Goedemorgen mede forumers,
Heb een golf 4 aangeschaft met wat werk, eerste mankementen zijn opgelost maar ik zit nog met een vreemd probleem.
Wat ik al opgelost heb zijn; defecte themostaat, lijkt er op dat de motor een lange tijd niet warm is geweest want thermostaat bleef open staan. Bougies in slechte staat (grote electroden afstand), 1 losse bougie, en 2 slechte bougie kabels. Thermostaat, bougies en kabels zijn vervangen.
Nu loopt de motor eigenlijk prima, snel op temperatuur en er zit wat meer pit in dan voorheen.
Nu is het geval dat de motor rookt, dit doet zich alleen voor als de motor warm is en een tijdje stilstaand stationair draait, als ik dan iets gas geef komt er een hoop wit achtige rook uit de uitlaat, ruikt wel olie achtig maar heeft zeker geen blauwe kleur, als ik dan een stukje rij en daarna weer gas geef is er niks te zien, na starten is er ook geen rook te zien.
Er zat vocht in de olie, ik neem aan door de defecte thermostaat, heb een lange rit gemaakt en motor is al meerdere keren goed warm geweest, vocht in de olie lijkt minder nu (geen sludge meer te zien), maar het roken blijft.
Waar zal het roken nu door komen? Toch vochtige olie? Of moet ik aan klep seals of zuigerveren denken? Of koppaking? Al deze gevallen kunnen eigenlijk nier meer uit voor dit project haha.
Ik wil vanmiddag de motor flushen en er goede olie in doen, kijken of dit enige verbetering geeft.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Precies , begin eens met een fatsoenlijke oh beurt , lijkt me lang geleden .
Controleer of de carterventilatie niet verstopt of ernstig vervuild is .
Dan zou ik eerst eens gaan rijden en kijken wat er gebeurt , verlies je koelvloeistof , gebruikt hij veel olie enz.
[quote=kaleido 1]Precies , begin eens met een fatsoenlijke oh beurt , lijkt me lang geleden .
Controleer of de carterventilatie niet verstopt of ernstig vervuild is .
Dan zou ik eerst eens gaan rijden en kijken wat er gebeurt , verlies je koelvloeistof , gebruikt hij veel olie enz.[/quote]
Volgens de vorige eigenaar is de olie pas nog vervangen, maargoed nergens bewijs van natuurlijk ;)
Mijn hele theorie over vocht in de olie kan helaas overboord.... even wat testjes gedaan, als de motor koud is loopt hij stationair zijdezacht en geen vreemde dingen met rijden. Als de motor warm is dan is er een hikje tijdens stationair draaien, en tijdens rijden als je gas loslaat en uit laat rollen tot 1500rpm en dan ineens gas geeft hoor je een pingel en zie ik een mooie wolk in de binnenspiegel. Lijkt er dus zeer sterk op dat de motor warme olie niet in bedwang kan houden.
Ik wacht even tot ik 1000km gereden heb met deze olie, dan doe ik een flush en kan ik het verschil in verbruik vergelijken, het ziet er niet goed uit iig.
Had ook distributieriem en waterpomp vervangen van deze wagen, koelwater zag er erg schoon uit. Klepje in inlaatbuis van carterventilatie is wel stuk, maar dat zal me denk ik niet redden. Er zijn nog wel wat gebreken, maar als het een olieboot blijkt te zijn stop ik met verdere investeringen.
5 jaar
Zou toch die carterventilatie repareren , deze heeft invloed op je olie verbruik.
[quote=kaleido 1]Zou toch die carterventilatie repareren , deze heeft invloed op je olie verbruik.[/quote]
Oke toch wel? Even voor mijn eigen begrip, defect klepje zorgt er voor dat er teveel uit de motor gezogen wordt?
Zou wel mooi zijn dat dit de oorzaak is, had al gezocht naar de AZJ motor... en dat schijnt niet bepaald het parade paardje van VW te zijn mbt olieverbruik, dus was al van iets ernstigers uit gegaan.
Gebeld met dealer, klepje zit verwerkt in inlaatbuis die compleet vervangen moet worden, kosten 74 euro... ik kijk nog even verder of ik iets after market kan vinden ;)
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar