Volkswagen Golf IV: Rare trilling in het stuur tijdens het remmen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 66kw

Hallo geachte experts,

Tijdens het remmen vanaf grotere snelheid (> 70) voel ik regelmatig trillingen in het stuur.
Het stuur beweegt dan best heftig van links naar rechts. Dacht eerst dat de schijven voor krom waren.
Deze waren al aan vervanging toe dus heb ik voor en achter nieuwe schijven en blokken gemonteerd.
Hiermee werd het probleem echter niet opgelost.

Het vreemde aan dit probleem is dat het soms ook wel eens gebeurd bij een wat lagere snelheid, Het trillen is dan iets
minder erg. Soms bij een wat hogere snelheid voel ik niks trillen. Meestal heeft hij er wel last van.

Kan dit liggen aan niet goed uitgebalanceerde wielen?

Zijn er dingen die ik zelf makkelijk kan controleren zonder dat ik hem eerst weer naar de garagae moet brengen?

Bij voorbaat dank

Danny

waaromikniet

Geplaatst door waaromikniet (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

svaleras (100), 15 jaar geleden

stabilisatie stangen misschien?

waaromikniet (0), 15 jaar geleden

Volgens mij als het de stabilisatorstangen zouden zijn dan zou dit ook merkbaar
moeten zijn tijdens het rijden zonder te remmen.

svaleras (100), 15 jaar geleden

hoeft niet perse, er komen immers aardig wat krachten bij kijken als men remt..is toch anders dan tijdens t rijden. Bij mijn weten en ervaring komt de trilling meestal van de velgen, banden, schijven of stabilisatie.

danny1937 (0), 15 jaar geleden

heb je je nieuwe schijven en remmen netjes "ingereden"??

grtjs danny

waaromikniet (0), 15 jaar geleden

Ik heb de eerste 500 km rustig ingereden.
Als de schijven krom zouden zijn, zou de trilling dan niet bij elke rem actie voelbaar moeten zijn?

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

heb je de naven waartegen de schijven komen te liggen goed schoon gemaakt gaan de cilinders soepel terug gaan de remtangen soepel over de gelijdebussen indien aanwezig

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb wel eens gehad dat het wiellager speling had in het fusee,maar dit was wel te voelen als je van opzij aan het wiel trekt/duwt.

waaromikniet (0), 15 jaar geleden

Heb aan het wil gevoeld maar er zit geen voelbare speling in het wiel /lager.
Zal mijn wiel er dit weekend eens afhalen en nogmaals de schijvens eens controleren.

Kunnen nieuwe schijven snel krom raken?

danny1937 (0), 15 jaar geleden

als je op (erg)warme schijven met water begint te spuiten of je rijd door een diepe plas water kunnen deze zeker
een "tik"krijgen...

gr danny

svaleras (100), 15 jaar geleden

In #1 werd geschreven dat de schijven vernieuwd zijn, maar dat daarmee het probleem niet verholpen is. Dan zal het niet daaraan gelegen hebben toch? Dus doet zich het probleem ergens anders voor zo lijkt mij. Schijven zijn weliswaar een vaak voorkomend probleem bij dit soort gevallen, maar zeker niet altijd de oorzaak. Dus voortborduren omtrent dat de schijven krom zijn lijkt me een beetje overbodig. Zo makkelijk gaan die dingen nou ook weer niet krom. Kijk ook eens naar de wielen en stabilisatie. Niks mis mee als je deze ook meeneemt in het onderzoeken naar de euvel.

Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.