-klep onder handen te nemen?
Hopelijk helpt jouw aangedragen oplossing ook voor mijn SDI-tje, want het wordt steeds erger en erger...
20 jaar
Ik heb het Tunap-spul niet zelf erin gegooid - dat heeft de garage gedaan bij de laatste roetmeting. Zodoende weet ik dus ook niet hoe de fles eruit ziet en wat het precies is. In elk geval was het een brandstoftoevoeging die ongeveer 10 euro kostte.
Gelijk na de beurt was ik werkelijk 'amazed' dat de Caddy niet meer jojode als je een constante snelheid wilde rijden, niet meer bovenmatig rookte en weer gezond klonk. Een hele opluchting, en dat voor 10 euro...
Ik denk dat mijn symptomen uiteindelijk veroorzaakt werden door een vastzittende EGR-klep aan de uitlaatzijde (het 'paddestoeltje' rechts naast de motor) en vervuilde verstuivers. Het met de hand op en neer bewegen van de klep heeft deze weer gangbaar gemaakt, het reinigingsmiddel heeft de koolaanslag rond de verstuivers en de klep opgelost. Een tijd heb ik gereden met een afgekoppelde inlaat-EGR-klep, wat de symptomen wel verminderde maar niet wegnam. Na de beurt heb ik deze klep weer gewoon aangesloten, zonder negatief resultaat.
Omdat ik nogal een rustige rijder ben, denk ik dat het probleem geleidelijk aan weer zal optreden. De zaak zal best weer dichtkolen. Maar nu, 3 maanden en 5000 km verder, is daar nog niets van te merken.
Ik heb me voorgenomen om niet meer alleen de allergoedkoopste 'witte' diesel te tanken, maar af en toe ook een tank bij een merkpomp te vullen. Als ik de prijs van een brandstofpomp afzet tegen de besparing op jaarbasis, denk ik niet dat dat economisch lonend wordt...
Echt hikken en stoten heeft mijn SDI'tje nooit gedaan, maar hij hing gewoon niet lekker aan het gas. Vage klachten dus, waar ik lang mee heb rondgelopen en uiteindelijk een goede oplossing voor heb gevonden.
In jouw geval zou ik beginnen met de klep gangbaar maken, gewoon met de hand (motor uit) het steeltje zover mogelijk op en neer bewegen. Dan de reiniger in je tank en drie keer je tank niet verder dan halfleeg rijden (zo blijft het lang aanwezig). Ik merkte meteen al verschil.
Is het dan nog niet over, dan brandstofpomp laten doormeten etc.
Heb ik contact gelegd met Tunap. Hopelijk zijn zij ook zo vriendelijk om mij "op weg"(!) te helpen.
20 jaar
Een paar weken geleden heb ik het Tunap-spulletje in mijn tank gegooid en meteen was er verschil merkbaar. Ik was vol goede moed en heb ook netjes 3 keer bij halve tank deze opnieuw gevuld.
Helaas is na enkele weken het euvel nog niet opgelost en zal ik toch maar eens beter zoeken naar de EGR klep ofwel de paddestoel zoals jij dat zo mooit omschrijft. Moet ik deze nu demonteren om het beter gangbaar te maken of lukt dat zo ook wel?
Het vreemde blijf ik vinden dat de auto meer stottert bij nat weer, dit kan ik niet rijmen met de EGR-klep...
Oh, nog even over Tunap, ik zei in mijn vorige bericht dat ik ook met hun contact had gelegd. Ze hebben me een keurig antwoord toegestuurd en dus wist ik precies wat voor een spul ik moest hebben en waar ik dit kon verkrijgen. Het blijkt hoofdzakelijk te koop te zijn bij dealers voor nog geen 15 eurootjes.
20 jaar
Dag Freek,
Lang niets gehoord. Ik hoop dat dat betekent dat je nog tevreden ronddieselt, net als ik? Intussen wel op merkdiesel, die is tegenwoordig ook relatief betaalbaar...
Groeten, Thijs
He Thijs,
Goh dat je nog een reactie stuurt, ik ben blij verrast. Ik kan volmondig ja zeggen, al is het maar voor tijdelijke aard.
Ik heb nml. nu een andere auto gekocht, deze keer een TDI en een maatje groter. Ondanks dat ik heel veel plezier heb gehad en (verder) geen problemen, wilde ik iets meer luxe en comfort. Een diesel betekent km-vreten en vandaar mijn beslissing. Airco, airbags, abs, cruise-control... het kan niet op.
Nogmaals bedankt voor je interesse en tot ziens op de snelweg ;-)
Uw medeweggebruiker.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar