Sinds kort heb ik enkele malen wat startproblemen. Ik moest enkele keren voorgloeien en dan begon de motor met wat roken toch weer te lopen. Nu wil hij helemaal niet meer lopen. Geen enkel plofje.
Ik heb de gloeibougies getest. Er is spanning en ze gloeien.Ze waren helemaal droog. Ik heb het brandstoffilter vervangen. Was niets mis mee. Er lijkt helemaal geen brandstoftoevoer.
Dus heb ik voor alle zekerheid het dieseltoevoerklepje vervangen. Geen resultaat.
Als ik het kontakt aanzet dan komt er spanning op het klepje, maar die valt na korte tijd weer af.Zeg 5 sekonden.
Verder hoor ik gelijktijdig na het op kontakt zetten een wat raar geluid rondom de brandstofpomp. Als een wat haperend trillend relais/kontakt. Die stopt ook na die 5 sekonden.
Daar lijkt dus een storing vandaan te komen die mogelijk de brandstoftoevoer stopt.
Wie heeft een idee wat het is en waar ik naar moet kijken?
Er is nog geen storing uitgelezen. Ik hoop dat dat dit weekend gaat lukken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Transponder probleem?Proberen met reservesleutel.Toch maar eerst laten uitlezen.Electr.blokje aan contactslot gebarsten?
wanneer het een transponder probleem is dan start de wagen maar valt deze direct stil.
Probeer anders om rechtstreeks spannig op het klepje te zetten. Of demonteer het binnenwerk van deze klep.
grts
Hoi, inmiddels zijn de foutcodes uitgelezen. Het zijn
18058 canbus, geen signaal van instrumenten controller.
18008 Voedingsspanning contact 15 te laag.
Ik vermoed dat deze laatste de oorzaak is. Uit de schemas kan ik niet veel wijzer worden.
Klem 15 zou geen spanning krijgen. Is dat aan het kontaktslot? Hoe kom ik erbij?
Of relais voor spanning aan klem 30 zou defekt kunnen zijn. Relais J317 defekt.
Waar zit dat relais precies? Uit de schemas is het vrij onduidelijk op te maken.
Weet iemand waar ik moet zoeken zonder teveel schade?
Bij voorbaat dank.
Kees.
16 jaar
Is de accu inmiddels leeggestart geweest? Het lijkt mij namelijk dat de poelie vande krukas loszit.
Jos.
Wat heeft het leegstarten met de poelie te maken? Om de auto binnen te zetten heb ik de accu inderdaad leeg. Hij laad nu op.
Ik heb alle relais doorgemeten. Geen probleem.
Wat ik vreemd vind is dat na het kontakt aanzetten er na 5sek. de spanning wegvalt oa. naar de dieselafsluiter. Ik dacht nog even dat het kontaktslot rot zou zijn, maar daar lijkt het niet op. De gloeibougies gaan na een aantal sekonden uit, maar de dieseltoevoer toch niet? Het lijkt of er een verband is.
Code 18058 duidt op een falend signaal van Instrument controller?
Ook zou een weerstand in motorregelmodule de oorzaak kunnen zijn.
Waar moet ik dan aan denken? En meten?
Het wordt steeds lastiger.
Ik ben bang toch naar de garage te moeten. Dan moet het wel heel erg zijn.
Kees.
16 jaar
Ik bedoel dat de uitgelezen storingen te maken hebben met een te lage spanning, en dat het slecht/niet starten een losgelopen poelie kan zijn.
Jos.
zet dan toch een plus op de afsluitkontakt van de pomp. en zie de distributie na of deze nog wel juist staat.
succes,
Op dit moment weet ik het niet meer. Ik heb alle relais doorgemeten. Er staat 12volt op klem 15. Het klepje van de dieseltoevoer is nieuw. Het kontakt reageert op beide sleutels zoals het hoort.
Ik heb een wartel losgedraaid van een verstuiver. Als ik start komt er werkelijk geen druppel uit.
Het filter is nieuw. Ik heb de toevoerslang gevuld en toch wil hij niet starten.
Volgens Olving moet ik tussen pootje 1 en 3 van de sensor onderaan de pomp 13 Ohm meten. Daar meet ik niets wel tussen 2 andere pootjes. Olving kan een drukfout maken of er is iets stuk;l
Wat ik niet begrijp is waarom er,als ik het kontakt aan zet, zonder te starten, na enige sekonden het brandstofklepje afgeschakeld wordt en er een duidelijke klik in de brandstofpomp klinkt. Wie kan mij dat uitleggen? Er waren wel foutcodes, maar die komen niet terug na wissen. Wel als ik diverse kontakten lostrek etc.
Ik denk nu dat het aan de pomp moet liggen. Uitbouwen en wegbrengen lijkt de remedie.
Ik begrijp alleen niet wat er mis kan zijn,dat er werkelijk geen druppel uitkomt.
Mogelijk de aanzuiging of iets in de pomp wat de zaak helemaal uitschakelt.
De pomp draait gewoon. De distributieriem moet toch worden vervangen. Dus dan kan de pomp er ook uit. Als ik het zaakje goed merk dan blijft de timing hopelijk goed.
Wie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn?
16 jaar
Wanneer er geen brandstof uitkomt is er inderdaad waarschijnlijk iets met de pomp niet in orde. Je zou eens kunnen proberen een kannetje boven de pomp te hangen en rechtstreeks brandstof in de pomp laten lopen. Wanneer er dan nog geen brandstof uit de verstuivers komt is het zeer goed mogelijk dat de pomp zelf stuk is.
Jos
Dat heb ik ook gedaan. Er kwam niets uit. Uiteindelijk heb ik de auto vanmorgen op laten halen door een Bosch servicedienst net over de grens. Er zit niets anders op. Ik wacht met grote spanning op de uitkomst van hun onderzoek. Ze wilden het liefst de hele auto. Ik dacht eerst ik bouw de pomp uit en laat hem testen. Bij terugbouw kon ik er dan meteen een nieuwe riem op zetten.
Helaas moet ik nu afwachten.
Ik laat weten wat er aan de hand was. Tot nu toe bedankt voor de bijdragen.
16 jaar
Inmiddels was de diagnose gesteld en bleek de pomp kapot te zijn. Je weet nooit zeker wat er was als je de zaak uit handen geeft.
Revisiepomp kost 800E en inbouw ca. 300E. Hij loopt nu weer als een zonnetje.
Ik heb wel jaren met biodiesel gereden. Ik had net weer gewone diesel getankt en nu krijg ik dit. De volgende keer bouw ik eerst de pomp uit en breng hem dan weg.
Wat er nu stuk was zou ik graag willen weten maar helaas.
Dat was het. Bedankt voor het meedenken.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar