Volkswagen Passat: rubber hoes kapot van homokineet

Bouwjaar: 1999

Goedemorgen,
Ik heb een Passat 1.9tdi uit 1999. Bij het schoonmaken afgelopen zondag bleek de wielkuip aan de passagierszijde en de binnenkant van de velg vol vet te zitten. Bij inspectie bleek de rubber balg van de aandrijfas kapot te zijn. Kan iemand me stapsgewijs vertellen hoe dit te repareren is en of die zelf te doen is? Ik heb nl. alleen standaard gereedschap en geen gelegenheid/expertise om b.v. de halve wielophanging te moeten demonteren. Ik heb ook gedacht een complete aandrijfas bij een demontagebedrijf te kopen, maar die is ook gebruikt en dan zou ik over een week hetzelfde probleem kunnen hebben, toch?
Enfin, uw raad & tips worden gewaardeerd.
mvg, Maurice.

Maurice7560

Geplaatst door Maurice7560 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

wicher (0), 19 jaar geleden

Maurice.
je moet het zelf weten maar ik zou het bij de garage laten doen. Ik heb het ook gehad en het kostte me plm. 60 euro.

Wicher

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Je kunt de aandrijfas er onder uit halen, de homokineet eraf halen, de nieuwe hoes erop zetten en de homokineet terug zetten. Als je niet echt veel weet hebt van dit soort reparaties, zou ik het laten doen, voor die paar tientjes.....

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

rechts moet de wielophanging deels losgesloopt worden, links kan de as er precies tussen door. Hebt ook speciaalgereedschap nodig om de bouten van de flens tegen de versnellingsbak los te halen.

Succes

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

centrale moer en bouten aan bak zijde loshalen
stuurkogel los dan luchtsleutel op de lange bout zetten die de bovenste draagarmen blokkeren. bout eruit halen niet op bout slaan.
ophanging naar voren buigen.aandrijfas eruit halen.
homo. demonteren.
en weer opbouwen.
je kunt beter naar dealer geen risico en een vast prijs.

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,

pas op met een luchtsleutel op de lange bout

deze kunnen goed vast zitten en daardoor afbreken d.m.v. het gebruik van de luchtsleutel.

eerst even met de hand proberen los te draaien.

uitboren..! kan altijd nog.


paul,

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

valt mee je moet wel tijdens het gebruiken van de luchtsleutel op het fusee lichaam slaan bij de bout dan is er niets aan ge hand.

Pim 328 (0) PRO, 19 jaar geleden

He wietse,

Lijnen jullie de auto ook opnieuw uit als jullie de stuurkogel loshalen. Deze moet namelijk bij het uitlijnen op de juiste hoogte worden gezet. Haal deze normaal gesproken nooit los, haal alleen de 2 bovenste draagarmen los.
Heb deze bout ook pas een keer uit hoeven te boren. Eerst goed inspuiten met kruipolie en dan de bout en moer losdraaien.
Deze ook nooit warm stoken boven omdat in de kogels boven kuntstof bussen zitten en deze verbranden en dan kun je de bovenste draagarmen vernieuwen.

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,

precies met die bout. ook vernieuw ik deze bout altijd en een likje kopervet er aan,

slaan op onderdelen is bij mij uitgesloten op auto's van de klant.

het is niet nodig in deze tijd ( gereedschap genoeg ) en ik vind het ook geen gezicht tegen over mensen die dit kunnen zien bij toeval.

vandaar,


paul,

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Deels mee eens, als ik op zulke onderdelen moet slaan gebruik ik altijd een koperen hamer, dan beschadig je weinig tot niets (ja, de hamer, maar daar is ie voor...)

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

nee ik meet hem altijd even op.

wicher (0), 19 jaar geleden

Ik snap dat op de juiste hoogte afstellen van de stuurkogel niet. Hoe moet ik dat zien, is de kogel in hoogte verstelbaar of zo iets?

Wicher

Pim 328 (0) PRO, 19 jaar geleden

Zo zie je het goed

wicher (0), 19 jaar geleden

Pim 328
Bedankt voor je reactie omtrent de hoogte van de stuurkogel. Kun je hier nog wat uitgebreider op ingaan bijvoorbeeld wat is een goede hoogte, hoe wordt die afgesteld, heeft een niet goede hoogte invloed op de wegligging etc? Ik kan hierover nl. niks vinden in Olyslager of Haynes. Niet dat ik er zelf iets aan wil doen maar het is puur technische interesse. Alvast bedankt
N.B. Met de stuurkogel wordt toch de verbinding tussen stuurstang en fusee bedoeld of zit ik er hlemaal naast en is dit een domme vraag?
Wicher

jos_br.5980 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik snap niet dat de hele as gedemonteerd word wanneer de buitenste hoes vervangen moet worden. Ik maak alleen de onderste achterste fuseekogel los, maak de remklauw los, trek dan de as uit de fusee en sla de homokineet eraf. Alles bij elkaar ongeveer een half uur werk.

Jos.

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,


slaan..! op een homokineet ( hoe dan als ie echt vast zit ) daar heb je een leuk stukje gereedschap voor veel makkelijker en kan ie lekker blijven zitten.

altijd bingo.


paul,

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

en beter voo homokineet

Johan5612 (0), 19 jaar geleden

Er is een stuk gereedshap in de handel dan hoef je alleen de as uit het fuse te halen de niewe hoes op de spreader en je kunt hem zo over de homokineet schuiven klem banden er om as terug plaatsen klaar. De hoesen die daar voor gebruikt worden zijn ook veel soepeler rubber en hebben niet zo zo snel last van scheuren als de orchinelen hoesen sukses met de klus

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.