Volkswagen Golf 1999: Teveel CO - Vaag verhaal!

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine

Beste mensen,

Ik ben 18 jaar en ik heb mijn allereerste auto gekocht. Ja, ik heb hem gekocht met onderhoud in gedachte en wil waarschijnlijk over een jaar/2 jaar toch een andere. Het gaat om een Golf 4 1.8 uit 1999. Met alle zenuwen naar die auto toe alles gecheckt en proefrit gereden, niks mis mee. Ik had veel aan me hoofd.. zat meer te denken aan die auto niet af te laten slaan en het verkeer waardoor ik ben vergeten me kilometer teller uberhaupt naar te kijken... Heb meer de grotere dingen gecheckt al moet ik zeggen dat dit toch best een groot probleem is. Maar ja, ik was bereid om redelijk wat geld uit te geven aan deze auto dus naar mijn garage toe die het nu SUPER druk heeft en bijna alleen maar aan goede/nieuwere auto's werkt. Het was meer een goede klant gunst om naar mijn auto te kijken omdat me ouders er al 20 jaar naar toe gaan. Tijdens het checken kwamen ze erachter dat mijn auto erg stinkt. Lang verhaal het kwam er op neer dat ik teveel co uitstoot had en dat het gemaakt kan worden maar dat ze daar geen zin in hebben ivm de drukte en wat ze aan me kunnen verdienen(hebben ze niet direct zo gezegd maar uit conclusie kom ik daar uit.) Enigste wat ik steeds te horen kreeg is dat mijn auto super slecht is en dat je er geen geld meer aan moet uitgeven. Ze zeiden ook dat het heel duur gaat worden. Maar dat ben ik bereid om te betalen maar elke keer als ik vroeg als ze het kunnen maken begonnen ze er om heen te praten en prijzen werden niet genoemd. Ik vroeg zelfs om de 'worst case scenario'. Weer eromheen praten.

Ik zelf vind dit probleem heel onintressant maar het probleem is dat mijn APK er bijna aan komt en dan afgekeurd word. Ik heb deze auto net een paar weken en vind het zonde om hem nu al weg te doen en ben bereid om er voor te betalen. Zoals ik al zei wil ik deze auto misschien net een jaar. Als die door de APK komt en dan op het einde van de volgende APK komt gauw verkopen met al de problemen die die heeft(Ik weet het, echt een kut move). Maar toch voor dit jaar nog die kilometer teller maken zodat ik er toch een jaartje plezier van heb. Alleen stress ik nu om het feit dat die afgekeurd kan worden en dat ik hem niet kan verkopen. Iemand tips wat ik moet doen? Nu verkopen? Laten maken? (Misschien wel boven de 800 euro).

Ik had in gedachte dat ik naar een hele andere garage ga, hem laten proberen te keuren en niks zeggen over mijn problemen. Misschien komt die er niet achter of misschien heeft de andere garage het probleem groter gemaakt omdat ze niks aan me verdienen. Misschien dat ik er nog goedkoop van af kom en anders laten maken. (Eigenlijk niet eerlijk door de apk komen zodat ik toch rond kan rijden). Heb begrepen dat het heel veel dingen kunnen zijn maar heb geen prijzen gekregen ook al vroeg ik er om.

Als jullie iets laten weten zou ik dat heel erg waarderen.

JordyVL

Geplaatst door JordyVL (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Een heel verhaal,maar wat is er nu mee?.
Storingen uitgelezen?.
Uit je verhaal kan ik opmaken dat de motor veel te rijk staat,stinken naar rotte eieren of onverbrande benzine.
Dat kan van alles zijn en dan gaat de teller lopen.
Maar eerst eens de storingen uitlezen.
Deze hier plaatsen en dan kunnen we al wat meer.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, CO wordt gemeten met een machine, dus ieder APK station komt er achter dat er iets niet klopt en keurt de auto af.
Officieel mag je daarna niet meer met de auto rijden want hij voldoet niet aan de APK eisen.

Overigens, de meting met zo'n 4-gas tester kan interessant zijn als je de waarde opschrijft.
Het gaat dan om Co, Co2, HC, O2 en lambda waarde, zowel bij stationair als bij verhoogd toerental.

ronny503 (0), 5 jaar geleden

Als de uitlaatgassen naar rotte eieren o.i.d. stinken dan is er sprake van een katalysator probleem en kan een slecht werkende lambda sonde zijn of een defecte katalysator. Een eerste blik op het instrumentenpaneel geeft al veel aan als bepaalde lampjes die met het motormanagement te maken hebben niet gaan branden dan wist de vorige eigenaar al dat er iets mis was of heeft dat gedaan omdat het weglaten van de katalysator wat meer vermogen op zou kunnen leveren. Een golf van deze leeftijd is nog best wel populair voor mensen met een klein budget dus zou ik adviseren de golf zo snel als mogelijk ter apk keuring bij een onafhankelijk keuringsstation niet zijnde een kwikfitter aan te bieden want zo'n keuringsstation weet vaak wel wat er mis kan zijn.

kaleido 1 (990) PRO, 5 jaar geleden

Ik zou de auto eerst laten keuren zodat je weet wat er nog meer aan eventuele kosten aan zit te komen , valt dat mee , dan kun je je verdiepen in dit probleem , eerst eventueel veel kosten maken en dan bij de apk een nog grotere tegenvaller krijgen tja .

Hans4040 (190) PRO, 5 jaar geleden

Precies...nu laten keuren maar niet als afgekeurd laten afmelden....zolang de huidige keuring nog geldig is, tenminste.
Op een biefje laten zetten wat er aan mankeerd, gegevens van de uitleesapparatuur hier plaatsen.

ronny503 (0), 5 jaar geleden

Daarom gaf ik al aan om niet naar keuringsketen te gaan want die melden de auto als zijnde apk afgekeurd gelijk af en ben je bijna verplicht de herkeuring bij de keten te laten doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.