Volkswagen Passat: Passat hapert/stottert/loop onregelmatig bij voornamelijk 1800 t

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 130 PK

Ik heb een Passat 1.9 TDI 130 PK van 2003. De auto heeft 160.000 km gelopen.

Als ik een cconstante snelheid aan houd bij 1800 dan hapert/stottert/loopt de motor onregelmatig. Dit is het beste voelbaar in 3 en 4. Ook bij stationaire lopen 'sloeg de motor soms over".

Toen men de brandstofpomp had vervangen was het een stuk beter met het onregelmatig lopen. Echter stationaire sloeg de motor nog steeds over. Later hebben ze ook de verstuivers vervangen en toen was het stationaire probleem opgelost, maar het onregelmatig lopen bij 1800 doet hij nog steeds.

LMM en Kabelboom zijn ook vervangen.
Met de auto is bij circa 35.000 km een keer benzine getankt.

De auto geeft geen foutmeldingen.
Volgens PON zijn er geen software updates voor deze auto.

Wie weet wat?

Bart890

Geplaatst door Bart890 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

waarschijnlijk hebben we hier te maken met een slecht/niet werkende EGR-klep.. een veelvoorkomend probleem.
gezien het bouwjaar (2003).. kan de EGR niet voor 100% worden dicht gezet dmv van het wel bekende metalen plaatje. doet men dit wel volgt er een storing.

dit type EGR is wel sotwarematig aan te passen, dat wil zeggen, men kan de klep voor 85% knijpen.

ik zou daar maar eens mee beginnen.

paul,

Bart890 (0), 17 jaar geleden

Paul,

Wie kan dit softwarematig aanpassen?
En als het probleem dan niet is opgelost, kan deze aanpassing dan weer ongedaan gemaakt worden?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Bart890]Paul,

Wie kan dit softwarematig aanpassen?
En als het probleem dan niet is opgelost, kan deze aanpassing dan weer ongedaan gemaakt worden?[/quote]
de dealer kan dit aanpassen... (overigens je doet je er verstandig aan de egr dicht te laten staan) tegenwoordig doet men dit standard.. het voorkomt namelijk ook problemen in de toekomst.. metname
de regelklep (EGR) wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. dit moet je nou net zien te voorkomen. het versmeert namelijk het hele inlaattraject met ook alle nare gevolgen voor de turbo....

paul,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.