Volkswagen Polo: vw polo 14 tdi 2006 roetfilter reinigen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 14 tdi

Heb hier een vw polo staat met als foutcode p18386 ( km 114000)
zou ventiel n385 zijn , echter wat wordt hier mee bedoeld?
vervolgens brandt ook het waarschuwingslampje van de roetfilter.
Heb reeds een test rit van 40 km gemaakt in 4de versnelling , geen resultaat.
wat kan ik nog doen om de roetfilter te regeneren ?
vervangen of laten schoonmaken
welke ervaring heeft u met schoonmaken?
mvg rudi

vintage jos

Geplaatst door vintage jos (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Fout 18386 is secundaire lucht injectie klep 4 (N385). Maar of die bij jouw motor erop zit?
Waar lees je mee uit? Want de code P18386 bestaat niet. Wel zonder die P. Met P zijn het 4 cijfers/letters en niet 5.

vintage jos (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo,
Ik heb een texa als uitlees diagnose.
foutmelding p18386, in de lijst ook als p1978
mvg

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dan had Oldford toch gelijk :

foutcode: 18386 P1978
nl Klep 4 (N385) Secundaire Lucht Injectie elektrische fout in circuit
du Sekundärlufteinblasventil 4 (N385) elektrischer Fehler im Stromkreis
en Secondary air injection valve 4 (N385) circuit electrical malfunction
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke oorzaken:
Onbekend

Mogelijke oorzaken:
Bedrading/aansluitingen defect
Ventiel defect

Mogelijke oplossingen:
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Check / vervang ventiel

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou hem nog maar een keertje laten uitlezen met een andere scanner - VCDS of bij de dealer.
Alternatief is uitlezen met EOBD en dan eens kijken welke code we dan krijgen.
Deze geloof ik niet zo maar. Je zou dus op zijn minst 4 (vier) secundair lucht ventielen + een secundaire pomp moeten hebben.

vintage jos (0) PRO, 13 jaar geleden

alvast bedankt voor de reactie's
Zal de wagen nog een met een ander toestel uitlezen.
wat kan aan de roetfilter worden gedaan?
mvg rudi

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je geen EOBD/OBD2 op die Texa van je zitten?
Als je met VCDS (Vag-com) uitleest zou ik het 2 keer doen. 1e keer normaal en 2e keer in EOBD/OBD2 mode.

vintage jos (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo,
idd Stefaan deze foutmelding komt steeds terug, de roetfilter heb ik reeds gereinigd en terug gemonteerd.
oldford, zal nog verder testen.
graag meer info over de n385 werking , waar op de wagen aanwezig?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Secundair lucht zit normaal gesproken op de uitlaat. Blaast daar lucht in tijdens de warmloopfase om de kat op te warmen.
Nog niet op een diesel gezien.

Alex218 (0) PRO, 13 jaar geleden

roetfilterreinigen is een best speciaal klusje, maar vergeet daarbij ook niet de oxycat ervoor te controleren. hetgebeurt ook vaak dat die volzit of gesmolten is. Geen idee of dit in relatie staat tot de storing, maar meer een tip van mij als roetfilter-kenner

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.