Volkswagen Passat 2010: oplopende motortemperatuur

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: CAY, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

hallo ik heb problemen met een oplopende motortemperatuur.
Mijn passat is van 2010 en heeft een 1.6TDI motor.
probleem is dat de temperatuur (wijzertje dashbord) behoorlijk snel op 90C staat en vervolgens na een tijde richting 110C.
Als ik vervolgens een versnelling terugschakel (en dus meer toeren maak) loopt de temperatuur weer terug. schakel ik weer op, dan loopt de temperatuur uiteindelijk ook weer op.
Op het moment dat ik de koppeling intrap en even flink gas geef loopt de temperatuur ook direct weer terug, zij het tijdelijk.

Inmiddels is de thermostaat en sensor vervangen, dit had geen effect. Vandaag is de distributieriem en waterpomp vervangen en ook dit heeft niet het gewenste resultaat.

De radiator is gespoeld en ook die is goed. De auto lekt geen koelvloeistof.

Het is totaal onduidelijk wat de oorzaak nog zou kunnen zijn.
gelukkig loopt de temperatuur (tot op heden) nog niet in het rood, maar heel prettig rijden is het niet.

Hopelijk is er iemand die hier ervaring mee heeft.

Alvast bedankt

Geplaatst door

EM66 (65)

al 1 maand lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit de schoep van je waterpomp niet los op de as daardoor slechte circulatie.

kaleido 1 5305
badge vip badge

1 maand

Sorry niet helemaal goed gelezen .
Ook al eens gemetenbof hij ook daadwerkelijk zo warm is.

kaleido 1 5305
badge vip badge

1 maand

De garage meet hetzelfde, maar die meten de sensor uit.
Ik kreeg gisteren de tip dat vermoedelijk de kachelradiator verstopt zit.
Warme lucht in auto is namelijk ook maar heel beperkt.
Ik werd er op gewezen dat ook deze radiator via dezelfde waterpomp en hetzelfde circuit draait maar als deze verstopt zit dit tot de door mij beschreven storing zou kunnen leiden. Heeft iemand daar ervaring mee?

EM66 65

1 maand

Waterpomp verdacht,heb een waterpomp waarbij de schoepen met een schijfbediening bediend wordt deze schijf blijft nogal eens onvoldoende werking te hebben,waardoor nagenoeg geen koelcirculatie plaatsvind.
Waterpomp zonder opwarm schijf monteren biedt uitkomst,

bert klein 230
badge

1 maand

De waterpomp is afgelopen week al vervangen. Helaas zonder resultaat. Vandaag een eind gereden en blower in de auto maximaal gezet. Hij blaast wel maar de
Lucht is gewoon lauw. Niet eerder bij stil gestaan maar de radiatorkachel lijkt dus inderdaad verstopt of bijna verstopt. Temperatuurmeter loopt op als ik in de 5de versnelling rijdt. Als ik dan terugschakel naar 4 en een 2500 toeren blijft rijden (ca 105 km per uur) loopt de meter netjes terug naar 90C en blijft constant zoals het zou moeten zijn

EM66 65

1 maand

Motor koelsijsteem op storing controleren of de electrische waterpompen ook bediend worden,
Voorzijde of achterzijde van de motor bevinden zich ook electrische waterpompen ,bij het ontluchten van het sijsteem dienen deze pompen aangestuurd te worden om het sijsteem te ontluchten

bert klein 230
badge

1 maand

Weliswaar google wijsheid maar de schommelingen die op de temperatuurmeter zichtbaar zijn hebben van doen met de thermostaat die bij 89 graden open begint te gaan en bij 102 graden volledig open is.
Zodra de koelvloeistof door de waterpomp rondgepompt wordt kan de temperatuur nog even oplopen tot 110 graden en zakt weer naar de 90 graden omdat de thermostaat weer dicht gaat.
De temperatuurmeter in uw auto is wellicht gevoeliger voor temperatuurschommelingen maar met de koeling van de motor is m.i. niets aan de hand.

ron5300 10

1 maand

Daar je al vele delen vervangen hebt,zou wel eerst meten of de temperatuurmeter over eenkomt met de motortemperatuur, door deze mechanisch te meten bij laag en hoog toerental ,normaal komen deze diesels nooit boven de 90 graden dit wordt gestabiliseerd in het instrumenten paneel , temperatuur variatie zoals termostaat open en dicht heb je in de opwarmfase eenmaal op temperatuur is dit niet meer waarneembaar.
Een immitatie vervangende sensor of schakelaar kan je ook op een dwaalspoor brengen

bert klein 230
badge

1 maand

Had ik 3 dagen geleden ook al geopperd maar nog geen antwoord op gehad.

kaleido 1 5305
badge vip badge

1 maand

Bedankt voor jullie adviezen. Uiteindelijk bleek toch de radiatorkachel de oorzaak. Deze was voor 70% dichtgeslibd en is nu vervangen. Mijn probleem is opgelost en de temperatuur is weer helemaal stabiel op 90C.

EM66 65

1 maand

Mooi bedankt voor de feedback

kaleido 1 5305
badge vip badge

1 maand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.