Volkswagen Jetta 2007: P2006

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: BMY, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 103

Hallootjes iedereen!

Ik heb een fijne Jetta 1.4 TSI uit het jaar 07, de wagen rijdt over het algemeen super lekker in combinatie met de fijne DSG.

Maar, ik heb al een tijdje een naar probleem. Zodra ik de auto start & de weg opgaat, rijdt ze super! Lekker een zacht maar aantrekkelijk turbo geluidje & fijne acceleratie.

Zodra ik een stuk gereden heb, gaat de auto raar doen. Dit uit zich in accelereren tot aan 3500 toeren, gevolgd door een schok met als eind resultaat dat de auto als een slak accelereert.

Daarbij komt ook kijken, dat ik het gefluit van de turbo amper tot niet meer hoor ( ik vermoed een noodloop)

Wel apart dat hij eerst normaal rijdt & vervolgens met dit probleem komt.

Natuurlijk heb ik VCDS & het voertuig uitgelezen, mijn auto gooit met de P2006 code *Klep Inlaatspruitstuk Bank 1, permanent gesloten*.

Echter, als ik de fout verwijderd, komt hij direct terug, dit lijkt mij dus niet te maken hebben met het probleem. Zeker gezien de auto goed rijdt als ze koud is. (wel stotteren bij idle met cold start).

Ik heb ook een sensor losgekoppeld, zie foto. Toen verdween de code P2006, maar kreeg ik P2008 (Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom elektrische fout in circuit) naar mijn hoofd geslingerd..

Toen stotterde de auto helemaal niet, ook geen engine light..

De N75 heb ik al vervangen, hier kan het dus niet aanliggen.

Wie o wie kan en wilt mij helpen, dit irriteert namelijk best bijzonder erg en soms op de snelweg met dit trage ding is vervelend / gevaarlijk.

Tony.

.

Geplaatst door

Tonyjetta (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dus de bedrading van die klep is goed want de storing veranderde van een verwijzing (die klep gesloten) naar een elektrische foutcode, dus als bedrading stuk zou zijn dan zou de storing niet overgaan naar een elektrisch probleem.
Die klep op de foto werk op vacuumdruk, er zitten slangetjes aan die naar een potje gaan en dat potje bediend de variabele inlaatkleppen. Kijk even of die hevel van de inlaatkleppen nog wel beweegt en of die slangetjes niet lek zijn. Ook heb je een vacuumslang op je motorafdekplaat met een accumulator, dit kan ook lek zijn of slangaansluiting gebroken oid.
De 2 slangen die naar/richting turbo gaan zijn ook niet gescheurd?

Probleem van inhouden ligt mogelijk aan of de turbo (wastegateverstelling) of de n75 klep (boven bobine 2) of de omloopklep op de turbo of in het ergste geval een zuiger stuk. (compressieverlies).
Dit is niet zo 123 via de pc uit te leggen maar de wastegate stang kan je wel goed voelen met koude motor.
Tussen hitteschil en voorfront zit de wastegate, kijk ff met een spiegeltje. Vaak gebeurd er dat er veel speling komt op de overbrenging van stang op de hevel die de wastegate klep bediend. Dan wordt het een ovaal gat zeg maar. Is vaak te voelen en te zien. Als je de stang zijwaards beweegt en de heven/klep blijft stilstaan dan is dat je probleem.

Zoals op deze foto.

https://nl.aliexpress.com/item/328549586...

ricky 10
badge

4 jaar

Hoi!

Super bedankt voor uw antwoord, aan het zuiger zal het niet liggen! Want het gebeurd echt wanneer de auto of de 100Kph passeert of als ik hem een keer goed doortrek, dan schiet hij in z’n nood loop.

Het rare is, ongeveer 5 weken terug liep hij in nood loop en ineens tijdens de rit werkte alles weer naar behoren sterker nog hij heeft 1.5 week geen problemen gehad & spontaan kwam het weer terug. Lijkt mij iets kleins, nergens aangezeten btw.

Is de intake manifolds kleppen makkelijk te inspecteren?

Tony.

Tonyjetta 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.