Volkswagen Passat: piepende multi-riem

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: AHU

Hallo mensen,
DIT BERICHT IS REEDS EERDER GEPLAATST GEWEEEST ONER AUDI:
Toen kreeg ik een reactie dat ik de multiriem vervangen moest door een orginele dat is reeds gebeurd maar dit ook zonder recultaat.
WIE KAN MIJ HIERBIJ HELPEN IK BEN DE KLUS EVEN HELEMAAL BEISTER!!!!!!!
MISSCHIEN HEEFT IEMAND HET PROBLEEM EENS EEN KEER MEEGEMAAKT BIJ EEN PASSAT HET BETREFT EEN ZELFDE MOTOR AANGEZIEN HET ONDER DE VAG GROEP HOORT!!!!!.

Wij hebbben een audi A6 1.9Tdi AHU `96 met het volgend probleem.De klant klaagd over een piep die tijdens het starten voorkomt bij een koudemotor.Als de motor warmer wordt is het weg.
Wij hebben eerst uitgezocht waar het deed bij de v-snaar of bijde multi-riem als de multi-riem eraf ligt is het probleem weg.
Wij hebben het volgende al vervangen wat versleten was:Spanner,
Stang v/d spanner deze was ingesleten en sterk verroest en de gleidebusjes die in het alu-frame zitten waar de dynamo/airco meevast zit aan het motorblok,spanrol multi-riem,spanrol distributieriem.De distributieriem stond ook te slap strakker gezet allemaal niets geholpen.Later kwamen we erachter dat geluid sterker werd als de airco erbij in word geschakeld.Een ander afspraak gemaakt met de klant voor het het demonteren van de aircopomp ,omdat je de luchtpleet kunt verstellen mer ringetjes.
Als er maar iets vet tussen de koppeling komt is het weg.
Dus de aircopomp v/h alu-frame gedemonteerd koppeling +
poelie eraf gehaald en wat bleek eraan de hand te zijn heel veel roest tussen magneet en poelie. Dit allemaal schoongemaakt en opgeschuurt en weer gemonteerd(poelie lager oké).Multi-riem gemonteerd zonder aircokoppeling en het bleef nog steeds piepen.
Toen 1 strakkere riem gemonteerd en ook niet.Als je iets rem- reiniger op de multi-riem spuit is het weg.Dus de krukaspoelie gedemonteerd kijken of daar iets aan te zien was ook niet.(torsie demper)Zonder krukas-poelie is het verdwenen. Het rubber zit nog netjes tussen de beide gietyzeren stukken v/d poelie.Of is toch de poelie versleten wie kan ons verder helpen?Wij kunnen het niet vinden waar het vandaan komt.Iemand ervaring met dit piepje.
Het doet het alleen als de multi-riem belast wordt koude toestand.

ALVAST BEDANKT VOOR DE REACTIE!!

raymond_hoste

Geplaatst door raymond_hoste (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

denk toch je krukas-poelie [demper] vervangen.

peugeot206 (0), 17 jaar geleden

.

raymond_hoste (0), 17 jaar geleden

hallo mensen,
Maar op deze dynamo zit geen vrijloop op maar wouden er wel een opbouwen. Ik wil ook zo geen krukas poelie vervangen als ik niet zeker weet of dit het is. Hij was niet voorradig bij de dealer en hij kost ook nog even €260 bruto. Dus vandaar dat ik even om reactie vraag hoe anderen erover denken. Wij hebben erzo veel nieuwe onderdelen aan gezet en de klant blijft het probleem houden. Maar erzaten wel veel kapotte onderdelen aan.
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

crish (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit probleem heb ik ook meegemaakt bij een A6, en de laatste oplossing was, een doorlooppolie op de alternator plaatsen. En nu is er geen gepiep meer. Hopelijk hebben jullie hier iets aan want ik heb ook lang moeten zoeken.
groeten cris

peter (0) PRO, 17 jaar geleden

vrijlooppoelie op dynamo zetten zorgt er voordat de riem minder klappert dit helpt goed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.