Volkswagen Golf IV: Pingelen, bij wegrijden/oppakken na een bocht

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Ik word helemaal gek van dat gepingel! Bij normaal wegrijden (lees: klein beetje meer toeren en koppeling op laten komen pingelt de motor zo enorm, gewoon niet leuk meer! Probleem komt ook voor als je in stadsverkeer een straat inrijdt en weer wat gas geeft (meestal in de tweede versnelling dus). Inparkeren is soms een gekraak van jewelste! Om nou altijd met grote stralen gas in te parkeren...

Ik heb even Google er op losgelaten en daar staan een aantal tips en opmerkingen. Ik leg mijn gedachten omtrebt de oplossing graag aan jullie voor:
* Onsteking/bougies: In mijn ogen niet direct de oorzaak. De onstaking timing is elektronisch en kan niet fout gaan. Als het anders is dan hoor ik het ook graag. Auto heeft net een onderhoudsbeurt gehad en dus ook nieuwe bougies?
* Luchtmassameter. Kan het zijn dat de luchtmassameter (een berucht onderdeel op VAG producten) de geest heeft gegeven? Ik kan me van mijn Audi A4 uit 98 herinnneren dat de automaat ronduit beroerd schakelde wat na vervangen van de luchtmassameter opgelost was (tip van een automaatspecialist).
* Andere benzine tanken. Het zou helpen om 98 ipv 95 te gaan tanken, hoewel 95 en zelfs E10 in deze auto moet kunnen. Helpt dat inderdaad?

Ik leg het graag aan jullie voor!

edjekroketje

Geplaatst door edjekroketje (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

rebel57 (0), 11 jaar geleden

Ik denk dat de oorzaak eerder bij iets anders gezocht moet worden bv de pingelsensor.
Laat hem eerst even uitlezen !!
Het rijden op 98 kan maar als hij zo erg pingelt dan betwijfel ik of dat gaat helpen

edjekroketje (0), 11 jaar geleden

Uitlezen is een idee. Dan weet ik of de pingelsensor alarm heeft geslagen. Aangezien hij op 10 augustus naar de garage gaat voor stabilisatorstangrubbers willen ze hem misschien wel even uitlezen.

Maar goed, als de pingelsensor is aangesproken, dan weten we dat hij pingelt. Dat moet toch een oorzaak hebben of denk je dat de pingelsensor stuk is en deze het pingelen dus niet kan voorkomen?

O ja, bedankt voor het meedenken alvast!

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Deze blokken hebben constructief last van pingelen en vooral als je het toerental onder stationair laat komen tijdens optrekken, ook pingelen ze wel vaker bij veel gaspedaalvraag en dan bij lage toeren. Alleen de vraag is of jouw auto het harder doet dan wat normaal is. Heb je de auto pas net of is het gepingel harder geworden?
Zou hem idd laten uitlezen en een monteur mee laten rijden want zoiets als dit moet je zelf horen om goed te kunnen beoordelen, ook gezien welk geluid normaal is bij een bepaald type motor. Film het anders even zodat wij het mss kunnen horen.

edjekroketje (0), 11 jaar geleden

Hallo Ricky,

Ik wilde eerder reageren maar ik kwam even niet in Problemcar binnen.

Nuttige opmerking, dank. Ik vind het een ietwat vreemd verhaal dat de blokken hier constructief last van hebben. Er is geen wijziging aan de inspuiting of ontsteking te doen die het kan corrigeren of in ieder geval zo veel mogelijk vermijden? Hoewel ik het voornamelijk irritant vind dat gepingel, zal het misschien voor de motor ook niet al te fijn zijn. Daarbij komt dat inderdaad dat beetje kracht op een moment dat het pingelen heel erg is, compleet verdwenen lijkt. Tot zover mijn gedachten en waarnemingen.

Ik zal eens proberen een rondje te rijden met een monteur om te horen of dat wat ik met mijn rijstijl ervaar, nog binnen zijn perceptie van "normaal" valt of niet. Ik zal eens proberen een filmpje te maken, ik weet niet of dat gaat lukken, met name of het microfoontje het pingelgeluid oppikt.

Hoorbaar achter het stuur (en omdat ik vaak met het schuifdak open rijd) is het pingelen zelfs als je gewoon stationair een beetje gas geeft. Dotje op het gas pedaal, eerst "krr" en dan maakt het blok pas toeren. Op de snelweg is het een fijne motor en ik had het idee dat het na een lange rit met forse snelheid (lange stukken 150/160) wel minder was. Maar na een paar dagen sukkelen in NL komt het wel weer terug. Tja om nou overal met 4000 toeren te rijden is ook geen optie.

Conclusie is wel dat er weinig aan te doen is. Ik vraag me af wat dat dan weer betekent voor de levensduur?

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Dan denk ik toch dat het veel te erg is bij jouw auto want stationair en dan gas geven dan zou je het weer niet moeten horen, dat is niet goed. Inderdaad maar even laten horen aan een monteur of filmpje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.