Toen ik ongeveer een maand geleden mijn parkeerplaats wou verlaten, leek er iets te blokkeren, net alsof de handrem nog op stond. Misschien interessant om erbij te vertellen: mijn wagen had op dat moment geen 24u stil gestaan. Ik zet dus de handrem eventjes terug op en terug af, zelfde probleem. Ik dacht dat er misschien iets voor m'n banden lag dat mijn wielen blokkeerde, dus probeer eens in achteruit, zelfde probleem. Ik ben uitgestapt om eens te kijken, niets gezien. Terug ingestapt, eens aan het stuur gedraaid en in de andere richting vertrokken. Er is dan iets geknakt, waarna ik ben kunnen vertrekken. Er lag een stuk spiraalveer op de grond, die allicht van mijn auto afkomstig was.
Meteen de garage gebeld, afspraak gemaakt voor vandaag. Ik heb het uitgelegd; ik kon nog met de auto rijden. Ik merk hier verder bijna niets van; soms een piepgeluid wanneer ik een verkeersdrempel oprijd, of als ik manueel met de auto "schud".
Vandaag naar afspraak gegaan. Enkele uren later de diagnose gekregen: mijn volledige rechterkoplamp moet volledig vervangen worden (hoezo volledig ? Visueel werkt deze prima, misschien werkt het lampje niet voldoende meer of moet deze afgesteld worden, maar waarom zou je deze dan volledig moeten vervangen ? ). Garage zeg "njet", moet volledig vervangen worden (200 eur)...maar vooral erger: het probleem met de vering zou volgens hen geen probleem met de vering te zijn, maar met de remmen. Achteraan moeten aan beide kanten remtrommels en remschoenen vervangen worden, vooraan beide remschijven en remblokken. Prijskaartje inclusief de 200 eur van het vervangen van de koplamp: 1500 eur.
Lijkt een bedenkelijk bedrag, zeker als je weet dat 1) ik niets van beide problemen vrijwel niets merk tijdens het rijden, 2) er niets wordt gezegd over een afgebroken vering, ook al is dat zeer duidelijk en 3) ik deze deze auto nog geen 6 maanden geleden heb gekocht, met garantie, bij diezelfde (volkswagen) garage.
Het lijkt wel of ze de diagnose van een andere wagen hebben gegeven. Wat denken jullie ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat zegt de verkoper als je hem op die garantie wijst?
Hij zegt dat hij denkt (hij ging het eens navragen) dat dit niet onder garantie valt. Ik ben een beetje sceptisch. Ik begrijp dat remschijven slijtagegevoelig zijn en bijgevolg niet onder garantie kunnen vallen. Kan dit ook gezegd worden van die andere zaken ?
Daarbij komt nog het feit dat de "problemen" (er zijn niet echt problemen) niet geleidelijk, maar plots zijn gekomen, en spontaan, niet ten gevolge van een ongeval ofzo...
Als ik daarnaast alle onderdelen (excl koplamp) ga opzoeken kom ik op een totale kostprijs van 380 EUR incl BTW (In de veronderstelling van de duurste opties). Bijgevolg zouden de werkuren ca. op 900-950 EUR (+-15 uur ? komen). Is dat ook niet wat overdreven ?
6 jaar
Als er binnen 6 maanden iets defect gaat, moet de verkoper bewijzen dat het jouw schuld is.
Dat zijn basis rechten die je hebt. Zie: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev...
Volgens mij moet er bij zo'n nieuwe auto voor de levering onder garantie een grote beurt gedaan worden.
Dan hadden de remmen toen al vervangen moeten worden. Dus wat mij betreft "gewoon" garantie.
Tenzij je sinds de aankoop al b.v. 30.000 kilometer hebt gereden, maar ik denk niet dat je al zoveel gereden hebt.
De koplamp is al helemaal geen discussie over nodig, dat is garantie.
Wat staat er in het garantiebewijs? Welke garantie heb je? Iets van VW of van Bovag?
Hoeveel kilometer stond er op de teller toen je de auto kocht?
Het gaat over een Belgische wagen met een Volkswagen Myway garantie.
Ik vind hier op de website.(http://www.myway.be/NL/concept-my-way) niets van terug, buiten dan het puntje "1 jaar garantie", waarin gemeld wordt dat ik garantie heb op onderdelen en werkuren (uitgezonderd slijtage- en onderhoudsonderdelen) en dit voor 1 jaar (of max. 20000 km voor btw-plichtigen).
Pittig detail: ik heb hem gekocht op 42500 km, toen het "probleem" zich voordeed, stond de teller op 60000 km. De aanvraag heb ik op het internet gedaan op 10/10. Pas 24/10 werd mijn aanvraag voor afspraak van 29/11 bevestigd. Ik heb hierbij vermeld (en dit wordt op mijn afspraakbevestiging weergegeven): "gekocht op 42500, huidige kilometerstand 60000 (op het moment dat het probleem zich voordeed, minder dan 20.000 km na aankoop, dus onder garantie), prognose tegen 29/11 (dag van afspraak): ca. 65000 km", en dat was ook zo op het moment van de afspraak.
Ik ga morgen mijn auto halen. Er is momenteel nog niets hersteld, maar eerlijk gezegd: I can see the bullshit coming.
6 jaar
Er staat ook op de site van myway het volgende:
Niet elke wagen verdient het My Way kwaliteitslabel. Er bestaat namelijk een heus lastenboek met voorwaarden om de My Way selectie door te komen.
Volledige check-up van de wagen
Elke wagen van My Way ondergaat verschillende kwaliteitscontroles. Visueel, elektrisch, elektronisch en mechanisch: alles wordt volledig nagezien.
Wat betreft de remmen zijn ze wat mij betreft dat kennelijk vergeten. En mogelijk hebben ze ook niet in dat "lastenboek" gekeken.
Je kunt eens contact opnemen met myway en vragen wat zij hier van vinden en kijken of ze een 2nd opinion willen doen bij een andere aangesloten dealer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar