Volkswagen Golf IV: Plotseling inhouden (schokken) en soms afslaan 1.6 motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Mijn Golf 4 met 1.6 motor heeft sinds kort een probleem. Nadat de startmotor is vervangen bij de VW dealer (hij is altijd bij VW dealer in onderhoud geweest) heeft hij dit kwaaltje. Als je gewoon rijdt houdt hij ineens in (heel kort) alsof er helemaal geen ontsteking is. Het zijn korte schokken. Hij is bij de garage geweest, en is uitgelezen (de waarden heb ik niet). Na een week van vervangen en proefrijden door de monteurs zijn we eigenlijk helemaal niks opgeschoten. De lambda sonde is vervangen, een temperatuursensor, een toerentalsensor en nog een paar dingen. Ik heb nu het advies gekregen om hem maar in te ruilen voor 1500 euro, want men weet het verder ook niet. Verder heeft hij altijd prime gereden, zonder enig probleem (bijna 2 ton op de teller). Ik heb op dit forum ook gespeurd naar vergelijkbare problemen, maar de enige die erop lijken zijn een defecte gasklepregelaar en een defecte bobine. Dat zou een dealer toch gewoon kunnen zien?

Nysnarg

Geplaatst door Nysnarg (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Inruilen voor 1500 euro ? Ik had ze wat anders verteld,

Als het probleem daadwerkelijk ontstaan is na de reparatie van de startmotor, mogen hun het ook uitzoeken, je hebt zeker ook nog alle delen moeten betalen die vervangen zijn geworden ?

Als hij zo inhoud / schokt, zie je dan ook de toerenteller even vreemd doen, bv heen en weer springen ?

Nysnarg (0), 13 jaar geleden

Stefan: Nee de toerenteller doet normaal. Het zijn ook hele korte schokken, een fractie van een seconde, maar je schrikt je rot.

Nysnarg (0), 13 jaar geleden

Hij is vandaag bij een andere garage geweest. Die heeft geconstateerd dat de toerentalsensor bij de krukas vervangen moet worden. Ik heb op een ander forum (http://amtgarageforum.nl/volkswagen/golf... gelezen dat je dan ook goed moet kijken of de bedrading van die sensor niet beschadigd is, en dat storingen van die sensor ook een melding van de lambda sonde kan veroorzaken. Als dit het werkelijk is (vingers gekruist) dan snap ik ook waarom deze storing ineens optrad na vervanging van de startmotor (die sensor zit er vlak naast). Kosten: 300 euro, want anderhalf uur werk plus onderdelen. Wordt het toch nog een dure startmotor...

Nysnarg (0), 13 jaar geleden

Opgelost. De toerentalsensor die bij het vliegwiel zit (dus vlak achter de startmotor) bleek de boosdoener. Deze is vervangen, en nu zijn alle klachten verdwenen. Ik heb inmiddels 300 km met de auto gereden, en hij is weer als nieuw (voor zover je dat van een 98-er kunt zeggen).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.