Hallo.
Een iets moeilijker probleem dan gemiddeld:
Polo met AZQ-motor (120.000km) geeft verschillende storingen:
Lambdasonde bank1 cilinderrij1 : elektrische storing in stroomcircuit
Katalysator : te gering werking
Cilinderoverslag cilinder 3.
T°voeler G 62, onaannemelijk signaal.
Na het wissen komt storing lambdasonde snel terug (hierbij gaat het storingslampje nog niet aan), vermoedelijk kapot door cilinderoverslag
Cilinderoverslag komt terug na rijden met hoge toerentallen (4000-5000tr) (hierbij wel storingslampje)
Andere storingen blijven weg.
Nieuwe bougies gemonteerd omdat ze aan hun termijn zaten en afstand tussen elektroden heel groot geworden was.
Ik heb eerst en vooral de distributie-timing gecontroleerd, met de juiste pennen, is ok.
Bobijn verwisseld met die van andere cilinder, ook injector op andere cilinder gemonteerd, fout blijft voorkomen.
Compressietest gedaan, alle 3 de cilinders tussen 14 en 15 bar, mooi gelijk dus.
Kan overslag door slechtwerkende lambdasonde voorkomen? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Kan het toch zo zijn dat bij hoge toerentallen de timing ietwat verandert door spanner die zijn werk niet goed meer doet?
Wel raar dan dat de timing dan ok is bij controleren...
Help, ik weet niet meer waar zoeken.
Mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Markeer je 3 bobijnen eens en wissel deze even van plaats.
Zoals beschreven reeds gewisseld...
en probleem blijft op dezelfde cilinder
Niet toevallig een probleem met de nokkenas? Ingesleten oid? (compressie is dan wel gewoon goed maar de klep gaat niet ver genoeg open dus ook cil overslag als gevolg).
Een ketting kan ook tever zijn opgerekt en op hoge toerentallen nét even een slechtere timing geven?
Kettingen lijken een betere optie te zijn dan een snaar maar dat valt best tegen. Kijk even met de zoekfunctie.
Ze slijten sneller dan je denkt. Let op de stand van de spanner.
Intussen nieuwe bougies gemonteerd en nieuw benzinefilter, de auto was toch aan zijn termijn toe daarvoor.
Lambdasonde vervangen, die storing blijft nu weg.
Gisteren uiteindelijk een nieuwe distributiekit gemonteerd met de aangepaste spanner en kettinggeleider, nieuwe tandwielen en ketting.
Dit helemaal volgens het boekje met het juiste materiaal voor de timing goed te zetten.
Probleem is nu nog steeds aanwezig!
Ik denk nu inderdaad eens het kleppendeksel te demonteren en de nokkenassen te controleren.
Iemand nog andere ideeën want de mijne zijn op...
Heb je de injectors als gewisseld?
Gr John
Ja, dat heb ik ook al gedaan, zoals bovenaan beschreven.
Ik probeer straks eens de oliedruk (die de spanner helpt duwen) te meten al rijdend.
Mijn nieuw idee is dat misschien de oliedruk niet hoog genoeg is bij hoge toeren, zal het eens bekijken vanavond.
Oliedruk gemeten en die blijkt goed te zijn, assisteert de spanner dus ook goed naarmate het toerental hoger wordt.
Nog eens bobijnen en injectoren onderling gewisseld,
identieke storing.
Kunnen het klepveren zijn die te traag geworden zijn of waar iets aan scheelt?
Is de bedrading van de injektor en of bobine naar de ecu al gecontroleerd?
Gr John
Aan bedrading heb ik ook even gedacht maar dan toch niet uitgemeten omdat er geen enkele elektrische fout aanwezig is..
En dan veronderstel ik dat het eerder zou voorkomen bij willekeurige toerentallen of misschien meer bij slecht wegdek.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar