Hallo, Ik moet de riem van de dynamo vervangen. Wie kan mij helpen? Klopt het dat je 2 bouten los moet draaien en dat je de dynamo dan kunt bewegen? Bij gaat dat namelijk niet. Nu zit er een veer tegen de dynamo die de riem op spanning brengt. Kun je de dynamo normaal gesproken met de hand omhoog trekken en zo de riem te vervangen. Ik krijg er geen beweging in. Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Ben
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je moet de beide boutjes op lossen.
dan de dynamo naar beneden duwen met een koevoet.
dan onderste boutje vast zetten.
dan heb je je handen vrij om de riem tevervangen.
boutje op lossen dan schiet de dynamo weer om hoog.
boutjes weer vasat zetten.
zelf trek ik even de dynamo omhoog en laat hem weer los voordat ik de boutjes vast zet.
groetjes jan.
Beste Jan,
De Polo maakte een gillend geluid in het begin bij het wegrijden. Vooral als je hem wat meer toeren laat maken. Vrij snel daarna verdwijnt het geluid tijdens het rijden. Ik dacht dus dat het de multiriem zou kunnen zijn en heb deze vervangen op de manier zoals jij hebt uitgelegd. Dat ging inderdaad prima. Maar helaas is het gillende geluid er nog steeds. Vervolgens heb ik de riem er weer af gehaald en de motor zonder riem gestart en laten draaien. Het geluid was er nog steeds. Wat zouden er verder nog aan mogelijke oorzaken kunnen zijn?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groeten
Ben
14 jaar
Ben,
Geluiden zijn altijd lastig te beoordelen achter de pc, maak eens een opname ervan en plaats die hier, dan kunnen we het ook horen.
Gr Stefan
14 jaar
Hallo Stefan,
Ik zal eens kijken of me dat gaat lukken. Je "hoort" nog van me (hoop ik)
Groet
Ben
14 jaar
wat ook gebeurt dat de stroomverdeler door een slecht lagertje kan gaan piepen dus kijk daar eerst eens naar ik bedoel luisteren tenminste als het geluid aanwezig is.
groetjes jan.
Vandaag naar de garage geweest waar ik hem in februari gekocht heb. Bij aflevering zou de distributieriem zijn vervangen. De waterpomp of spanrol kon het volgens hem ook niet zijn, want dan zou het geluid ook te horen zijn als de motor warm is. Ik heb sterke twijfels bij deze diagnose en ik betwijfel of de distributieriem wel vervangen is. Deze garage is Bovag gecertificeerd. Mijn vaste garage denkt in de richting van distr.ruimte, dus waterpomp of spanrol. Hij adviseert distr. riem pomp en rol te vervangen. Kosten ongeveer 350 euro. Wel veel geld maar lijkt me toch een redelijk bedrag. Maar doen denk ik??? Zelf ga ik hier maar niet aan beginnen, want hij zegt dat een motorsteun gedemonteerd en dan ligt mijn blok straks op straat. Groeten Ben
14 jaar
Ben
Als je aan de distributie begint moet je weten wat je aan het doen bent, de motor moet 'optijd' staan anders gaat het mis en loopt hij niet..En als je het nog nooit gedaan hebt is het niet gelijk aan te raden om het te proberen.
Dat de motorsteun los gehaald moet worden is het probleem niet, je moet dan even het carter ondersteunen..
Gr Stefan
14 jaar
OK Stefan en Jan bedankt voor de technische ondersteuning. Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de garage. Kan pas 12-07-2010 terecht. Doorrijden is mij afgeraden. Dus dat wordt fietsen voor mijn zoon.
Groeten
Ben
14 jaar
Het probleem blijkt niet de multieriem, niet het dynamolager, niet de distributieriem, spanrol en ook niet de waterpomp. Het blijkt dat het uitlaatspruitstuk lekt. En dit maakt hetzelfde geluid als een slippende multieriem of een verrotte waterpomp. Je moet er maar opkomen.
Groet
Ben
14 jaar
ja voor ons is het lastig want we kunnen het niet horen mar ach dan viel het gelukkig nog mee.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar