Volkswagen Polo: Probleem katalysator

Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.2 BlueMotion

Buurvrouw heeft ongeveer 2 jaar geleden een nieuwe Polo gekocht en ondanks dat ze alle dagen maar 3 km heen en 3 km terug rijdt naar het station hebben ze haar toch en diesel aangesmeerd???
Zoals ik van dag 1 al voorspeld had ging ze daar vroeg of laat problemen mee krijgen en ze was gisteren naar de garage gereden omdat haar lichtje v/d katalysator brand!
Ze moet hem woensdag binnen brengen en ik vrees dat ze haar een gepeperde rekening gaan presenteren omdat ze waarschijnlijk de zo geliefde EGR klep wel zullen vervangen omdat die vol roet zal zitten!

Mijn vraag is nu of ik de auto eens niet goed warm kan rijden en dan eens lekker wat kan gaan doorrijden met dat ding zodat hopelijk alles wat proper geblazen wordt of gaat dit niet lukken?

Ik heb ook een camper waar ik vrij sportief mee rij en dus nooit problemen met EGR of iets anders en ook de jaarlijkse roettest is voor mij geen enkel probleem al lees ik van veel campers gebruikers heel veel problemen juist omdat ze er als een slak mee rijden en dus net hetzelfde probleem van roetophoping krijgen en dus iedere jaar weer een hoop kosten hebben die ze eigenlijk zelf veroorzaken!!!

Kan ik die Polo dus even proper blazen en wat is de procedure om de ECU te ressetten?

ovi

Geplaatst door ovi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

kaleido 1 (1600) PRO, 11 jaar geleden

En toen ?

ovi (0), 11 jaar geleden

Was nog niet klaar! lol

Nu wel hé dus laat maar komen die tips!

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

Een nieuwe auto gekocht om 3 KM heen en weer te rijden?
Wat is er mis met een fiets??
Luie buurvrouw hoor...[img]http://fc04.deviantart.net/fs48/f/2009/1...[/img]

kaleido 1 (1600) PRO, 11 jaar geleden

Een EGR klep die vol roet zit , rij je niet schoon , eventuele koolafzetting in de motor rij je er gedeeltelijk uit, ligt eraan hoever en met welk toerental.
Het is een risico , zou het met beleid doen , cleaner in de tank helpt mee.

ovi (0), 11 jaar geleden

Hé Hans!
Ja, toch wel straf dat een garagist haar dan toch die diesel aansmeerd!!!!
Heb haar toen nog de raad gegeven om toch maar een benzine te kopen maar op de diesel kreeg ze veel meer korting!
Rede zijn die groene smeerlapjes hier in België die blijven volhouden dat zo'n dieselkachel milieuvriendelijker is en daarom dus promoten om iedereen een diesel te verkopen!!!
Zou ik dat ding wat proper kunnen blazen door er morgen eens een deftige rit mee te gaan maken kerel?

ovi (0), 11 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Een EGR klep die vol roet zit , rij je niet schoon , eventuele koolafzetting in de motor rij je er gedeeltelijk uit, ligt eraan hoever en met welk toerental.
Het is een risico , zou het met beleid doen , cleaner in de tank helpt mee.[/quote]
Er wordt aangegeven dat de katalisator problemen heeft dus wet niet dat die EGR een apart lampje heeft?
Zal mogen eerst even bij mijn autospeciaalzaak een goed productje gaan halen voor ik er eens een deftige rit mee gaan doen en de motor eens lekker wat toeren zal laten maken zodat hopelijk de roet er wat uitvliegt!

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik veronderstel dat we hier over de regeneratiefilter spreken.
Je kan dit regenereren opstarten met een diagnose toestel, of al rijdend.
Dan bedoel ik de autosnelweg, Minimum een half uur, in 4 de versnelling aan 120km/u.
De uitlaat vraagt temperatuur en vermogen om dit regeneratie proces op te starten.
indien dit gebeurd is, zal er al heel wat roet verdwenen zijn, maar of de egr klep nogte redden valt, dat zal je dan pas merken.
Dirk

ovi (0), 11 jaar geleden

Hé Dirk!
Het is enkel het lampje v/d katalysator dat brand!
Ik heb ook een camper en als ik op ons forum lees hoeveel mensen daar problemen hebben doordat ze gewoon nooit eens durven door te trekken met dat ding is dat heel droevig! Ik rij mijn auto's en ook mijn camper altijd heel goed warm maar vanaf dan rij ik met alles vrij sportief en nog nooit een probleem met EGR, katalysator of roetuitstoot gehad!
Hopelijk is het dus hier enkel de katalysator en krijg ik hem geregenereerd op uw manier dus bedank al voor de tip!

En Hans!
Dat ze een luie trien is heb ik haar al meerdere keren gezegd maar ze heeft het nu wel begrepen dus als het wat beter weer is gaat ze dan toch maar de fiets nemen!hahaha

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

De motoren, zowel de directe diesels als de direct ingespoten benzines, dienen warm te worden en je mag er al eens sportief mee doorrijden.
Zo voorkom je vervuiling in de motor, waardoor ook alle gevolgen vandien.
suc6
Dirk

ovi (0), 11 jaar geleden

Bedankt allemaal voor de goede raad en laat morgen wel iets weten!
Slaapwel!

ovi (0), 11 jaar geleden

Ben er vanmorgen al mee naar het werk gekomen! Het is een geel motorblokje dat brand in het dashboard maar heb geen boekje om het even na te kijken? Volgens dat ze zelf gelezen heeft geeft dit storing v/d katalysator aan?
Ga er na de middag even een goed stuk autostrade meee rijden en dan zien we wel verder!
De auto is trouwens van 11-2011 dus nog veel jonger dan ik dacht!
Is dit dan geen garantie?

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Geel motorblokje is de MIL (Malfunction Indicator Light). Vroeger noemden we dat "Engine Check".
Is een algemeen foutlampje, verplicht onder EOBD.
Het kan door de motor en een eventueel aanwezige automatische versnellingsbak aan gezet worden.

Uitlezen kan met elke EOBD/OBD2 scanner, maar misschien zie je met VCDS nog meer.

ovi (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de info maar volgens haar VW garage zou het de katalysator zijn en ik vrees dat ze die zullen vervangen!
Aangezien ze zo veel korte stukjes rijd had ik haar aangeraden om een benzine te kopen maar diezelfde garage had haar gezegd dat die "moderne" diesel daar geen probleem mee hebben en haar dus blijven die diesel versie aan te raden???
Ik vrees dus dat ze van plan zijn haar een mooi factuur voor te leggen dus nogmaals de vraag of dit niet onder garantie moet vallen?

ovi (0), 11 jaar geleden

Voila, 30 km naar Antwerpen en 30 km terug!
In het oprijden 140 in 4° gereden en daarjuist in het terug komen 120 in 3° dus dan draait hij ongeveer een lekkere 4.500 tr/min!
Lampje is niet uit maar dat zullen ze in de garage wel doen als hij woensdag binnen moet.
Hopelijk is de boel een beetje proper nu en blijft het uit?

De Polo moet trouwens binnen i.v.m. een terugroepactie maar ze wist niet juist waarom dus dat zal ik woensdag dan wel horen.

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

[quote=ovi]De Polo moet trouwens binnen i.v.m. een terugroepactie maar ze wist niet juist waarom dus dat zal ik woensdag dan wel horen.[/quote]
Waarschijnlijk terugroep actie om een plaatje bij de turbo te vervangen en een software update te laten uitvoeren...
Misschien loopt ie daarna wel goed.

Hendrik4290 (0) PRO, 11 jaar geleden

Garages verkopen wat bij de invoerder in voorraad is, of je dat kan gebruiken interesseert de meeste verkopers niet.
En vermits er, in België althans, bijna geen benzine auto's verkocht werden (door de 15 % staatsteun op diesels) staan er alleen diesels in voorraad.
Dealers werden gepushed om die kwijt te raken, toen ze wisten dat de 15 % steun ging afgeschaft worden, door flink wat korting te geven.
Waarschijnlijk ook nog alleen te krijgen wit, grijs of zwart van kleur.
Dit doet zich voor bij praktisch alle merken, zo zijn ze ook hun restjes euro 4 auto's kwijt geraakt.
Klanten kunnen of willen niet rekenen wat voor hun het beste is op termijn, ze zien alleen de brandstofprijs en niet de vele problemen op termijn door een verkeerde aankoop.

ovi (0), 11 jaar geleden

Nee, een klant als mijn buurvrouwke luistert naar de "goede" raad van een "specialist" die haar dus de grootste blaasjes heeft wijsgemaakt!!!
In ieder geval is het nu te laat en zal ze er mee verder moeten maar als ze haar een gepeperde rekening voorschotelen ga ik daar wel eens even mee terug!

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

Beste, je bent van keerbergen ik van kampenhout, ik wil anders uw auto wel eens uitlezen
Dirk

ovi (0), 11 jaar geleden

Hé Dirk!
Het is het autoke van mijn buurvrouw dus ze moest hem vandaag binnen brengen en dan zal ik meer weten!
Heb hier een mail gekregen van iemand die bij VW werkt en zegt dat het heel zeker de EGR koeler zal zijn?
Ik ben zelf mechanieker maar heb zelf altijd oldtimers en oude auto's op benzine gehad die ik dan meestal op een LPG installatie in bouwde omdat ik nu eenmaal geen diesel fan ben en pas de laatste jaren ben begonnen met mij er een beetje in te verdiepen maar dus nog steeds maar een beperkte kennis van die "moderne" diesels!
Nu recent een Suzuki Swift diesel gekocht en als hier morgen een lampje begint te branden zal ik dus ook niet meteen weten wat ik daar kan aan doen dus maar leer graag bij.
Stuur dus even uw gegevens via mail want dat is altijd goed om weten.
Mvg.
Ivo

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat de bewuste VW mekanieker schrijft kan best waar zijn, de ervaring van et merk hé.
Maar uitlezen is toc de oplossing.
Heb per mail mijn gsm gestuurd.
dirk

ovi (0), 11 jaar geleden

Zie dat ik nog vergeten te plaatsen heb dat de auto dus bij deze VW garage een dagje "gestaan" heeft maar ze vinden geen foutmeldingen en hebben zelfs het lampje niet gereset???
Over goede service gesproken!

Thereather (0), 10 jaar geleden

Hallo Ovi,

Ik heb hetzelfde probleem, hoe is dit bij jou uiteindelijk opgelost?

mvgr,

ovi (0), 10 jaar geleden

Beste, het is de auto van mijn buurvrouw en zoals ik reeds geschreven heb is de auto dus op 12 december 2012 binnengebracht en heeft daar een dagje gestaan waarna ze hem terug gaan afhalen is en het lichtje nog steeds brande!!!
Haar man is dan even gaan vragen wat er juist gebeurd was maar ze lieten weten dat er geen problemen gevonden waren en dat ze dat lichtje maar moesten negeren???
En dat dus in een erkende VW garage hier in Tremelo dus ze hebben er gewoon geen zak aan gedaan en als ze dit jaar voor de eerste keer naar de keuring moet gaan ben ik zeker dat ze zal afgekeurd worden wegens te veel roet. In dat geval ga ik deze keer zeker eens even mee naar die garage te gaan om eens te horen waarom ze dat lichtje al jaren mag negeren!

Thereather (0), 10 jaar geleden

ik herken het helemaal, weet ook niet wat te doen. mijn auto al een keer naar de garage gebracht, probleem niet gevonden lampje uitgeschakelt binnen een week stond die gewoon weer aan. Heb nu wel het idee dat mn auto vermogen verliest. Maar ben bang voor de reparatiekosten ( ook Polo 2011) dus binnenkort APK.

ovi (0), 10 jaar geleden

Normaal gezien moeten ze uw injectoren en EGR klep reinigen maar dat is natuurlijk veel werk dus ze wachten tot hij uit garantie is om dit te doen zodat je het zelf mag betalen!
Ondertussen is ook uw roetfilter verstopt omdat die dus al die jaren die vuile uitlaatgassen niet verwerkt heeft gekregen dus weer kassa kassa voor de garage!
Dus heel normaal dat dat lampje terug gaat branden en ze weten goed genoeg wat er moet gebeuren!
In ieder geval ga ik effe mee met de buurvrouw als ze nu moesten overgaan tot reparatie en ze de kosten willen aanrekenen want dan ga ik daar wel eens een woordje plaatsen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.