Volkswagen 0: Passat TDI 85Kw 1999 - stoom uit uitlaat, koppakking niet stuk

Bouwjaar: 2006

Deze mooie Passat TDI (10'99 85kw/115pk AJM) met slechts 128.000 km's heeft voor de tweede keer een koelvloeistof probleem.

Nu zijn de verschijnselen: Borrelen in de kachel (waarschijnlijk) en witte rook (stoom?) uit de uilaat. Er zijn geen foutcodes geregistreerd. Temperatuur altijd normaal en slechts 1x een beetje koelvloeistof bijgevuld. Test met damp uit koelreservoir wees op aanwezigheid van Co2 in vloeistof - conclusie KOPPAKKING (wellicht nog in een beginnende fase). NB koelsysteem is tijdens deze diagnosefase niet op drukverlies getest.

Ok - dus kop eraf en ..... pakking ziet er perfect uit!!! Dus nu wordt kop afgeperst - resultaat nog niet bekend.

Maar de reden waarom ik dit probleem hier deponeer is dat er bij 60.000 (2002) ook een koelvloeistof probleem was - gooide na 60 km namelijk het hele reservoir leeg (in Zwitserland direct nà de Gothardtunnel). Auto gerepatrieerd, maar conclusie van dealer was dat deze het probleem niet kon vinden en dat het zeker de koppakking niet was.
Na de nodige aandrang, is de kop er toen wel afgetrokken, maar pakking was heel - wel vervangen (garantie - want drie dagen ervoor was de auto al bij deze dealer gecontroleerd ivm vloeistof verlies - advies was toen: u kunt er de hele wereld mee rond). NB Het is niet bekend of toen de kop ook meteen gevlakt is.

Vraag is dus: Stel dat de kop nu niet gescheurd blijkt te zijn, waar kan dit anders aan liggen? Zijn er soortgelijke problemen bekend? Eigenaar wordt gek omdat het probleem mogelijk weer niet wordt gevonden!

Bluespaul

Geplaatst door Bluespaul (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Beunhaas (520) PRO, 17 jaar geleden

Mogelijk heeft de cylinderkop scheuren, dit wordt niet altijd gevonden met afpersen, wel met penetrant onderzoek

Thomas11398 (0), 17 jaar geleden

Hoe weet je zo zeker dat de koppakking heel was? Dat er niets aan de pakking te zien is wil nog niet zeggen dat deze zijn werk goed deed... Zeker als het een pakking is die uit verschillende laagjes bestaat..

Beunhaas (520) PRO, 17 jaar geleden

Thomas heeft zeker een punt, de symptomen waren typisch voor een lekkende koppakking...

Bluespaul (0), 17 jaar geleden

Hier nog even de afloop:

Het resultaat van het afpersen van de kop was, dat de er GEEN scheur in de kop zat. Dus opnieuw de pakking bekeken en zoals al gesuggereerd door Thomas werd toch een pakkingsprobleem gevonden. Zonde van dat afpersen.
Eén van de conclusies was dat tijdens de vorige reparatie de kop niet helemaal schoon is geweest en dat dit de uiteindelijke lekkage heeft veroorzaakt (maar ja ga daar maar eens verhaal ophalen).

Kop dus gevlakt, alle verstuivers er weer in en afgesteld, allemaal nieuwe rekbouten erin en weer in elkaar. Tegelijkertijd de distributieriem en luchtmassameter vervangen en de egr-klep bijna geheel gesmoord.

en ......... Loopt weer als een trein.

Bedankt voor de support

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.