š Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Collegas,
Kun je een 2 massa vliegwiel van een polo diesel vervangen door een gewoon vliegwiel incl bijbehorende drukgroep en plaat zoals bijvoorbeeld in een sdi zit?
Zon nieuw vliegwiel is erg duur en hij is vanaf nieuw nu al 2 x vervangen, das nog vaker dan distributieinterval, en plaats indien mogelijk liever een normaal vliegwiel Bedankt alvast
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je trapt je pedaal in en er gebeurt niks on der andere.
wat van vreemde dingen gaat de koppeling doen dan bij het op trekken
20 jaar
neee volgens mij past het niet,
klopt wat jij zegt dat het een kwaal is.
ik heb hier ook 1 waarvan hij ook al voor de 2 e keer is vernieuwd.
dus ik lees ook even mee, ben benieuwd.
hmm, hier ligt een markt open, gewone vliegwielen die passen op een motor van een 2 massavliegwiel. Ik wil die verschillen wel eens zien. Misschien zijn gewone vliegwielen wel pas te maken. Of moeten we zelf een goed vliegwiel ontwikkelen. In ieder geval, het tweemassavliegwiel van VW in deze uitvoering is een snertding.
ja het zijn en blijven klote dingen die 2 massa vliegwielen van de 1.9 d's.
en als het een kleine ingreep was was het nog daar aan toe,
maa r het is ook nog een flinke klus.
Ik heb geen idee hoe zo'n vliegwiel eruit ziet, dus een mogelijk niet zo'n slimme vraag: Kun je van de '2 massa's' niet 1 massa maken? Dus de twee delen aan elkaar vastzetten.
Ik weet niet wat er stuk gaat aan die dingen, maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met de 2 delen die met een veer (?) aan elkaar verbonden zitten.
20 jaar
Ik dacht al dat ik het ergens gezien had daar is te lezen dat een 2 massa vliegwiel te vervangen is voor een Corrado G60 of VR6 vliegwiel.
Misschien kunnen de experts hier dit bevestigen of ontkennen.
20 jaar
hoi, dutch
je moet het zo zien..
je kunt bij dit vliegwiel heel iets het midden heen en weer halen..
gaat dit vrij makkelijk dus van L naar R dan is ie stuk en gaat de motor uit balans lopen ( dit in het heel kort gezegt )dan lijkt het net of een cilinder niet mee doet.
en de koppeling gaat vreemde dingen doen bij het optrekken
dit alles is heel kort door de bocht.. gezegt
snap je hem.?
paul,
Hallo heren , tis inderdaad zo dat je het zo moet zien, 2 massa is eigenlijk 2 delen je kunt het binnenste deel verschuiven t.o.v. het buitenste deel lees starterkrans, en verder gebeurt er dan wat paul reeds eerder heeft verteld bonken en slecht aanslaan bij koude start met veel rookvorming als ie 1 x loopt ist goed, wordt het vliegwiel slechter en ist net of je drukgroep/lager kapot is. Heb een normaal vliegwiel en plaat/drukgroep gemonteerd vanavond van een sdi polo van 2000 alles past vlekkeloos , en bak zit er op, maar het is een heel gedoe net zon polo om e.e.a. weer inelkaar tezetten ivm erg weinig ruimte om te sleutelen, morgen afbouwen en jullie horen wel of het werkt..
yep het is een nauwe boel bij zo'n polotje onder de kap.
ik ben benieuwd of het goedkomt en alles weer perfect werkt.
Aha, onder de motorkap klieren dus. Bij golf 2 haalde ik altijd de motor met bak en al naar boven, was net zoveel werk als onder de auto etteren. Dan kun je hem op de werkbank gooien. Enig extra werk was het aftappen van water en wat extra leidingen en slangen. Maar dat weegt niet op tegen het onder de auto hengsten met het vliegwiel en de bak.....
Kortom, waarom niet ffe de hele handel er uit voor deze klus??
ja is misschien niet eens zo'n gek idee. want ruimte is er echt niet bij zo'n polo. die kleine ruimte zit tjokvol met die dikke diesel.
hoi,
dit vliegwiel is toen die tijd gemonteerd om onbalans van de motor op te vangen..
het zijn ondingen maar hier komen ze bij vw, wel op terug.?
paul,
Okay. Stel: Hobby Bob heeft weinig centen, maar wel een lasapparaat/een paar schroeven o.i.d. Hij maakt die twee delen aan elkaar vast en zet het zaakje terug.
Wat gebeurt er dan?
Wil ik niet doen hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig. Ik zie namelijk niet wat er dan mis zou kunnen gaan anders dan dat de motor iets minder mooi rond loopt dan met een twee massa vliegwiel.
20 jaar
volgens mij is dat het probleem nou net,
het zit volgens mij niet meer los van elkaar en kan dus de onbalans niet meer opvangen.
maar weet wel als het ding kapot hij heel slecht start. alsof je maar 2 cilinders hebt.
hoi,
weten we nog dat vroeger het dashbord er bijna uittrilde bij de diesels..
ik denk dat je zoiets weer gaat meemaken ( maar dan iets minder )
paul,
Toch zegt Harry h Noorman hierboven dat hij een normaal vliegwiel ingebouwd heeft. Dan moet hij toch een proleem krijgen?
20 jaar
hoi, dutch.
je merkt wel dat je geen 2,massavliegwiel meer hebt.
je krijg wel wat meer trillingen door de auto vanuit de motor.
het zo een mooie oplossing zijn als het wel kan zonder problemen.
maar het zou ook kunnen dat er nu problemen zouden kunnen ontstaan met de krukas..? ( onbalans ) ( lekke keringen )
paul,
daar zit ik ook aan te denken paul.
hoi, arie,dutch
zelf denk ik dat het toch ergens tenkoste van zal gaan.
laten we er van uit gaan dat dit 2,massa vliegwiel er niet in zit om ons te plagen :^(
het zou mooi zijn als het lukt dan zijn we weer wat wijzer geworden.
paul,
ja mee eens het zou mooi zijn of het past en allemaal goedkomt.
en je van dat rot ding af in ieder geval.
maar ik betwijfel of het goedkomt, zit aan het zelfde te denken als paul, daarmee bedoel ik op onbalans.
Heren, het tweemassavliegwiel heeft veren die mijns insziens de veren vervangen die normaal in je koppelingsplaat zitten, die zitten dus niet in de koppelingsplaat welke hoort bij een 2 massa vliegwiel, meer verschil is er mijns inziens niet, koppeling en bak zijn gemonteerd, vanavond is ie klaar en hou jullie op de hoogte m vr gr Harry
hoi,
we zitten er al klaar voor HARRY,
als we niks horen, dan huil je.. :^)
paul,
hahah ja we zitten met smart te wachten, ik ben benieuwd.
dus als ik het goed begrijp moet alles (vliegwiel en koppeling en drukgroep) van een sdi er in.
Ik heb goede hoop.
Het 2 massa ding zal er niet inzitten om ons te plagen zoals Paul zegt.....
Maar er zitten wel meer dingen in een TDI die we liever kwijt dan rijk zijn.....EGR/ ROETKAT/LMM
SUCCES!!!
H&k
20 jaar
hoi,
dat hebben we te danken aan onze regering dat wij nu met die diesels liggen te klootzakken,
KIJK,
het gat in de ozonlaag is een ideaal excuus om dat in de hand van de overheid te vullen.
paul,
Een 2 massavliegwiel dat stuk is, dat geeft pas onballans.... Denk dat een motor met normaal vliegwiel iets meer trilling geeft dan eentje met 2 massa. Maar zeker niet zoals een motor met een defect 2 massavliegwiel.
@paul:
Inderdaad ik vraag me wel eens af wat het millieu WINT als er geen egr kleppen gefabriceerd worden, waardoor mensen naar de garage moeten rijden met een storing, egr klep reinigen met allerhande chemicaliƫn, en eventueel weer een nieuwe monteren
( die ook weer geproduceerd moet worden)
En die bagger uit die egr klep.....komt toch weer in het millieu.......maar goed....we waren vliegwielen aan het modificeren......ik ging even off-topic.......
20 jaar
hoi,
we krijgen weinig respons meer, zou het mislukt zijn.?
paul,
Heren,
heb de auto afgebouwd gister en tis gewoon een verademing, start in 1 keer, koppelt als een veertje zo licht, en absoluut geen trillingen in interieur merkbaar verder, echt helemaal niets. Onbalans ed zal als t zo zou mogen zijn vast na verloop van tyd blijken maar ik geloof er niet in, heb een complete koppeling van een sdi van 2000 gemonteerd en het lijkt allemaal super, auto heetf vandaag 400 km gelopen geheel probleemloos!
Bedankt voor jullie meedenken, en als t mis gaat horen jullie het van mij, M vr Gr harry Noorman
GEFELICITEERD!!!!!!
misschien kunnen we een 'poultje' maken hoeveel km's hij het doet?
ik zeg een ton......
:-))
20 jaar
weer een probleem uit de wereld, weet dus wat mij voortaan te wachten staat als het vliegwiel kapot is.
en heb er al een paar verniuewd.
dus voortaan het hele zaakje van een sdi er in en rijden maar.
vandaag weer 400 km en gaat als een zonnetje
Super!
Ik denk dat er nooit een probleem gaat komen hierdoor. Met een nieuwe 2-massa zou ik niet zo zeker zijn.
20 jaar
Harry, kun je aub ook vermelden welke onderdelen je precies gebruikt hebt ? Aub met vag bestel nummers ;)
19 jaar
Kijk eens op www.LUK.com dat zijn de uitvinders stond in het oct.nr.van auto en motortechniek een heel stuk over. Het schijnt in de dertiger jaren al te zijn uitgevonden snap niet dat het na 75 jaar niet wat is verbeterd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar