Een vraagje voor Harry: 1.6 type RF. Ik heb de Hall sensor vervangen omdat deze kapot was. Toen naar garage om ontsteking af te laten stellen want ik heb geen stroob. Kreeg ik een auto terug die terugsloeg bij starten en heel weinig vermogen had. Ontsteking stond naar mijn idee veel te vroeg. Bij opnieuw afstellen ben ik erbij gebleven. Hij stelde toen de lamp op 18 graden voorontsteking in en met de onderdrukslang aangesloten. Auto liep dus weer niet goed. Afstelvoorschrift uit mijn vraagbaak zegt: slang los en merkteken gelijk zetten. Dan doet die garage het toch niet goed? Of wel? Als ik op het gehoor de ontsteking verstel loopt de motor als vanouds prima maar ik wil hem graag exact afgesteld hebben. Een hele discussie met de garage dus. Hoe moet het nou echt? Alvast bedankt. Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Slang moet aangesloten met ontstekingafstellen, stationair toerental moet 750 +/- 50 rpm zijn, Afstelwaarde is 18 graden Voor het BDP teken (bovenste dode punt van cilinder 1)
Dit gaat uit van de merktekens die in het vliegwiel zitten!! en dus via de dop van het koppelingshuis bereikbaar zijn. Dit is het BDP teken en is meestal met een streep en 0 gemerkt. Staat er nog een merkteken in dan is dit het onstekingsmerkteken maar dan met de lamp op 0 instellen.
In sommige gevallen is er ook een merkteken in de V-snaar poeli aanwezig dat overeenkomt met een streep op de kunstof distributiekap. Gebruik je deze dan moet de lamp op nul staan, dit is namelijk het onstekingstijdstip. (check dit maar eens, als je het vliegwiel met zijn merktekens in lijn zet zal het merkteken op de poelie ongeveer 18 graden terug staan.
succes
Bedankt, ik gaat ermee aan de slag. Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar