Hallo,
Ik heb hier een Passat staan met het volgende probleem: Als je de motor koud start dan hoor je heel kort de nokkenasketting ratelen en zodra er oliedruk is is het weg. Ga je dan rijden dan komt het na een tijdje weer terug. Dit gaat tot 2000 toeren en dan is het weer weg.
Nu heb ik het volgende gedaan:
Vorige week een oliebeurt gegeven, 5W40 erin gedaan en lopen als een zonnetje, na 2 dagen begint het probleem opeens te komen.
Ik had al gezien dat er veel vervuiling, black sludge, in de motor zat dus was al bang voor een verstopte zeef. Ik heb de pan eronderuit gehaald en alles schoongemaakt, de oliezeef zat idd helemaal dicht met aanslag.
Alleen nu met alles schoon weer een rondje gereden en dan valt de oliedruk weer weg en hij begint weer te tikken.
Veel mensen roepen meteen dat de nokkenasversteller kapot is maar ik kan dat niet zien in combinatie met de oliedruk en de temperatuur.
Morgen ga ik maar eens een hele agressieve flush erin gooien.
Iemand ervaring met dit probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
komt regelmatig voor bij vervuilde motor, olie vervangen begint nadien lawaai te maken.
vervuilde oliedelen lossen in de motor ,te lage oliedruk doordat kogelklepje overdrukventiel onvoldoende afdicht.
zit meestal inde oliepomp .
met flush risico kleine smeerkanalen kunnen gaan dichtzitten doordat alle rotzooi los raakt
Vandaag de oliedruk gemeten maar daar wordt je nog niet heel wijzer van.
Koude motor: stat. 2,3 bar en verhoogde toeren max. 6 bar.
Opwarmende motor daalt de druk langzaam tot 1,7 bar stationair en de max druk blijft op 5,5 hangen.
Na ongeveer 10 tot 15 min stationair draaien valt de druk ineens weg en dat gaat gepaard met het tikken van de nokkenasversteller. Als ik gas geeft boven de 2000 toeren dan is de druk max. 4 bar en is het tikken weg.
Nu blijft de vraag, daalt de oliedruk doordat de nokkenasversteller olie lekkage heeft of is het de oliepomp die teveel slijtage heeft?
Wie weet het??
Waarschijnlijk een vervuilde/defekte overdrukklep in de oliepomp.
Gr John
Ik bouw morgen de oliepomp uit. En dan zullen we eens kijken.
Motor was dusdanig vervuild dat ik besloten heb om een motor te wisselen. Ik kon er goedkoop één krijgen. Maar nu meteen het volgende: Als hij langer stationair draait gaat het toerental plots naar beneden en begint te motor een beetje te galopperen, of hij slaat af. Rijden is verder goed.
Ik heb nieuwe pakkingen gemonteerd en de vaccuum/carterventilatieslangen zijn ook nieuw. Meten met VAGcom geeft hij een lambda van -14,1 %?? Aangezien ik niet in het bezit ben van een 4 gas tester is dit de enige waarde waar ik iets mee kan.
Heb jij een idee John?
Als er voor de rest geen storingen in staan dan zou ik eerst beginnen met het reinigen en in de basisstand zetten van de gasklep.
Gr John
Gasklep huis is schoon. Ik zal eens kijken naar de basisstand. Heb jij een idee op die lambdawaarde, dat is in Motor, groep 6 dan de 4e kolom. Geeft hij bij dus tussen de -15 en -14 %.
Groepsnummer 07 bij nullast (warme motor, koelvloeistoftemperatuur niet lager dan +85 °C)
Meetwaardenblok lezen 7
⇒
◂ Er verschijnt:
- 0.7%
0.755 V
6%
0.87
Correctiefactor van de mengselvorming bij actieve tankontluchting
▪ < 1,00: tankontluchting levert rijk mengsel, lambdaregeling verlaagt de inspuithoeveelheid
▪ = 1,00: geen tankontluchting of tankontluchting levert ideaal mengsel (λ = 1)
▪ > 1,00: tankontluchting levert arm mengsel, lambdaregeling verhoogt de inspuithoeveelheid
Impulsverhouding magneetklep 1 absorptie-koolfilter -N80
▪ 0%: magneetklep gesloten
▪ 99%: magneetklep open
Lambdasondespanning (gerelateerd aan referentiemassa: 260...300 mV)
▪ Spanning schommelt continu tussen - 0.1 V en 1.0 V: OK
▪ - 0.1...+ 0.3 V: hoog percentage restzuurstof, mengsel te arm
▪ 0.7...1.0 V: laag percentage restzuurstof, mengsel te rijk
▪ Constant 0.45...0.50 V: lambdasonde werkt niet
▪ => lambdaregeling controleren - blz. 24-33
Regelwaarde van de mengselvorming (lambdaregeling)
▪ -10...+10%: in orde
▪ Buiten tolerantie: lambdaregeling controleren => blz. 24-33
In groepsnummer 7 staan de waarden die hij zou moeten hebben en daar kan je ook zien of hij tussen 0,1 en 1,0 volt pendelt.
Gr John
Ik zal eens kijken met de laptop morgen.
Ik heb net de lambda sonde vervangen en de originele bougies terug gezet en naar mijn idee loopt hij nu wel beter. Ik heb geen dip meer gehad. Ik vind dat hij nog wel steeds een beetje poft in de uitlaat. Rijden is nog steeds ok.
Heb ik net weer wat anders. Paneel van de ECC kapt er ineens mee, geen verlichting geen letters. Als ik de stekkers 1 voor 1 lostrek begint de ventilator te draaien op verschillende. In zekeringkast gekeken maar geen zekering kapot. Ooit zoiets meegemaakt???????????
Ik wordt ondertussen een beetje ziek van die auto, wat begint met een beurtje kost je gewoon dagen ellende..........
Maar goed,
John als je nog ideeen hebt hoor ik het graag.
Groeten,
Gertjan
Alles is nu opgelost, de motor loopt en start nu goed en rijdt ook prima.
Blijkt dat er voor de ECC 4 zekeringen zijn waarvan er maar 1 is aangeduid in de zekeringkast, met het elek. schema erbij was het echter zo gevonden.
Allen bedankt en op naar de volgende storing................:-p
Oplossing als hierboven.
Dit item wordt gesloten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar