Volkswagen Caddy: Ontluchten koelsystem Caddy 2007

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDi met DSGbak

Goedemorgen,

Er is bij mijn Caddy een Defa motorvoorverwarming ingebouwd. Volgens de inbouwer moet ik de motor eerst goed warm laten worden om eventuele luchtbellen na de montage eruit te krijgen. Is een rit van ongeveer 13 km voldoende, temperatuur stond inmiddels op 90°C ?

Met dank voor een antwoord,


Klaas

troisabbayes

Geplaatst door troisabbayes (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, bij de buitentemperaturen die momenteel heersen, is het lastig de motor dusdanig op temperatuur te krijgen, dat de thermostaat opent. Dat de motor temp meter 90 graden aangeeft zegt dan niet alles. Deze temp meter is door de fabrikant zo geprogrammeerd, dat deze continu 90 graden aangeeft ook al schommelt de koelvloeistof temp tussen de circa 80 en 95 graden, anders zou tijdens het rijden de naald van de meter continu schommelen bij lastwisselingen vanwege het hoge rendement van deze motor (lees warmte afgifte aan het koelsysteem).


Als je na een testrit, nog enige tijd met stilstaand voertuig ong 2000 rpm blijft draaien en vervolgens de koelluchtventilator aanspringt, dan is de thermostaat geheel geopend, maar het blijft de vraag of je momenteel de motor temp zo hoog kunt krijgen.

Je kunt ook nog met zelfdignose apparatuur via de meetwaardenblokken de temperaturen van motor en radiateur bekijken en afhankelijk van de openings temp van de thermostaat concluderen of de thermostaat opent. Groet Jan227

troisabbayes (0), 11 jaar geleden

Dag Jan,

Alvast bedankt voor het antwoord. Hoe lang kan het duren voordat alle lucht uit het koelsysteem is verdwenen? Als er wel nog een luchtbel bij de motorvoorverwarmer mocht achterblijven kan deze doorbranden.

Met vrgr.

Klaas

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=troisabbayes]Als er wel nog een luchtbel bij de motorvoorverwarmer mocht achterblijven kan deze doorbranden.[/quote]
Hier is dan het inbouwstation verantwoordelijk voor hij had de auto klaar en goed af moeten leveren zonder dat de klant daar na-werk aan heeft.
Een flinke rit moet voldoende zijn al het lucht uit het systeem te krijgen.

Gr. paul

troisabbayes (0), 8 jaar geleden

Een zeer late reactie, maar er zat inderdaad lucht in het systeem. Resultaat was een doorgebrande verwarmingsspiraal!

voyager (0), 8 jaar geleden

Dan maar naar de inbouwen ervan.En deze keer laat hem het oplossen volledig.

Hans4040 (315) PRO, 8 jaar geleden

@Slobodan Milunovic

Topic is 2 jaar oud....

voyager (0), 8 jaar geleden

Kan zijn Hans 4040. Toch is die gisteravond verschenen, Vandaar mijn reactie ook al nu blijkt een beitje aan de late kant.:-)

Hans4040 (315) PRO, 8 jaar geleden

@Slobodan Milunovic,

dat klopt...topicstarter had van Accountbeheer bericht gekregen dat er nog een aantal onbeantwoorde topics open stonden.
Vandaar dat hij op dit topic alsnog een antwoordt plaatste.

mvg.
Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.