Volkswagen Passat: ratel

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi BXE

Ik heb het volgend probleem,
De motor loopt onregelmatig en bij gas geven hoor ik een ratel.

Auto uitgelezen met VAG-COM en heb geen foutcodes.
Bij parameters kanaal 023, switch time deviation, zie ik wel een verschil.

Motor koud staat injector 1,2 en 4 ongeveer op -20 maar injector 3 staat op -70.
Wanneer de motor warmer wordt is het verschil veel minder maar het onregelmatig lopen niet.

Is het mogelijk dat het probleem bij injector 3 zit of denk ik in de verkeerde richting en heeft dit er niks met te maken?
Switch time deviation heeft toch te maken met de hoeveelheid brandstof die door de injector gaat?

kdz

Geplaatst door kdz (60) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Marjacq (0) PRO, 9 jaar geleden

Onregelmatige motorloop en met gas geven een mechanisch geluid kun je uitlezen wat je wilt en zul je niet zo vinden.
Wat nog wel eens voorkomt met deze pompverstuiver motoren is dat de bronzen bus boven in de drijfstang defect raakt en een ratel veroorzaakt.
Doordat de zuiger niet meer helemaal bovenin komt veroorzaakt dit het onregelmatig lopen , in feite is het dan een 3 cilinder geworden.
Afgezien van krukaslagers zou het uit deze richting vandaan moeten komen, aantal keren meegemaakt !

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Koen, film het eens goed en zet op Youtube dan kunnen wij het ook horen en zien wat de motor precies doet.

kdz (60) PRO, 9 jaar geleden

Het probleem is reeds opgelost.
oorzaak was de nokkenas waar de nok van de eerste cilinder afgesleten was en de klepstoter beschadigd was.
Nieuwe nokkenas en stoters gemonteerd en alles loopt terug als een zonnetje.

bedankt voor de adviezen

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Ja dat komt idd wel vaker voor maar zat er geen diesel in de olie? Meestal gebeurd dit omdat de opvoerpomp zijkant cilinderkop inwendig diesel gaat lekken het blok in en daardoor slechtere/weinig smering met dit als gevolg.

kdz (60) PRO, 9 jaar geleden

Ricky,
alvast bedankt voor het antwoord.

Ik heb de klant morgen laten terugkomen om eens te kijken of er geen brandstof bij de olie komt.
Kan ik zomaar zien of de pomp lekt of is het beter om direct een nieuwe te plaatsen.

kdz (60) PRO, 9 jaar geleden

Vandaag alles bekeken maar merk geen brandstoflek.
De klant heeft wel de klacht dat de auto stationair onregelmatig loopt, vooral bij koude motor.

uitgelezen kanaal 13 en zie
Cil.1 -1.5 mg/slag
Cyl2. -0.3 mg/slag
Cyl3. 2.7mg/slag
Cyl4 -0.8 mg/slag

Kan ik deze waarden ook krijgen door een versleten massavliegwiel? Of is gewoon injector 3 aan vervanging toe

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Het zou kunnen dat er idd een pompverstuiver stuk aan et gaan is of de neus van pompverstuiver is uitgeslagen in de cil kop. Vooral bij de conische afdichtingen, je ziet dan niet een mooi rondje op de neus en cil kop maar een ovaal achtig slijtage rondje zeg maar.

Maar laat hem eens stationair draaien en trek de pook eens behoorlijk naar z'n 2 ZONDER de koppeling in te trappen, als dat geschok dan minder wordt dan zou het ook een defect 2 massa vliegwiel kunnen zijn. Je zet zeg maar dan het vliegwiel onder spanning waardoor deze minder de kans heeft om onevenredig mee te kunnen draaien met de motor, maja deze test werkt niet altijd..

kdz (60) PRO, 9 jaar geleden

Na een grondige controle uitgekomen op de injector, deze vervangen en alles is zoals het hoort.
Bedankt voor de raad

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Oke mooi dat het weer is opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.