Volkswagen Passat: Passat met niet werkende verwarming

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI 85kw

Mijn passat heeft al een tijdje problemen met de verwarming. Eigenlijk komt er maar hele lauwe lucht uit.
Het is een climatronic. Zelfs als hij helemaal op HI staat wordt het niet warmer.

- Motortemperatuur komt snel op juiste temperatuur en blijft daar ook.
- Nadat het probleem ontdekt is, is de waterpomp vervangen.
- Ik heb Climatronic display uitgelezen maar er is geen foutcode (444-00)
- Ik ben naar de sloop geweest en heb een ander regelunit geprobeerd voor 5 minuten, maar geen verandering.
- 2 leidingen naast de accu die het interieur binnen gaan, worden allebei warm.
- ik heb dicht bij de hoofd radiateur een kleine lekkage, daardoor moet ik wekelijks een beetje koelvloeistof bijvullen (van min tot max vul ik bij)
- de airoc werkt gewoon naar behoren, vooruit ontwasemen doet hij goed met lauwe lucht

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
k-k-k-koud he!

bohjaaa

Geplaatst door bohjaaa (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als alles naar behoren functioneerd kan het in de aansturing zitten of een verstopte kachelradiateur.

Ik lees dat je een lekje hebt en af en toe koelvloeistof moet bijvullen, heb je toevallig eens een pil in het koelsysteem gegooit om een lekkage te dichten ?

Gr Stefan

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de circulatie goed is en dus ook de 2 slangen naar interieur heet zijn en de kachel blijft lauw,dan kan het alleen maar liggen aan de temperatuurregelklep (gaat wel eens stuk) of idd een verstopte kachelradiateur.

bohjaaa (0), 14 jaar geleden

Van een pil in het koelsysteem gooien hoor ik nooit zoveel goede verhalen. Dat stuk moet gewoon gerepareerd worden bij de volgende grote beurt.
Maar het lijkt me dat dat er niets mee te maken heeft. Voordat die lekkage begon, was het kachel probleem er al.
Als er echt een temperatuurregelklep kapot is, moet er dan niet een foutcode komen op het climadisplay?
Ik wil best een dure reparatie laten doen door het dashboard te demonteren, maar dan wel graag als 100% zeker is dat daar het probleem is.
Kan zoiets niet op een andere manier gecheckt worden? Bij alleen dashboardkastje demonteren, kan ik dan al die regelaar zien?

Alvast dank

hcaluwe (0), 14 jaar geleden

Uit lezen met VagCom!!!

Dan weet je het zeker dat het één van de kleppen is die blijft hangen onder/achter je Dash.

bohjaaa (0), 14 jaar geleden

OK, ik weet weer iets meer.
Ik heb net het handschoenenkastje gedemonteerd en wat getest.
Ik zag nadat ik de temperatuur 1 graad hoger dan LO zette, dat er een schuifje met een rode kleur bewoog, dus volgens mij is de temperatuurregelaar niet kapot.
Toen ik speelde met de knoppen van de lucht stroom stand (voorruit, voeten, middenroosters) zag ik dat die hendel met de blauwe kleur bewoog.

Grote kans dus dat er iets mis is met de kachelradiateur?
Kan deze ook verstopt zijn als beide slangen die het interieur ingaan, warm worden?

hcaluwe (0), 14 jaar geleden

Er zitten vier van die regelaars achter je Dashboard , dus grote kans dat er één of meerdere niet ver genoeg open/dicht gaan, is een kwaaltje.

bohjaaa (0), 14 jaar geleden

Thanks,

Ik kan er dus maar 2 vinden (blauw en rood) waar zitten die andere 2? Hebben die ook een kleur of zijn die zwart?

hcaluwe (0), 14 jaar geleden

Moet je hele Dashboard eruit anders kan je re neit bij, maar nogmaals uitlaten lezen met VagCom zal het één en ander verklaren , voordat je werk voor niets zit te doen.

bohjaaa (0), 14 jaar geleden

Ik heb het rode hendeltje van het motortje afgewipt en die manueel helemaal naar de andere kant geduwt. Je hoort een licht geluid dat hij helemaal op het einde gaat, maar nog geen verschil in temperatuur. Ik vraag me af of die rode regelaar wel voor de temperatuur is.
Er is ook iets vaags met de regeling van lucht uitstroom. Als hij op Auto, LO staat blaast hij heel veel lucht door de middenrooster. Als ik dan 1 graad warmer doe, dus Auto 18, dan komt er alleen maar lucht bij de voeten bestuurderskant en de uitgang naar het handschoenenkastje.

Ik ga hem inderdaad eens laten uitlezen. Ook ga ik nog eens ander clima unit proberen, mijn oom heeft ook zo'n passat met climatronic.
Ik kom er nog op terug.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

gaat je kachelkraan wel open
dacht dat ie vacuumbediend is
en pas op met die van je vader
als jij kortsluiting hebt dan sloop je die van je vader ook direct
je kan beter uitlezen
is veiliger maar geeft nog geen zekerheid
als de sturing (en die meet je) goed is maar een klep defect dan geeft ie nooit een fout an

hcaluwe (0), 14 jaar geleden

[quote=bohjaaa]Ik heb het rode hendeltje van het motortje afgewipt en die manueel helemaal naar de andere kant geduwt. Je hoort een licht geluid dat hij helemaal op het einde gaat, maar nog geen verschil in temperatuur. Ik vraag me af of die rode regelaar wel voor de temperatuur is.
Er is ook iets vaags met de regeling van lucht uitstroom. Als hij op Auto, LO staat blaast hij heel veel lucht door de middenrooster. Als ik dan 1 graad warmer doe, dus Auto 18, dan komt er alleen maar lucht bij de voeten bestuurderskant en de uitgang naar het handschoenenkastje.

Ik ga hem inderdaad eens laten uitlezen. Ook ga ik nog eens ander clima unit proberen, mijn oom heeft ook zo'n passat met climatronic.
Ik kom er nog op terug.[/quote]
Dat met die Auto, LO , dat is normaal dat ie door de middenroosters blaast, maar nogmaals er blijven of er blijft een stelmotor onder/achter je dash hangen, is gewoon een kwaaltje , na verloop worden ze vuil en blijven dan gewoon halfdicht/open staan , met als gevolg deze klachten.

Uitlezen is de remedie!

En het maakt niet uit of je er een andere Clima unit inzet , zal het zelfde blijven.

Ik hoop voor jou dat niet je hele Dashboard eruit moet , en anders moet je ermee leren leven , dit is best wel een arbeidsintensief geintje , over de kosten maar te zwijgen.

Succes

Ps , @ Jerry , je kan wel degelijk uitlezen of een klep nog wel goed werkt.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

je kan zien of een klep/stelmotor word aangestuurd
je kan nooit uitlezen of de klep geheel zijn volle slag maakt
na een x seconden stopt de aansturing om verbranden van het motortje te voorkomen
en dat heb ik met een losse unit geprobeerd
de mijne deed het ook niet en hij stuurde gewoon aan maar de klep bleef plakken
en na x sec stopt de aansturing
wat er wel gebeurt is dat de klep kan plakken en geheel niet werkt
dan is de weerstand zo groot dat er een fout melding komt

bohjaaa (0), 14 jaar geleden

OK, weer wat wijzer geworden.
Vandaag ergens gelezen hoe je zonder VAGcom een zelfdiagnose kan starten (eerst luchtcirculatie-ECON knoppen vasthouden, dan contact aan)
Daar begon hij inderdaad mee.
Na een tijdje kreeg ik opeens wel een foutcode en wel deze:
4FA 02
4FA is code 01274 en een korte zoektocht leverde me volgende op:
01274 Stelmotor van luchtinlaatklep (V71)
Stellmotor für Staudruckklappe (V71)
Air Flow Flap Positioning Motor (V71)

die 02 zou betekenen: Signaal kortsluiting met de massa

Nou als ik me goed herinner heb ik het probleem opgemerkt tijdens de zomervakantie. We waren zonder jas savonds weg en in de auto hadden we het koud en merkte ik dat de lucht wel erg lauw was.
Ik weet het is lui-igheid van mij dat ik pas het probleem wil oplossen als het vriest :P
Maar iig. vlak voor we op vakantie gingen heb ik een cruisecontrol laten inbouwen. De persoon heeft een kabel gelegt tussen computerdoos en stuurkolom, een nieuwe hendel met CC bediening ingebouwd en de CC aan gezet met VAGcom.

Kan hij de boel verziekt hebben????

hcaluwe (0), 14 jaar geleden

[quote=bohjaaa]OK, weer wat wijzer geworden.
Vandaag ergens gelezen hoe je zonder VAGcom een zelfdiagnose kan starten (eerst luchtcirculatie-ECON knoppen vasthouden, dan contact aan)
Daar begon hij inderdaad mee.
Na een tijdje kreeg ik opeens wel een foutcode en wel deze:
4FA 02
4FA is code 01274 en een korte zoektocht leverde me volgende op:
01274 Stelmotor van luchtinlaatklep (V71)
Stellmotor für Staudruckklappe (V71)
Air Flow Flap Positioning Motor (V71)

die 02 zou betekenen: Signaal kortsluiting met de massa

Nou als ik me goed herinner heb ik het probleem opgemerkt tijdens de zomervakantie. We waren zonder jas savonds weg en in de auto hadden we het koud en merkte ik dat de lucht wel erg lauw was.
Ik weet het is lui-igheid van mij dat ik pas het probleem wil oplossen als het vriest :P
Maar iig. vlak voor we op vakantie gingen heb ik een cruisecontrol laten inbouwen. De persoon heeft een kabel gelegt tussen computerdoos en stuurkolom, een nieuwe hendel met CC bediening ingebouwd en de CC aan gezet met VAGcom.

Kan hij de boel verziekt hebben????[/quote]
Alsjeblieft hier wat info , met dank aan Gerrit Speek
http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

Doe er je voordeel mee,

Hans

bohjaaa (0), 14 jaar geleden

Nou,
ik heb net nog eens onder het dashboard gekeken en ik zag stelmotor V71 duidelijk zitten.
Bij het indrukken van de circulatie knop ging die schijf netjes draaien en ging een grote bolle "deksel" open, waar hij het lucht uit het interieur zuigt ipv frisse lucht. Die V71 moto is dus niets mis mee. Ik hoor zelf geen tikken of kraken wat je veel gebruikers wel eens hoort zeggen.
Naar wat ik nu allemaal ontdekt hebt, denk ik dat de basissettings van vooral de air flow positioning flap en temperatuur flap vernacheld zijn sind de cruise control is ingebouwd. Ik ga hem morgen of overmorgen uitlezen met VAGcom en dan ga ik een basis afstelling doen. Hopelijk lost dat het op.
Sinds mijn geklooi afgelopen zondag, wordt hij trouwens wel wat warmer nu. Maar dan eigenlijk alleen als ik hem op centrale roosters in het dashboard stand zet. Het blijft ook vaag dat als ik hem op auto zet dat er alleen lucht bij de voeten komt

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als de kleppen geheel openen en sluiten zal t niet in de basis afstelling zitten
maar we wachten af

bohjaaa (0), 14 jaar geleden

Ik heb hem zojuist uitgelezen. Eerst heb ik een zelftoets laten doen, na een tidje stopte hij ermee en bij foutcodes zag ik het volgende:

VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 3B1 907 044 D
Component and/or Version: CLIMATRONIC D2.3
Software Coding: 05000
Work Shop Code: WSC 00028
2 Faults Found:
00792 - A/C Pressure Switch (F129)
64-10 - Not Currently Testable - Intermittent
00281 - Vehicle Speed Sensor (G68)
64-10 - Not Currently Testable - Intermittent

Toen heb ik 2x de basisinstellingen gedaan en dit deed hij.
Maar het gaf niet het gewenste resultaat. Kachel wordt even warm als gisteren. (Beter dus als dat het voor zondag was, maar zeker niet optimaal)

Toen heb ik een autoscan gedaan en hij vond wat meer fouten.

Address 17: Instruments
Controller: 3B0 920 822 A
Component: B5-KOMBIINSTR. VDO V25
Coding: 05145
Shop #: WSC 01030
IMMO-IDENTNR:
2 Faults Found:
00779 - Outside Air Temp Sensor (G17)
30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
00779 - Outside Air Temp Sensor (G17)
29-10 - Short to Ground - Intermittent

De buitentemperatuur meter werkt gewoon, ook op de climatronic unit

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway
Controller: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN 0001
Coding: 00004
Shop #: WSC 00028
1 Fault Found:
01044 - Control Module Incorrectly Coded
35-00 - -

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv.
Controller: 1J0 959 799 S
Component: 3N Zentral-SG Komf. 0001
Coding: 00257
Shop #: WSC 00028
2 Faults Found:
00930 - Locking Module for Central Locking: Rear Left (F222)
27-00 - Implausible Signal
00912 - Window Regulator Switch: Front Left (E40)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.